Midnight Sun recensie - Modern Myths

Midnight Sun – Middelmatige Twilight-nakomer die wél doet snakken naar meer

Nadat we dit jaar al getrakteerd werden op The Ballad of Songbirds and Snakes, een prequel in de The Hunger Games-serie van Suzanne Collins, laat ook Stephenie Meyer van zich horen met Midnight Sun, een nieuw deel in de Twilight-serie! Yvette H. kon niet wachten tot deze dikke pil binnenkwam en fonkelde van ongeduld. Lees in haar Midnight Sun recensie hoe de hernieuwde kennismaking met Bella en Edward beviel!

Let op: ben je niet bekend met de Twilight-serie, kan deze recensie kleine spoilers bevatten.

Om Midnight Sun goed te kunnen bespreken, moeten we eerst terugkijken naar zo’n vijftien jaar geleden. Toen barstte de Twilight-manie uit bij het verschijnen van het gelijknamige eerste deel in deze populaire reeks. Midnight Sun is het nakomertje. Een boek dat, zo blijkt uit Meyers voorwoord, jarenlang haar aartsvijand is geweest.

Waarom dat is, blijkt al snel. Het is duidelijk dat Meyer als temmer dit literaire beest (want wat is het een dik boek!) er niet helemaal onder heeft weten te krijgen. Midnight Sun vertelt hetzelfde verhaal dat we kennen uit Twilight. Maar ditmaal vanuit het perspectief van Edward.

Twilight vanuit het perspectief van Edward

Edward is een knappe, intelligente vampier die zijn leven (of beter: onleven) doorkomt met zich voordoen als ongeïnteresseerde tiener. Hij is immers al heel wat jaren zeventien, maar zijn wens om een zo normaal mogelijk leven te leiden onder de mensen dwingt hem en zijn familie om een toneelspel op te voeren. Dat gaat ze redelijk goed af, totdat Edward op school Bella ontmoet.

Midnight Sun recensie:
De innerlijke strijd van een vampier

Edward belandt in een rollercoaster aan gevoelens. Voor Bella, maar ook over zichzelf. Die innerlijke strijd is het meest interessante dat Midnight Sun te bieden heeft. Zal Edward aan zijn lusten toegeven en haar gewoon meteen afslachten? Jammer, want we weten al dat hij dat niet doet. Hoe raakt hij in het reine met zijn wens om dichtbij haar te zijn, terwijl hij weet dat hij bij haar weg zou moeten blijven? Dit zijn interessante vragen, waar niet echt een antwoord op komt. Behalve “Ik hou zoveel van haar”.

Zijn ziekelijke fascinatie voor Bella, die grenst op het randje van stalking, doet je nog het meest vermoeden dat je het verhaal leest van een bloedzuchtig roofdier. Wat in feite natuurlijk ook zo is. Een roofdier dat zich schijnbaar wél erg druk lijkt te maken over wat Bella misschien wel en niet van hem vindt. Het zijn jeugdige gevoelens die niet stroken met de levenservaring die hij toch zou moeten hebben, gezien zijn leeftijd.

Een heel andere Bella

Bella’s kant van het verhaal hebben we gelezen in Twilight. Het frappante is dat we in Midnight Sun een heel andere Bella leren kennen dan we dachten te kennen. Een Bella die weliswaar erg onhandig is en vanaf het eerste moment dat ze hem ziet halsoverkop verliefd is op Edward. Maar ook een Bella die honderduit praat en die meer een ouder voor haar moeder is, dan haar moeder soms voor haar. Wellicht heeft dit verschil te maken met de perceptie die Edward van Bella heeft. Hij ziet in haar een Persephone, de Griekse godin die zichzelf tot de onderwereld veroordeelde door het eten van granaatappelpitjes. Bella heeft zichzelf in wezen ook veroordeeld tot de onderwereld, door haar fascinatie voor Edward niet los te laten.

