Unmatched Jurassic Park recensie – Modern Myths

Unmatched: Jurassic Park recensie – Betrek de prehistorie in je gevecht

We sluiten onze Unmatched-recensieserie af met deel vier: Jurassic Park. Hoewel we de meeste licentie uitbreidingen – zoals die van Marvel of Buffy the Vampire Slayer – niet bespreken, maak ik een uitzondering voor iets wat me aan het hart ligt: Dinosauriërs. Met Dr. Sattler vs. T. Rex en InGen vs. Raptors zijn deze prehistorische uitbreidingen enkel verkrijgbaar in vs-varianten voor twee spelers. Lees in onze Unmatched: Jurassic Park recensie hoe vooral de T-Rex en raptors de show stelen!

In deze recensie gaan we in op de personages uit de Jurassic Park-sets: hun achtergrond en hun unieke mogelijkheden in de wereld van Unmatched. Wil je weten hoe het spel werkt en welke regels er zijn, lees dan onze eerste Unmatched: Cobble & Fog recensie. Lees ook de bordspelrecensies van Unmatched: de kleine sets en Unmatched: Gevecht der legendes.

Het verschil in prijs tussen de Unmatched-spellen met personages uit het publieke domein en de licentie-personages is groot. Elke Jurassic Park set geeft je twee “helden” om uit te kiezen, maar in plaats van de gebruikelijke dertig, betaal je nu vijfenveertig euro.

Grotendeels betaal je dus voor de naam op de doos, maar beide versies – Unmatched: Jurassic Park – Dr. Sattler vs. T. Rex en Unmatched: Jurassic Park – InGen vs. Raptors – bieden wel een unieke speelervaring. Iedere set bevat een enkelzijdig speelbord (“they spared some expense”) met een unieke locatie uit de eerste Jurassic Park-film, maar zijn ditmaal enkel in het Engels verkrijgbaar. Daarnaast zitten er nog wat extra’s in de doos.

InGen vs. Raptors

De eerste Unmatched: Jurassic Park uitbreiding laat het gevecht losbarsten tussen jager Robert Muldoon en de raptors. Iedere filmkijker weet hoe dat afliep, maar wellicht dat dit speelbord daar nog wat verandering in brengt.

Wat aan deze set meteen opvalt is dat je drie miniaturen krijgt van de raptors en dat ze allemaal een eigen levensschijf hebben. Momenteel is dit de enige set waar je held verdeeld is over meerdere figuren. Dat maakt wel dat de meerprijs van deze set iets minder zeer doet, want die drie figuren zien er ontzettend gaaf uit.

Unmatched Jurassic Park - InGen vs. Raptors spelbord

Unmatched: Jurassic Park recensie – Clever girl

De raptors zien er dus fantastisch uit op je speelbord en ieder van hen heeft een levensschijf met zeven levens. Bij elkaar is dat behoorlijk wat, maar hoe minder raptors, hoe lager de bedreiging. Eén van de figuren zet net de aanval in en is dus gemodelleerd alsof hij op zijn staart staat als een kangoeroe. Dat is jammer, maar hierdoor zijn de drie wel gemakkelijk te onderscheiden.

De aanval van een raptor wordt vergroot als meerdere soortgenoten aangrenzend staan. Sommige kaarten zorgen ervoor dat je een extra actie krijgt of dat je de raptors naar elkaar toe kan halen. Daarmee worden deze prehistorische beestjes een behoorlijke dreiging.

Robert Muldoon versus de raptors

Jaag op de jagers

Verrassend genoeg is in deze set het andere personage “InGen”, het bedrijf verantwoordelijk voor de dinosauriërs en in dit geval vertegenwoordigd door de jager Muldoon. Te bedenken dat hij als Lego poppetje maar in één van de vele sets te vinden is, had ik hem niet als eerste keuze verwacht. Hij vecht op afstand en heeft drie medewerkers die hem moeten helpen de raptors onder controle te krijgen.

Daarnaast krijgt Muldoon acht valstrikken. Aan het begin van zijn beurt mag hij er eentje plaatsen. Een personage dat op zo’n val komt, verliest een leven en moet onmiddellijk zijn beweging stoppen. Daarnaast krijgt Muldoon een extra kaart. De mogelijkheid van valstrikken, drie medewerkers en een behoorlijke goede afstandsaanval maakt Muldoon – vooral op een kleiner spelbord voor twee personen – een van de meest geduchte tegenstanders die ik tot nu toe heb gezien.

Muldoon kaarten

Unmatched: Jurassic Park recensie – Dr. Sattler vs T. Rex

Unmatched Jurassic Park - Dr. SattlerDe tweede, en waarschijnlijk laatste Unmatched: Jurassic Park-set omdat de rechten tussen beide partijen verlopen zijn, is die van paleontoloog Dr. Sattler en de T-Rex. De doos van Unmatched: Jurassic Park Dr. Sattler vs. T. Rex is iets hoger om het gigantische figuur van de T-Rex in te kunnen bewaren. Een gevecht met deze gigant trekt de aandacht op elke speeltafel.

