Luca recensie - Modern Myths

Luca recensie – Een spetterende Pixar vis uit het water

In de Disney/Pixar film Luca – op Disney+ vanaf 18 juni – leven zeemonsters een verborgen bestaan onder het water in de Middellandse Zee. Maar wanneer ze uit het water stappen, verandert hun uiterlijk. Hierdoor lijken ze precies op mensen. Het jonge monster Luca kan de roep van het avontuur niet weerstaan en waagt een uitstapje naar de kust. Weet Disney weer een spetterende animatiefilm neer te zetten? Je leest het in onze Luca recensie!

Luca recensie - posterIn het Italiaanse vissersdorpje Portorosso is het een eeuwenoude traditie om op zeemonsters te jagen. Ook al heeft niemand ze ooit echt gezien. In Luca durven deze zeemonsters daarom niet onder de mensen op het land te komen. De monsters hebben een bijzonder uiterlijk. Ze hebben schubben, een staart en grote gele ogen. Maar eigenlijk zijn ze net als mensen.

Ze leven onder de zee in huizen, hebben heuse showkrabben als huisdier, zijn jaloers op hun buren en hoeden vissen alsof het schapen zijn. Toch maken ze geen contact met het oppervlak. Ze zijn “anders” en we weten allemaal dat mensen vrezen wat ze niet begrijpen. Dat maakt het dus gevaarlijk om de mensenwereld in te gaan. Wanneer ze droog zijn, zien de zeemonsters er echter als mensen uit. Maar wanneer ze water over zich heen krijgen springen de schubben weer op hun huid.

Visserslatijn

De droom: een Vespa

Wanneer Luca de zeemonsterjongen Alberto tegenkomt – iemand van zijn eigen leeftijd – laat hij zich overhalen om toch voet aan land te zetten. Luca wil namelijk niets liever dan de wereld verkennen en vrij zijn, terwijl zijn ouders hem juist erg strak houden. De stoere Alberto weet echter alles van het leven op het land. Of in ieder geval, dat beweert hij. Samen met hem zet Luca zijn eerste stappen op het droge.

Al snel krijgen de nieuwe vrienden een gezamenlijk doel voor ogen: een Vespa kopen! Een Vespa, waarmee ze de wijde omgeving kunnen verkennen en echt vrij kunnen zijn. Maar daarvoor moeten ze natuurlijk wel naar het mensendorp…

Luca en Alberto dromen van een Vespa

De Disney formule

Het eerste deel van de film lijkt trouw te blijven aan de Disney formule: het hoofdpersonage is een kind dat grote dromen heeft en de wijde wereld wil zien. Maar hij wordt door zijn ouders tegengehouden omdat de buitenwereld te gevaarlijk is. Eigenlijk is de opzet vergelijkbaar met die van bijvoorbeeld Moana. De ouders zijn te beschermend, maar het kind wil toch zijn hart volgen en dat zorgt voor conflict in het eerste deel van de film.

Toch wordt Luca geen cliché. Het verhaal neemt bijzondere wendingen. Zo ontstaan er conflicten waar je ze niet verwacht en worden er leuke, karakteristieke personages geïntroduceerd. Die personages springen van je beeld en door de kleurrijke setting krijg je een heerlijk zomergevoel. Luca en Alberto proberen balans te vinden in hun vriendschap en jagen allebei hun droom na. Een droom die hetzelfde lijkt, maar toch een heel andere oorsprong blijkt te hebben.

Giulia versus Ercole

Luca recensie – Honderd procent Italiaans

De regisseur van de film – Enrico Casarosa (La Luna) – beschrijft Luca als een persoonlijk verhaal dat gebaseerd is op zijn eigen jeugd in Genua. De verlegen Luca zou een beetje op hemzelf gebaseerd zijn en de stoere Alberto op een jeugdvriend met wie hij veel zomers in Italië doorbracht.

De Italiaanse inspiratie achter de film is dan ook niet te ontkennen. Soms krijg je zelfs een beetje het gevoel alsof je in een Vespa-reclame bent beland. De authentieke Italiaanse scooter helpt wel om het karakter van het vissersdorpje Portorosso neer te zetten. Net als de Italiaanse muziek die onderdeel van de soundtrack vormt. De animatie is (zoals we van Pixar gewend zijn) schitterend gedaan. Je waant je echt in een Italiaans dorp in de zomer. Alles aan de film voelt authentiek en dat is voor een animatiefilm bijzonder leuk.

Luca en Alberto

Geweldige personages

Het leukste aan Luca zijn toch wel de personages die in de film voorkomen. Naast de eigenwijze, losgeslagen Alberto is er de vurige Giulia, die voor niets of niemand stopt om in haar eentje een Italiaanse triatlon (zwemmen, fietsen en pasta eten) te winnen. Ook de onuitstaanbare “slechterik” Ercole blijft je bij.

Maar de vader van Giulia – Massimo – heeft een speciaal plekje in mijn hart veroverd. Hij is een visser en een kleerkast van een man, geboren met één arm. Ondanks zijn intimiderende uiterlijk en strakke blik heeft hij echter een groot hart en is hij ontzettend zorgzaam voor zijn dochter die in de zomers bij hem in Portorosso woont. Hun kat Machiavelli, die Luca en Alberto al vanaf het eerste moment verdenkt, is ook om van te genieten. Er zit meer dan genoeg humor in de film, terwijl het verhaal soms ook zacht en kwetsbaar durft te zijn.

Marco Barricelli als Massimo

Luca recensie – Een heerlijke zomerfilm

Luca slaat de bioscopen helaas over, maar kijkt gelukkig ook thuis op de bank heerlijk weg. Zeker met deze zomerse temperaturen. Zet je deuren wijd open, neem een gelato erbij en zet hem aan! Je hebt geen VIP-toegang nodig.

Dit is een animatiefilm over acceptatie, anders zijn en je eigen weg vinden. Kortom, alle ingrediënten voor een mooie “coming of age” animatiefilm. Ik heb veel gelachen tijdens het kijken, maar op het einde moet je oppassen dat je niet (net als ik) een klein traantje moet wegpinken. Het eind van de film is namelijk mooi, maar ook een beetje bitterzoet. Luca is een animatiefilm die je, als je van Disney en Pixar houdt, absoluut niet mag missen deze zomer!

Vanaf 18 juni kun je Luca streamen op Disney+

Luca recensie - Zeemonsters

Luca winactie: Schrijf je in en win een goodie pakket!

Gooi eens een lijntje uit en doe mee met onze Luca winactie. Je maakt kans op een leuk goodie pakket met een bal, fles, potloden, beker, notitieboekje en stickers van deze nieuwe Pixar animatiefilm! In samenwerking met Disney geven we één prijzenpakket weg en het enige wat je hoeft te doen om kans te maken op deze prijs is je in te schrijven voor onze nieuwsbrief. Iedereen die op 1 juli staat ingeschreven voor onze nieuwsbrief dingt mee naar het goodie pakket. Ben je al ingeschreven, dan doe je op dit moment dus al mee! Nog niet ingeschreven? Aanmelden kan hier.

Luca winactie - prijzen

LET OP: schrijf je in met een e-mailadres dat je regelmatig checkt. Als je een prijs wint, willen we namelijk contact met je opnemen via dat adres.

UPDATE: En de winnaar van deze Luca recensie die natte voeten gaat krijgen is: J.R. Soedirman!