Lily recensie - Modern Myths

Lily recensie – De jeugd heeft de post-apocalyptische toekomst!

De temperaturen lopen op, de zeespiegel stijgt en bossen verdwijnen. Steeds meer schrijvers laten zich inspireren door de veranderende wereld om ons heen en de rol die wij als mensheid daarin spelen. Joany kon wel wat meer van deze “climate fiction” in haar leven gebruiken en las Lily van Tom de Cock. Dit boek werd tijdens de Boekenweek van Jongeren uitgeroepen tot het “Beste Boek voor Jongeren” van 2022. Kunnen we samen met Lily het verschil maken voor de planeet? Je ontdekt het in Joany’s Lily recensie!

Wil je meer cli-fi verhalen lezen? Johan Klein Haneveld schreef een Top 5 klimaatverandering verhalen!

Buitenshuis is het vijftig graden. De zeespiegel stijgt nog elke dag en de ene na de andere lockdown wordt ingesteld om nieuwe virussen – of als je pech hebt: een vieze schimmel – te bestrijden. Maar het kan de veertienjarige Lily niet schelen. Als een van de meest bekende influencers van haar tijd baadt ze in luxe en heeft bijna “panmyrmidon” bereikt: gevolgd worden door iedereen die online is.

Maar dan wordt ze op vakantie smoorverliefd op de knorrige, maar adembenemende Samuel. Ze stort zich samen met hem in een bizar avontuur om hem voor haar te winnen (terwijl ze dit allemaal live filmt, zodat ze het kan gebruiken om panmyrmidon te bereiken).

If it’s already broken, why fix it?

In de wereld waarin Lily leeft – voor ons de nabije toekomst – is de aarde door klimaatverandering drastisch veranderd. De wereldleiders leven naar het motto “if it’s already broken, why fix it?” en doen hierdoor absoluut geen moeite de situatie nog te verbeteren. Sterker nog, het gebruik van wegwerpplastic en privéjets lijkt alleen maar toegenomen.

Die verontrustende staat van de wereld wordt scherp neergezet vanuit het perspectief van Lily die dit nu eenmaal allemaal gewend is en op de koop toe neemt. Omdat zij en haar twee vaders rijk zijn geworden van haar leven als influencer, heeft ze het privilege om een comfortabel leven te lijden. Ze woont in een overkoepeld huis waar de temperatuur kunstmatig laag wordt gehouden en kan buiten een Re:breather en zonneponcho dragen om niet door de straling van de zon of de virussen in de lucht geschaad te worden.

Lily recensie – Liefde in een post-apocalyptische wereld

Pas wanneer ze Samuel ontmoet, een rijke jongen die zich af probeert te zetten van de verspillende maatschappij waar ze deel van uitmaken, begint ze te twijfelen aan de manier waarop ze leeft. In de loop van haar avontuur komt ze oog in oog te staan met de impact die haar lifestyle heeft op de wereld (en vooral ook de andere mensen) om haar heen.

Lily is verwend en zich volledig onbewust van haar privileges. Ze heeft weinig oog voor anderen en hierdoor is het des te leuker om haar tijdens haar grote avontuur te zien veranderen. Ook de andere personages, zoals Samuel, haar vaders en de mensen die Lily tijdens haar reis tegenkomt, zijn goed uitgewerkt en leuk om over te lezen.

Humor in de strijd tegen klimaatverandering…

Auteur Tom de Cock weet een gezonde dosis humor en luchtigheid perfect te combineren met een neerslachtig en taai onderwerp zoals klimaatverandering. Als lezer mag je af en toe meekijken met een vergadering van de leiders van de Nieuwe Unie (of wat er over is van de westerse wereld).

Het gekonkel van de politici, met alle megalomane en schadelijke beslissingen die ze maken, voelt hilarisch en pijnlijk tegelijk. De minister van milieu wordt consistent de mond gesnoerd, terwijl er vergaderd wordt over hoe de Nieuwe Unie haar vijanden het beste tegen elkaar uit kan spelen.

…Maar ook ernst

Wat bijzonder knap gedaan is, is dat de humor die je door het hele boek door vindt, niet afdoet aan de ernst en de boodschap van het verhaal. De Cock schetst een grimmig toekomstbeeld, waarin zowel de natuur als de mensheid het onderspit delven door de manier waarop al eeuwen met de wereld wordt omgegaan. Zo komt Lily tijdens haar reis schrijnende situaties tegen, van armoede tot zeeën vol plastic.

Het verhaal wordt desondanks nooit té grimmig en doemdenkerig. En ook niet té gekscherend en luchtig. Het weet de perfecte balans te vinden om de lezer hoop te geven: ja, er moet iets veranderen, maar het is nog niet te laat. Je kunt zelf de verandering zijn die je wilt zien in de wereld.

Lily recensie – Climate fiction voor jongeren

Lily is een boek dat zich richt op jongvolwassenen; van elf jaar en ouder kun je het lezen. Maar door het ijzersterke gevoel voor humor en de actuele thema’s is het ook voor volwassenen een leuk boek. Dat is alleen maar een goed teken: de toekomstige wereld zit slim in elkaar, de schrijfstijl is gevat en heeft een sterke eigen stem en het verhaal heeft een goede hoeveelheid diepgang.

Het einde laat ook ruimte over voor een tweede deel, dat dit jaar al is verschenen. Je kunt dus meteen doorlezen met Lily: Storm. Kortom: helemaal beton!

Lily is nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: Lily