Mansions of Madness Second Edition recensie - Modern Myths

Mansions of Madness Second Edition recensie – Lovecraft horrorpareltje

We vallen maar meteen met de deur in het spookhuis. De tweede editie van Mansions of Madness is een must have! Ben jij verzot op bordspellen, Call of Cthulhu, horror en suspense? Dan wil je deze versie niet laten liggen. Je speelt deze tweede editie met behulp van een app op je telefoon. Dit verhoogt de sfeer en geeft je flink moeilijke puzzels en oneindig veel speelplezier. Lees onze Mansions of Madness Second Edition recensie!

Meer bordspellen gebaseerd op H.P. Lovecraft? Lees ook onze Arkham Horror en Pandemic: Reign of Cthulhu recensies!

Alles aan Mansions of Madness spreekt tot de verbeelding. De miniaturen van het spel zijn mooi en de tekeningen zijn nog mooier. De doos zit bomvol attributen en dat alleen al maakt het uitpakken van het spel tot een feestje. Een extra tafel naast je speelveld is geen overbodige luxe; zoveel bevat de doos!

Het spel is dan ook niet goedkoop. De prijs van Mansions of Madness ligt tussen de 85 en 100 euro. Kijk dus even goed naar de voordeligste variant in de Modern Myths Shop links onderaan dit artikel. Maar als je dit bedrag er aan uit wil geven en je hebt het geduld om je te verdiepen in de spelregels, dan krijg je ook echt waar voor je geld. Zeker als je van Call of Cthulhu houdt, gebaseerd op het werk van H.P. Lovecraft.

Geen spelmaatje? Geen probleem!

Het leuke van Mansions of Madness is dat het geschikt is voor 1 tot 5 spelers. Dus zit je verlegen om een spelmaatje, dan speel je het spel gewoon alleen. Ook dat is een paar extra credits waard. En wat je vaker ziet bij dit soort Cthulhu-spellen, om ze zo maar te noemen, is dat je samen tegen het spel moet spelen. En dus niet tegen elkaar. Je wint samen of je verliest samen.

Om eerlijk te zijn hebben wij het eerste potje al keihard verloren. Nou ja, potje? Een spelsessie duurt al gauw minimaal twee uur. En als je de regels nog niet helemaal onder de knie hebt, zou je best eens op drie of vier uur uit kunnen komen. Ga er dus voor zitten.

Mansions of Madness Second Edition spelbord

Mansions of Madness Second Edition recensie – Een sfeerverhogende app

Mansions of Madness Second Edition speel je met behulp van een app die je downloadt op je telefoon. Het ontwerp en de (achtergrond)muziek die worden gebruikt werken erg sfeerverhogend. Een aantal maal zat ik met ingehouden adem te luisteren of we het als duo wel gingen redden. Als je een overmatige fantasie hebt (zoals ik) waan je jezelf in een heuse film. Als het huis uiteindelijk letterlijk onder je voeten afbrokkelt, is de spanning compleet. Let op! Voor dit spel is wel een redelijke kennis van de Engelse taal nodig.

De app assisteert je bij het spelen en geeft aan waar de monsters verschijnen en wat zij doen. Je krijgt daarbij leuke, maar soms ook moeilijke, puzzels die je op moet lossen. Het spelverloop hangt helemaal af van het scenario dat je kiest in de app. Er is keuze uit meer dan 20 spellen, betaald of onbetaald. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn er ook nog fysieke uitbreidingen te verkrijgen.

Escape from Innsmouth

Cthulhu? Nog nooit van gehoord!

Spellen gebaseerd op de Cthulhu mythos van H.P. Lovecraft (lees ook ons achtergrondartikel over deze Amerikaanse horror auteur) zijn inmiddels ongekend populair. Zoals eerder vermeld, speel je in Mansions of Madness samen tegen het spel om de meest afschuwelijke bovennatuurlijke monsters te verslaan. Als speler ben je een onderzoeker (meestal worden de personages “onderzoekers” genoemd). Ieder personage heeft zijn sterke en zwakke punten. Zo zal de atleet een hoog uithoudingsvermogen hebben en heeft daarmee meer “hit points” dan de bibliothecaris. Die is op zijn beurt meer bekend met de Mythos en heeft dus meer “sanity points”. Als je de strijd aangaat met een monster zorg je ten eerste dat je niet te veel klappen krijgt (hitpoints). Ten tweede moet je de aanblik van het monster verwerken en hoop je dat je er geen nachtmerries aan overhoudt (sanity points).

Als je je dag niet hebt, kan het zomaar zijn dat je in een mum van tijd je gezondheidspunten kwijt bent, waarop de onvermijdelijke dood volgt. Als je je verstand kwijtraakt – wat ook niet geheel ondenkbaar is – word je gek. Dat is ook niet heel handig en het brengt ook consequenties met zich mee. Tijdens de verschillende spelrondes, waarin je acties uit kunt voeren, verzamel je wapens of spreuken om je te helpen je avontuur wat makkelijker te maken. Zonder wapens de strijd aangaan met het kwaad valt echt niet mee, weet ik nu uit ervaring.

