A Quiet Place Part II recensie - Modern Myths

A Quiet Place Part II recensie – Stilletjes de grote, boze buitenwereld in

In 2018 verrasten schrijver, regisseur en acteur John Krasinski en zijn vrouw Emily Blunt met de originele sciencefictionthriller A Quiet Place. In maart 2020 zou het tweede deel uitkomen, maar A Quiet Place Part II werd uitgesteld door corona. En uitgesteld en uitgesteld. Maar nu we deze geweldige film eindelijk gezien hebben, houden we het niet stil dat uitstellen een goede keuze was. Lees in onze A Quiet Place Part II recensie waarom je deze claustrofobische, intieme thriller gewoon op het grootst mogelijke scherm moet gaan kijken.

Doe mee met onze A Quiet Place Part II winactie en maak kans op een paar overlevingssokken!

Eindelijk draait A Quiet Place Part II in de bioscoop. Officieel pas vanaf 24 juni, maar, omdat de theaters de afgelopen maanden dicht waren, kun je hem op verschillende plekken – net als Godzilla vs Kong – nu al gaan zien. En net als die reuzenmonsterfilm is deze film met monsters uit de ruimte meteen een geweldige binnenkomer om je terugkeer naar de bioscoop te vieren.

Dit vervolg moet je namelijk op een zo’n groot mogelijk scherm zien, met de beste geluidsbeleving. Zelfs al moeten de hoofdrolspelers in dit vervolg op de sciencefictionthriller uit 2018 A Quiet Place nog steeds muisstil zijn om te kunnen overleven.

John Krasinski als Lee Abbott

Dag 1

Iets meer dan een jaar geleden werd de mensheid overvallen door onkwetsbare monsters uit het heelal. A Quiet Place Part II begint met een proloog op die vreselijke dag. Lee Abbott (John Krasinski (The Office, Jarhead)) doet snel nog even boodschappen voor hij naar de honkbalwedstrijd van zijn zoon gaat kijken. Als het eerste deel nog vers in je geheugen zit, herken je de speelgoed spaceshuttle op het schap van de winkel die de aanleiding van een tragedie wordt.

Lee zoekt zijn gezin op het veld op en wat een doodnormale vrije dag lijkt te zijn, verandert in een nachtmerrie als er iets onze atmosfeer binnendringt. Al snel komen de monsters. Aangezien je uit deel 1 al weet waar deze buitenaardse wezen toe in staat zijn, word je niet verrast door de slachting. Het mysterie van de aliens speelt in dit deel dan ook geen rol meer. En dat mis je ook totaal niet.

Emily neemt afscheid

Dag 474

Nadat de titel in beeld is verschenen keren we terug naar Evelyn Abbott (Emily Blunt (Mary Poppins Returns, Into the Woods)), vlak na de gebeurtenissen in het eerste deel. Zij, haar zoon Marcus (Noah Jupe), dochter Regan (Millicent Simmonds) en de pasgeboren baby kunnen niet langer op hun boerderij blijven. Om te overleven moeten ze op zoek gaan naar andere mensen. Andere mensen, voorbij het zandpaadje dat ze gestrooid hebben om geluidloos naar het stadje verderop te kunnen lopen.

Deze stap van het einde van het zandpad op de ritselende bladeren van het bos komt hard bij je binnen. Het staat symbool voor het onbekende en de gevaren die daar op de loer liggen. Niet alleen het gevaar van de monsters, maar ook van de medemensen. Want wat is er nog over van de beschaving als iedereen moet vechten om te overleven? Dat is het mysterie wat dit tweede deel ook zo ondraaglijk spannend maakt.

A Quiet Place Part II winactie - Het gezin Abbott

Alle hoop is vervlogen

Net als in A Quiet Place weet dit tweede deel – ondanks de grotere schaal van de wereld – een zeer intiem verhaal te vertellen. Evelyn, Marcus, Regan en de baby komen al snel de loner Emmett tegen. Emmett (Cillian Murphy (28 Days Later, Inception, The Dark Knight Rises)) heeft zich verschanst in een oude staalfabriek en heeft de hoop totaal opgegeven. Hij wil dan ook het liefst dat de Abbotts zo snel mogelijk weer vertrekken.

