D&D Dungeon Mayhem recensie - Modern Myths

D&D Dungeon Mayhem recensie – De leukste chaos om overal te spelen

De laatste maanden speelden we tijdens de Modern Myths Spellenavond flinke spellen. Spellen waar je een grote tafel voor nodig hebt en waar je gerust wat uurtjes voor mag uittrekken. Vandaag pakken we daarom een kleiner, maar niet minder leuk, spel. D&D Dungeon Mayhem is in een kwartier te spelen en kan je overal mee naartoe nemen. In deze D&D Dungeon Mayhem recensie besteden we niet alleen aandacht aan het basisspel, maar ook aan de uitbreiding Battle for Baldur’s Gate en de spin-off Monster Madness. Kan jij de chaos aan?

Je bent vast wel bekend met Dungeons & Dragons. Misschien speel je het al jaren, ken je mensen die het spelen of heb je het op televisie gezien in series als Stranger Things. Dan weet je vast ook wel dat het een behoorlijk groot spel is en het niet voor iedereen even aanlokkelijk is om in te stappen.

Spellenuitgever Wizards of the Coast kwam daarom met het kaartspel D&D Dungeon Mayhem waarin je als een bekend ras met een bekende rol uit de D&D-wereld de strijd met je vrienden aangaat. Het spel is snel, recht voor zijn raap en bovendien een en al chaos. Ideaal dus voor het einde van de avond of in de trein. Kies jij voor de “barbarian”, “paladin”, “rogue” of “wizard”?

D&D Dungeon Mayhem speloverzicht

Wie blijft als laatste over?

In het basisspel – D&D Dungeon Mayhem – krijg je een van de kant-en-klare decks. Iedereen begint met tien levens en drie kaarten. Tijdens jouw beurt pak je één kaart en moet je minimaal één kaart spelen. Je wint als je als laatste overblijft. Meer dan dat is het niet. Elke kaart heeft een of meer icoontjes die duidelijk maken wat je ermee kan doen. Er zijn zwaarden waarmee je schade berokkend aan een van je tegenstanders, schilden om je te verdedigen, hartjes om te genezen en met een bliksemschicht kun je nog een kaart spelen.

Daarnaast heeft elk personage nog een paar krachten exclusief voor hem of haar. De tovenaar kan bijvoorbeeld zijn levens ruilen met iemand anders en de rogue is in staat om heel veel kaarten na elkaar te spelen en zelfs onzichtbaar te worden. De decks zijn goed op elkaar afgestemd en passen in een klein doosje van hard karton dat gemakkelijk mee te nemen is. Wij hebben het zelfs gespeeld in een eettent, terwijl we op ons eten aan het wachten waren.

Dungeon Mayhem - personages

D&D Dungeon Mayhem – Wie begint?

D&D Dungeon Mayhem: Helaas niets bijzonders. De jongste speler mag de eerste klappen uitdelen.

D&D Dungeon Mayhem recensie – De uitbreiding

D&D Dungeon Mayhem - Battle for Baldur's Gate packshotDe uitbreiding D&D Dungeon Mayhem: Battle for Baldur’s Gate is alleen te spelen, wanneer je het basisspel hebt. Het geeft je twee nieuwe personages om uit te kiezen. Toen het spel net uitkwam, was het nog niet mogelijk om met meer dan vier personen te spelen, dus was de uitbreiding voornamelijk bedoeld om wat meer chaos te krijgen.

Nu kun je dus ook spelen als een “ranger” met zijn krachtige hamster (echt waar) en als de “druid” die zichzelf kan veranderen in een beer of hert, afhankelijk van wat je nodig hebt. Als beer heb je meer aanvalskracht en als hert kun je juist sneller helen. Deze uitbreiding is zeker leuk om aan je spel toe te voegen. Hoewel de druid niet altijd even praktisch is, maakt de ranger dit meer dan goed.

