Stargirl seizoen 1 recensie – Modern Myths

Stargirl seizoen 1 recensie – Jeugdige superheldenserie met serieuze ondertonen

De superhelden van DC doen het erg goed op televisie. Na Supergirl en Batwoman krijgt nu de wat jongere en onbekendere Stargirl een kans op het kleine scherm. In tegenstelling tot de duistere superheldenseries van de laatste tijd is Stargirl een stuk luchtiger. Maar vergis je niet. Lees in onze Stargirl seizoen 1 recensie waarom – ondanks de jeugdige uitstraling – deze serie niet alleen voor jonge kijkers bedoeld is.

Een tijdje terug keek ik de DC/Arrowverse serie Batwoman, waarin de stoere Kate Kane in Gotham City het stokje overneemt van Batman. Kort daarna verscheen er alweer een nieuwe DC serie op dvd, met opnieuw een vrouwelijke superheld in de hoofdrol: Stargirl (niet te verwarren met de gelijknamige film op Disney+).

Als je de series in het Arrowverse volgt, zal de naam Stargirl je niet helemaal onbekend in de oren klinken. Het is namelijk niet de eerste keer dat deze superheldin haar opwachting maakt op televisie, maar nu doet ze dat met Stargirl seizoen 1 in haar eigen serie!

Brec Bassinger als Courtney Whitmore

Stargirl – Nieuwe ster aan het firmament

In Stargirl maak je kennis met de vijftienjarige Courtney Whitmore (Brec Bassinger (47 Meters Down: Uncaged)). Het leven van deze tiener staat op z’n kop als ze samen met haar moeder, stiefvader en stiefbroertje verhuist naar Blue Valley, Nebraska. Courtney vindt het er verschrikkelijk en kan op school ook moeilijk haar draai vinden. Maar op een avond ontdekt ze in de kelder van haar nieuwe huis een kist met daarin de “Kosmische Staf” van de superheld Starman.

Courtney komt erachter dat haar stiefvader Pat (Luke Wilson (Zombieland: Double Tap)) vroeger het hulpje S.T.R.I.P.E. was van Starman. Samen maakten ze deel uit van de “Justice Society of America” (JSA). Deze superhelden werden tien jaar geleden genadeloos afgeslacht door een groep superschurken: de “Injustice Society of America” (ISA). Alleen Pat heeft die verschrikkelijke nacht overleefd.

Luke Wilson als Pat Dugan

Op zoek naar een nieuwe Justice Society of America

Pat beloofde Starman een geschikte opvolger voor hem te vinden. En als Courtney en de staf een connectie met elkaar hebben, denkt ze zelfs dat Starman haar lang verloren gewaande vader is. Ze wil een nieuwe Justice Society of America oprichten om de moordenaars van haar vader en de andere teamgenoten te straffen.

Vol jeugdig zelfvertrouwen transformeert Courtney zich tot Stargirl. Ze komt er alleen snel achter dat het superheldenbestaan niet gemakkelijk is en zelfs levensgevaarlijk. Vooral wanneer de leden van de Injustice Society of America weer hun krachten bundelen voor een duister plan.

Christopher James Baker als Brainwave

Stargirl seizoen 1 recensie – Sterren in de spotlight

Stars and STRIPE 0
Stars and S.T.R.I.P.E. #0

Stargirl seizoen 1 is een verademing. Mijn complimenten gaan richting DC, die met deze serie eens verder kijkt dan hun paradepaardjes Batman en Superman en de aan hen gerelateerde personages. Het superheldenpersonage Stargirl is bedacht door schrijver Geoff Johns. Zijn inspiratie voor het personage was zijn zus – Courtney – die bij een tragisch vliegtuigongeluk in 1996 om het leven kwam. Tekenaar Lee Moder gaf gestalte aan haar.

Op papier maakte Stargirl haar debuut als de “Star-Spangled Kid” in de serie Stars and S.T.R.I.P.E. #0 (1999). Later veranderde ze haar naam in Stargirl en sloot ze zich aan bij de Justice League of America. Later maakte ze de overstap naar de “JSA All-Stars”, maar ze verschijnt ook regelmatig in andere comics.

Brec Bassinger in Stargirl

Leef je uit met Stargirl

De schrijvers van de televisieversie van Stargirl hebben zich uit kunnen leven met de serie. En dat is fijn wanneer je een serie maakt met een wat onbekendere superheld. Je bent dan niet zo strak gebonden aan de mythologie van bekendere personages, hoewel er de laatste tijd steeds meer series en films verschijnen die zich afspelen in een alternatieve realiteit. Neem maar de nieuwste serie van Superman & Lois, waarin Clark Kent en Lois Lane het heel druk hebben met het opvoeden van hun zoons Jonathan en Jordan.

In Stargirl draait het vooral om Stargirl en de nieuwe helden van de Justice Society. Oplettende kijkers die bekend zijn met de helden van DC zullen zien dat veel figuren zijn gebaseerd op klassieke helden uit “The Golden Age of Comic Books”.

Stargirl seizoen 1 recensie - Yvette Monreal in Stargirl

Gouden sterren van de geschiedenis

Deze gouden eeuw is een periode (1938 – 1956) in de comicindustrie waarin de populariteit van comics enorm toenam en verschillende helden werden bedacht. Veel daarvan zijn nu nog steeds actief. In deze serie maken we onder andere kennis met Starman, die voor het eerst verscheen in Adventure Comics #61 (1941). Deze held was astronoom Ted Knight, die een Kosmische Staf uitvond en daarmee de misdaad bestreed. Pat Dugan – S.T.R.I.P.E. – is in de serie een jonge vader, maar op papier is hij al een oude man en verscheen in de comics al in 1946.