De vrouw erft de wereld

Hoewel je op het eerste gezicht niet zal denken dat Ellie Sattler een kans maakt tegen een T-Rex, ben ik blij dat ze uitgerekend voor haar hebben gekozen. Sattler heeft een paar interessante kaarten waarbij tactiek het wint van brute kracht. Net als Muldoon werkt zij met haar eigen tokens, in dit geval: “Insight” (inzicht). Deze kun je op het bord plaatsen en ze geven je verschillende bonussen, afhankelijk van de kaart die je erbij speelt. Er zijn genoeg mogelijkheden om ze te manipuleren en te zorgen voor een nieuwe spelervaring.

Sattler hoeft het gevecht niet alleen te voeren, maar heeft een handlanger in chaos-expert Dr. Malcolm. De doos heeft een speciale ruimte voor hem, omdat er ook een luxe editie was waarin je een miniatuur van hem kreeg in zijn befaamde positie met geopende blouse. Heb je deze niet, dan moet je het doen met het bijgeleverde plastic fiche. Malcolm is vooral ondersteunend en kan helpen om tokens beter te verspreiden.

Unmatched Jurassic Park - Dr. Sattler vs. T. Rex spelbord

Unmatched: Jurassic Park recensie – Toen de dinosauriërs heersten

Unmatched Jurassic Park - T-RexMet een waanzinnige zevenentwintig levenspunten lijkt de T-Rex onoverwinnelijk. Het langzame figuur kan slechts één stap zetten, maar door haar grootte bezet ze altijd twee vakjes en kan ze tot twee vakjes aanvallen. Aan het einde van haar beurt pakt ze automatisch een kaart, waardoor ze in paraatheid staat om hard en veel aan te vallen.

Hierdoor is het lastig om het op te nemen tegen dit kolossale beest, tenzij je bereid bent uit haar buurt te blijven. De hoeveelheid kaarten zorgen er namelijk voor dat de T-Rex niet mag aarzelen en direct actie moet ondernemen. Voor je het weet zijn je kaarten namelijk op en verlies je met al je levenspunten nog intact.

De raptors vs. de T-Rex, wat wil je nog meer?

Wil je de regels van het Unmatched-spel nog weten, lees dan zeker de eerste recensie uit deze serie: Unmatched: Cobble & Fog. Daarnaast hebben we nog uitgebreide recensies over de verschillende Unmatched-personages, hun achtergronden en speelwijzen:

Van de enkele licenties die Unmatched heeft, ben ik ontzettend blij dat ze ook gegaan zijn voor deze dinosaurussen. Hoewel er een tijdje geruchten waren over een kleine uitbreiding met Dr. Allan Grant, lijkt het erop dat deze niet meer gaat komen doordat de rechtenovereenkomst verlopen is. Jammer, want Dr. Grant zou echt de kers op de taart zijn om deze sets toch als een geheel te laten voelen. Ondanks de wat hogere prijs, krijg je er genoeg bijzondere miniaturen voor terug en een gevecht tussen de raptors en de T-Rex is elke keer weer een feest. Alleen daarom al zijn deze sets een aanrader.

Unmatched: Jurassic Park recensie – Het einde van een tijdperk

En daarmee zijn we aangekomen bij het einde van onze vierdelige Unmatched-recensie, als bonus op de reguliere Modern Myths Spellenavond. We konden deze unieke spellenreeks niet aan ons voorbij laten gaan, maar er was simpelweg te veel om onbesproken te laten. Dankzij White Goblin Games is de spellenserie gemakkelijk te verkrijgen op de Nederlandse markt en daardoor ook toegankelijk voor jongere spelers.

Dit simpel te leren spel kun je blijven variëren met nieuwe helden. Wanneer de coöperatieve versie opduikt, kun je hem zeker verwachten op onze spellenavond. Welke Unmatched is jouw favoriet? Zou je ook nog graag willen dat we de Marvel-versies behandelen? Of die van Buffy? Laat het ons weten!

Voordelen: Drie raptors en een enorme T-Rex / Perfect voor de filmfanaat
Nadelen: Alleen in het Engels / Enkelzijdige speelborden

Titel: Unmatched: Jurassic Park – Ingen vs. Raptors en Dr. Sattler vs. T.Rex
Ontwerper: Rob Daviau
Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 2
Leeftijd: 10+
Duur: 20 minuten
Genre: Fantasy / Strategisch vechtspel

Koop Unmatched: Jurassic Park via Het Spelhuis, Amazon.nl of Bol.com:

Unmatched Jurassic Park - InGen vs. Raptors packshotUnmatched: Jurassic Park – InGen vs. Raptors
Bol.com – Jurassic Park: InGen vs. Raptors – niet verkrijgbaar
Het Spelhuis – Jurassic Park: InGen vs. Raptors – € 31,99
Amazon.nl – Jurassic Park: InGen vs. Raptors – niet verkrijgbaar

Unmatched Jurassic Park - Dr. Sattler vs. T. Rex packshotUnmatched: Jurassic Park – Dr. Sattler vs. T. Rex
Bol.com – Jurassic Park: Dr. Sattler vs. T. Rex – € 47,-
Het Spelhuis – Jurassic Park: Dr. Sattler vs. T. Rex – € 34,99
Amazon.nl – Jurassic Park: Dr. Sattler vs. T. Rex – € 47,30

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © White Goblin Games

Unmatched dino's