Battle for Baldur's Gate - speloverzicht

Overal monsters!

D&D Dungeon Mayhem - Monster Madness packshotDe derde – en voorlopig laatste – aanvulling op het Dungeon Mayhem-universum is Monster Madness. Dit is tot nu toe het duurste spel en is zowel op zichzelf te spelen als in combinatie met zijn twee voorgangers. Het spel kun je opbergen in een stevige doos waar je niet zes personages, maar zes monsters krijgt. Speel als een “dragon”, “mimic”, “owlbear”, “beholder”, “mind flayer” of “gelatinous cube”. De doos is bovendien groot genoeg om ook alle vorige delen in op te bergen en te sorteren. Hierdoor wordt hij minder handig om mee te nemen op reis, maar daarvoor kun je de oude doosjes altijd nog bewaren.

Daarnaast komt Monster Madness met een manier om met 5 tot 6 spelers te spelen door twee simpele regels toe te voegen. Je mag alleen nog de speler links en rechts van je aanvallen en wanneer je dood bent, mag je elke beurt alsnog een schade doen op iemand naar keuze. Deze regels kun je ook toepassen op de eerste twee delen, mocht je deze laatste toevoeging niet hebben.

Monster Madness speloverzicht

Flinke dosis humor en plezier

De voordelen van dit spel zijn overduidelijk. Het is gewoon heel prettig om tussendoor te spelen of mee te nemen op reis. Het enige nadeel is dat je jouw levens bij moet houden met kleine fiches op een kaart. Deze zijn dan wel weer gemakkelijk kwijt te raken. Houd je fiches dus goed in de gaten!

De kaarten hebben allemaal hun eigen komische artwork en de humor van elke kaart is top. Het gaat van woordgrappen tot handlangers om in te zetten. En vaak vormen de kaarten ook een soort opstapeling. Hoe meer dolken de rogue gebruikt hoe overdrevener de omschrijving. Ook zie je de rogue op een kaart aandachtig een boek lezen met de tekst: Hoe maak je vrienden en hoe verraad je hen? Het zijn deze dingen die het spel lekker luchtig maken.

Finger-Wag of Judgment

D&D Dungeon Mayhem recensie – Eerste kennismaking met Dungeons & Dragons

D&D Dungeon Mayhem packshotHoewel het spel gesitueerd is in de wereld van Dungeons & Dragons is het niet meer dan een thematische eerste kennismaking. Je hoeft niets met dat spel te hebben om Dungeon Mayhem te begrijpen. Sterker nog, je kennis van D&D komt hier niet van pas. In veel gevallen is het gewoon een kansspel. Welke kaarten pak je? Er is weinig strategie om te leren en zelfs dan kan je de pech hebben dat iedereen besluit eerst met jou af te rekenen.

Als je hier niet van houdt, dan is Dungeon Mayhem waarschijnlijk niet het spel voor jou en je vrienden. Maar vergis je niet. Hoewel de speeltijd tien minuten is, ben je daardoor snel geneigd om nog een rondje te spelen. En voor je het weet, ben je al een uur bezig om draken tegen druïdes te laten vechten. Kortom, ben je toe aan iets luchtigs of wil je iets meenemen op vakantie? Dan zijn D&D Dungeon Mayhem en al zijn varianten echt iets om toe te voegen aan je spellenverzameling.

Voordelen: Gemakkelijk / Snel / Komisch
Nadelen: Kleine tokens / Vooral geluk hebben

Titel: D&D Dungeon Mayhem
Ontwerper: Jordan Comar en Roscoe Wetlaufer
Uitgever: Wizards of the Coast
Aantal spelers: 1-4 / 1-6
Leeftijd: 8+
Duur: 10 minuten
Genre: Fantasy / Kaartspel

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop!

D&D Dungeon Mayhem recensie: © 2019-2024 Modern Myths

Barbarian, Wizard, Paladin, Rogue