Ook hier vertellen de details weer een verhaal op zichzelf. Bij de Abbotts thuis krijg je nog snel even de spijker in de trap in beeld, die in deel een voor zoveel problemen zorgde. Bij de oude staalfabriek – een prachtig gebouw van eind 19e, begin 20e eeuw – is het opnieuw een metalen voorwerp dat je, bijna letterlijk, door merg en been voelt gaan als een van de hoofdrolspelers ermee in aanraking komt. Je weet dat uitschreeuwen van de pijn niet kan, want dan komen de monsters. En daardoor voel je de hele film met iedereen mee.

Cillian Murphy als Emmett

A Quiet Place Part II recensie – Niet voor claustrofoben

Ook de baby blijft een risico om mee te nemen. Het geluidsdichte houten kratje waar Evelyn hem in kan stoppen met zijn zuurstofmaskertje, zorgt voor een blijvend claustrofobisch gevoel. Om van het interieur van de staalfabriek nog maar te zwijgen. Ondanks dat de Abbotts de wereld intrekken, blijft A Quiet Place Part II je benauwen. Het gevaar is constant dichtbij en je zult regelmatig uit je bioscoopstoel springen van de schrik.

Het is erg knap hoe schrijver/regisseur John Krasinski de wereld van A Quiet Place weet uit te breiden, zonder in te boeten aan spanning en thriller/horror momenten. Er is zeker ruimte voor nog een derde deel in deze sciencefictionserie en wat mij betreft hebben we hier te maken met een moderne Alien-reeks. De film focust daarbij niet enkel op Emily Blunt en haar personage Evelyn, maar laat ook Regan en Marcus opgroeien en hun plek in de wereld opeisen.

Evelyn, Regan en Marcus Abbott

Post-apocalyptische beschaving

Welke wereld dat is, laat de film je ook genadeloos zien. Net als in The Walking Dead of Light of My Life en alle andere post-apocalyptische films en series is die boodschap hetzelfde: ons laagje beschaving is maar een dunne. Origineel is deze thriller daarin niet, maar het past in het totale plaatje.

A Quiet Place Part II is gewoon een ijzersterk vervolg op het briljante eerste deel. Het verhaal boet nergens aan spanning in en maakt goed gebruik van de kennis die je nu hebt van de monsters. Net als in het vorige deel leef je vooral elke minuut met de Abbotts – en nu ook met Emmett – mee.

Djimon Hounsou in A Quiet Place Part II

A Quiet Place Part II recensie – Kijken met ingehouden adem

Regelmatig betrapte ik mezelf erop dat ik met ingehouden adem in de bioscoopzaal zat, net zo muisstil als de rest van het publiek. Ook deze keer maakt de film bijzonder goed gebruik van doodstille momenten, om daarna – als de actie begint – een kakafonie aan dramatische muziek jouw kant op te slingeren, tot de personages (hopelijk) weer (even) veilig zijn.

A Quiet Place Part II is survival horror op zijn best. Hard, meedogenloos, intiem en zenuwslopend. Waar Godzilla vs Kong je meesleept met bombastische actie, weet A Quiet Place Part II je met stille momenten mee te krijgen. Het was een goed idee van Paramount en Universal om deze film te bewaren tot de bioscopen weer open mochten. Ga hem dus snel zien. En wil je jezelf echt verwennen? Maak er dan de IMAX-voorstelling van!

A Quiet Place Part II draait officieel vanaf 24 juni in de bioscoop, maar is nu al in verschillende theaters te zien!

A Quiet Place Part II winactie - Emily Blunt en Noah Jupe

A Quiet Place Part II winactie: Schrijf je in en win een paar survivalsokken!

A Quiet Place Part II sokkenSttt! Doe mee met onze A Quiet Place Part II winactie en maak kans op een paar sokken van deze spannende sciencefictionthriller! In samenwerking met Universal Pictures verloten we twee paar A Quiet Place Part II sokken onder iedereen die zich inschrijft voor onze nieuwsbrief en een paar sokken onder iedereen die onze quizvragen goed weet te beantwoorden. Iedereen die op 1 juli staat ingeschreven voor onze nieuwsbrief dingt mee naar de sokken. Ben je al ingeschreven, dan doe je op dit moment dus al mee! Nog niet ingeschreven? Aanmelden kan hier.

LET OP: schrijf je in met een e-mailadres dat je regelmatig checkt. Als je een prijs wint, willen we namelijk contact met je opnemen via dat adres.

Bekijk hier de trailer:

Titel: A Quiet Place Part II