Rita Young, William Yorick, Father Mateo

Mansions of Madness Second Edition recensie – Wie ben je en wat doe je?

Als een van de onderzoekers betreed je een onbekend herenhuis. In mijn geval was het om de vermissing van de vrouw des huizes te onderzoeken. Maar als je een ander spel kiest, zal je opdracht anders zijn. De vraag is of je de deur naar rechts barricadeert of dat je de stoute schoenen aantrekt en naar binnen gaat. Je hoort tenslotte een hoop commotie en weet niet of dat de butler is die in een hoek zit te jammeren of dat het een beest is dat je met huid en haar wil verscheuren. De app geeft precies aan welke miniatuur waar hoort en welke speltegel er gelegd moet worden om het huis uit te breiden. Zo gaat stap voor stap het avontuur verder.

Mansions of Madness Second Edition - speltegels en personages

De Eerste versus de Tweede Editie

Naast de app zijn er een aantal verschillen ten opzichte van de Eerste Editie van dit spel. In de eerste editie kon het spel ook alleen gespeeld worden, maar mis je de speelhulp die de app nu op zich neemt. De eerste editie kreeg daarbij als kritiek dat het te complex was en dat het te lang duurde voordat het spel opgezet was. Ook deze euvels zijn met de komst van de app verholpen.

Daarbij is het erg leuk dat je ook een “first edition conversion kit” krijgt. Hiermee kun je de inhoud van het eerste spel (en zijn uitbreidingen!) toevoegen aan deze tweede editie. Heb je de eerste editie in je bezit, dan zal dat spel dus geen stof verzamelen in je kast. Je kunt ervoor kiezen om als een van de onderzoekers uit de eerste editie in de tweede editie te spelen. De app kent de monsters en tegels uit die versie en kan ze ook gebruiken. Dat is echt heel erg netjes.

The Investigators

Mansions of Madness Second Edition – Wie begint?

Mansions of Madness Second Edition: De spelers staan gezamenlijk voor de deur van het mysterieuze herenhuis. Wat ga je doen? Begin met de “Investigator Phase” en besluit wie als eerste naar binnen gaat…

Lovecraft spellen: Een kleine vergelijking

Als extra service leggen we nu een paar spellen naast Mansions of Madness, ter vergelijking. In Pandemic: Reign of Cthulhu speel je op een speelbord en verplaats je jezelf tussen een aantal plaatsen zoals Arkham en Dunwich. Deze liggen op de fictieve kaart van de Cthulhu wereld redelijk dicht bij elkaar. In Eldritch Horror speel je op een bord waar je de hele wereld over gaat: Van Arkham naar Londen en van Rome naar het hart van Afrika. Deze spellen maken gebruik van speelborden die niet veranderen, iets wat we meestal zien bij bordspellen.

Bij Mansions of Madness echter begin je met de entree naar het herenhuis. Naarmate het spel vordert, leg je speltegels aan. De volgorde waarin hangt natuurlijk helemaal af van wat je als speler besluit te doen. Gaat jouw onderzoeker de keuken in – waar hoogstwaarschijnlijk een eng monster staat te wachten – of toch maar naar de bibliotheek? Waar hoogstwaarschijnlijk ook zo’n monster zit, maar waar ook een heel effectief wapen ligt dat je goed kan gebruiken.

Mansions of Madness - Cthulhu

Mansions of Madness Second Edition recensie – Topper vol spanning

Mansions of Madness Second Edition - packshotHet is in Mansions of Madness uiteindelijk zaak om wat geduld te oefenen en om de spelregels goed door te lezen. Voor mij is dat altijd wel een uitdaging, maar gelukkig heb ik een spelmaatje die daar een kei in is.

Had ik al gezegd dat dit bordspel een pareltje is? Volgens mij wel, dus wellicht ten overvloede: Mansions of Madness Second Edition is een topper en zorgt met de app voor een echte spelervaring. Je moet er wel even diep voor in de buidel tasten, maar dan heb je ook oneindig veel speelplezier. Zeker als je van Call of Cthulhu, horror en volop spanning houdt!

Voordelen: Sfeervolle avonturen in Lovecraft setting / Prachtig spelmateriaal / Handige app
Nadelen: Duur in de aanschaf / Hoge moeilijkheidsgraad

Titel: Mansions of Madness Second Edition
Ontwerper: Nikki Valens
Uitgever: Fantasy Flight Games
Aantal spelers: 1-5
Leeftijd: 14+
Duur: 120 – 180 minuten
Genre: Horror / Coöperatief / Mystery

Bekijk hier de trailer van Mansions of Madness Second Edition:

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop!

Lovecraft - Fear banner