Dezelfde Edward

In het boek maken we helaas niet echt kennis met een heel andere kant van Edward. Je zou kunnen zeggen “what you see is what you get”. Ondanks dat we vanuit zijn perspectief lezen, leren we helaas niets nieuws over hem of zijn familie. Het is een gemiste kans, want dit was hét moment om meer van Edwards geschiedenis, zijn beweegredenen en zijn levensstijl te weten te komen. Dit is een boek van zo’n 600 pagina’s aan innerlijke strijd, die hij lijkt te verliezen (of winnen). Maar waarom is niet helemaal duidelijk. Edward gaat vooral af op de vooruitziende blik van de helderziende vampier Alice. Zij heeft de gave om dingen in de toekomst te zien, alhoewel dit wat ingewikkeld werkt. Edward lijkt zich erin te berusten dat hij van Bella houdt, omdat Alice dat nu eenmaal gezien heeft.

Midnight Sun recensie:
Niet voor nieuwe lezers

Midnight Sun is niet het boek dat een nieuwe lezer zal overtuigen om de hele serie te lezen. Daarvoor is het te eenzijdig en oppervlakkig om te boeien. Er wordt te weinig stilgestaan bij de grondbeginselen van wat het betekent om een vampier te zijn in de moderne wereld, behalve wat we al weten. Wie is Edward écht, behalve de vampier die verliefd wordt op een mensenmeisje? En waarom doet hij wat hij doet? Bovendien kennen de fans het verloop van het verhaal én de afloop al.

Het boek mist nét dat beetje extra waarmee het een lezer ongestoord zou weten te boeien. Voor de liefhebbers van Twilight is het waarschijnlijk een ander verhaal. Voor ons is het fijn dat we meer kunnen lezen over de wereld die Meyer schetst. Vijftien jaar hebben we het moeten doen met de Edward en Bella uit de vier bestaande boeken (en oké, de films). Midnight Sun sleurt je linea recta terug in hun liefdesverhaal. Maar dat verhaal begon vijftien jaar geleden. Het is de vraag wat er nog over is van die magie. Meyer adresseert de fans in haar voorwoord en begrijpt dat ze vijftien jaar ouder zijn geworden. Maar met haar schrijfstijl lijkt ze vooralsnog die lezers van vijftien jaar geleden te willen aanspreken.

Midnight Sun recensie: Meer, meer, méér!

De vraag die rijst is of dít het verhaal is dat verteld moest worden. Midnight Sun is niet verrassend, maar wel vermakelijk. Ook doet het de kenner wensen naar meer! Want wat is dat geheimzinnige verhaal over Alice’ mensenleven? Waarom kan zij zich niets herinneren van haar leven voordat ze een vampier werd? Er wordt een zaadje geplant in dit boek, dat zonder twijfel tot bloei gaat komen in de nabije toekomst. Zoveel heeft Meyer ook al wel gezegd in een interview met USA Today, terwijl Midnight Sun naar de eerste plaats van de bestsellerlijsten schoot. En het is nu al zeker: de fans (óók die nu vijftien jaar ouder zijn) zullen dan weer in de rij staan. Tot die tijd is Midnight Sun een zoethoudertje.

Titel: Midnight Sun
Auteur: Stephenie Meyer
Uitgever: Van Goor
ISBN: 978-90-003-7555-4

Midnight Sun recensie - Stephenie Meyer coverKoop Midnight Sun via Bol.com of Amazon.nl:

Midnight Sun – € 22,99 Bol.com
Midnight Sun – € 22,99 Amazon.nl

Yvette Hazebroek

‘Fan' van alles dat met fantasy te maken heeft, is nogal zwak uitgedrukt als we Yvette omschrijven. ‘Obsessief’ komt meer in de buurt! Yvette is verslaafd aan alles dat fantasy uitstraalt (series, films, evenementen en boeken); het fantastische genre loopt als een rode draad door haar leven. Een favoriete auteur aanwijzen vindt ze een onmogelijke opgave, maar als het moet: Neil Gaiman, Philip Reeve en V.E. Schwab (maar vraag het haar volgende maand nog eens en er komt een ander antwoord). Naar Yvette op zoek op een evenement? Ga kijken bij de Steampunk corner. Haar liefde voor fantasy is tot een hoogtepunt gekomen bij het realiseren van haar debuutroman Bay en de Piraenauten, dat in juli verscheen bij Uitgeverij Macc.