In Sensation Comics #1 (1942) maak je al kennis met de originele Wildcat, die we maar heel kort in deze serie zien. In de comics heet hij Ted Grant en vecht hij zelfs samen met Wonder Woman. De eerste Hourman in het papieren DC Universum was Rex Tyler. In Adventure Comics #48 (1940) vindt hij een manier om zijn krachten te versterken. Maar helaas slechts voor één uur per dag. Dr. Mid-Nite verscheen in All-American Comics #25 (1941). Daarnaast worden er nog wat verwijzingen gemaakt naar de klassieke Flash en Green Lantern.

Cameron Gellman als Hourman

Stargirl seizoen 1 recensie – Klassieke schurken

Niet alleen de helden, maar ook de schurken zijn goed vertegenwoordigd. Ook zij hebben al een hele stripgeschiedenis achter de rug. Zo krijg je Solomon Grundy (born on a Monday) te zien, maar ook Dragon King, Brainwave, Icicle en Sportsmaster. In tegenstelling tot de net genoemde oude helden houden deze schurken het een stuk langer uit. Totdat ze het aan de stok krijgen met de gloednieuwe Justice Society natuurlijk!

Stargirl seizoen 1 recensie - Joy Osmanski als Tigress

Sterrencast voor Stargirl

Voor het acteerwerk kan Stargirl leunen op een aantal bekende acteurs en actrices. Luke Wilson speelt zijn rol van bezorgde stiefvader en side-kick Pat Dugan overtuigend. Dat geldt ook voor Amy Smart (The Butterfly Effect, Crank) die als alleenstaande moeder haar leven op de rails probeert te krijgen met haar nieuwe partner, maar ook rekening moet houden met de gevoelens van haar puberdochter Courtney. Actrice Brec Bassinger is daarbij ook goed gecast als verveelde en opstandige tiener, die haar wereld plotseling op z’n kop ziet staan.

Vol jeugdige overmoed stort ze zich in het avontuur, zonder daarvan de consequenties te overzien. De goede raad en hulp van haar stiefvader en vrienden wordt in eerste instantie niet gewaardeerd, totdat ze beseft dat bij haar krachten ook een bepaalde verantwoordelijkheid hoort. Dat klinkt je vast wel bekend in de oren…

Barbara en Courtney Whitmore

Stargirl seizoen 1 recensie – Verfrissende superheld

Bassinger – de 22-jarige actrice met een grote bos krullen – zet een leuke, frisse en naïeve superheld neer. Ook de andere leden van de Justice Society vullen elkaar goed aan. Yvette Monreal (Rambo: Last Blood) is de gevaarlijke nieuwe Wildcat. Anjelika Washington (Moxie) zorgt als de nieuwe Dr. Mid-Nite voor wat luchtigheid. Cameron Gellman (Charlie Says) is de opvliegende nieuwe Hourman. Samen strijden ze tegen de leden van de Injustice Society, maar ook met elkaar en de problemen die bij hun leeftijd horen.

Yvette Monreal als Wildcat en Brec Bassinger als Stargirl

Stargirl is geen Mega Mindy

Op het eerste gezicht ziet Stagirl er vrij onschuldig uit. Ik dacht dan ook dat de serie meer voor de jeugd zou zijn, zoals bijvoorbeeld Mega Mindy. Ik was ook verbaasd dat de kijkwijzer 16+ aangaf, terwijl dit voor de serie van Batwoman 12+ was. Maar het duurt niet lang voordat je erachter komt dat deze serie meer bevat dan alleen een luchtig superheldenverhaal. In de eerste minuten van Stargirl seizoen 1 wordt bijna de volledige Justice Society om zeep geholpen. Jaren later maken we kennis met de nieuwe leden die allemaal een rugzak hebben. Het gaat van gescheiden ouders tot pesterijen op school en zelfs sexting. Hiermee krijgt de serie een serieuzere lading, waardoor een breder publiek wordt aangesproken. Stargirl is dus niet alleen een serie voor uitsluitend superheldenliefhebbers. Er valt veel meer te beleven in Blue Valley.

De andere blikvanger van de serie is natuurlijk de enorme robot S.T.R.I.P.E. (Special Tactics Robotic Integrated Power Enhancer) die wordt bestuurd door Pat Dugan. Toevallig of niet, maar de makers hebben zich volgens mij goed laten inspireren door de film The Iron Giant (1999). Deze tekenfilm, die een aanrader is, verscheen in hetzelfde jaar als de Stargirl comics.

Stargirl seizoen 1 recensie - Pat Dugan en S.T.R.I.P.E.

Stargirl seizoen 1 recensie – Vijf sterren voor Stargirl!

De jeugdige cast en de vlotte verhaallijn in Stargirl seizoen 1 werken goed. Vanaf augustus wordt het tweede seizoen uitgezonden in Amerika. Helaas moeten wij het in Nederland voorlopig nog doen met de dvd-release van de serie. Ik heb daarbij geen idee waarom de serie hier niet is uitgebracht op blu-ray. De beeld- en geluidskwaliteit van de dvd-versie is overigens prima in orde, maar op blu-ray had de serie er misschien nog iets strakker uitgezien.

Helaas bevatten de schijfjes geen enkele extra’s. En dat is jammer. Vooral een blik achter de schermen of meer achtergrond over de personages had een mooie aanvulling geweest. Gelukkig kun je je met de dertien afleveringen goed vermaken. En voorlopig zijn we nog niet van Stargirl af, want ook het derde seizoen is al aangekondigd. Laten we hopen dat de makers de serie net zo fris kunnen houden als dit eerste seizoen!

Stargirl seizoen 1 is nu verkrijgbaar op dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: Stargirl seizoen 1
Regisseurs: O.a. Glen Winter, Greg Beeman, Michael Nankin, Rob Hardy