Het Mes van de Sluipmoordenaar recensie - Modern Myths

Het Mes van de Sluipmoordenaar – Verrassende prequel van Sarah J. Maas

Celaena Sardothien is een knappe, eigenwijze zestienjarige vrouw. Op het eerste gezicht zou je niet geloven dat ze de meest gevreesde sluipmoordenaar is in heel Adarlan. In Het Mes van de Sluipmoordenaar – een prequel van de Glazen Troon serie van Sarah J. Maas – volg je Celaena op vijf gevaarlijke missies. Missies waarbij ze de regels van haar baas Arobynn Hamel niet al te nauw neemt, waardoor ze flink in de problemen komt. Lees onze Het Mes van de Sluipmoordenaar recensie!

Het Mes van de Sluipmoordenaar is een prequel van de succesvolle Glazen Troon-serie van Sarah J. Maas, die, inclusief dit boek, nu acht delen telt. Om van deze prequel te kunnen genieten hoef je echter niet bekend te zijn met de rest van de serie. Het boek is opgedeeld in vijf losse verhalen die overeen komen met de vijf missies waarnaar in de vervolgserie verwijzingen worden gemaakt. Het Mes van de Sluipmoordenaar geeft je dus een kijkje in het verhaal achter het grote avontuur wat Celaena nog gaat beleven in Glazen Troon. Hoe kent ze bepaalde personages eigenlijk? En hoe komt het dat Adarlans beste sluipmoordenaar in een strafkamp terecht gekomen is? Je leest het in dit boek.

Vijf missies, één verhaal

Doordat Het Mes van de Sluipmoordenaar aangekondigd was als een boek dat uit vijf verhalen zou bestaan, vreesde ik dat het zou lezen als een verhalenbundel. Zo een waar je steeds nét in het verhaal zit als het weer afgekapt wordt. Gelukkig vormen de vijf delen van deze prequel samen één doorlopend geheel met telkens maar een tijdspanne van maximaal een maand voor het volgende deel begint. Hierdoor leest het boek gewoon lekker als een roman en kun je tot het einde ondergedompeld blijven in de wereld van Maas.

Het Mes van de Sluipmoordenaar recensie:
Anders dan andere boeken van Sarah J. Maas

De vraag die mij als eerste door Modern Myths collega Anouk werd gesteld, nadat ik dit boek had uitgelezen was: “Is dit weer een echte Maas?” Het antwoord hierop is eigenlijk nee. Ten eerste is dit verhaal veel minder een fantasy zoals ik van Maas gewend ben. In haar andere boeken wemelt het van de elven, fantasiewezens en grote uitbarstingen van magie. Dit nieuwe boek is het verhaal van een sluipmoordenaar op haar missies, met slechts enkele verwijzingen naar een verdwenen magie.

Minder twists, maar toch verrassend

Ten tweede bevat dit boek veel minder plottwists. Sarah J. Maas staat bekend om de flinke veranderingen die in haar verhalen plaatsvinden en de grote verrassingen waarop ze haar lezers trakteert. In een prequel is dit natuurlijk een stuk minder mogelijk. In de verdere serie wordt natuurlijk al verwezen naar de verhalen uit dit boek en de grote lijnen worden hier dus al verklapt. Maar toch weet ze je nog af en toe te verrassen.

Dit maakt Het Mes van de Sluipmoordenaar zeker niet minder de moeite waard. Want hoewel de inhoud van het boek dus een beetje anders is dan je van Maas gewend bent, het blijft een heerlijk meeslepend verhaal. Haar schrijfstijl blijft een genot om te lezen en de personages zijn kleurrijk en makkelijk om je mee te identificeren.

Lees ik Het Mes van de Sluipmoordenaar als eerste, of toch pas na de hoofdserie?

Als groot Maas fan had ik natuurlijk geen keuze als het neerkomt op de vraag of je Het Mes van de Sluipmoordenaar voor of na de andere boeken van Glazen Troon moet lezen. Ik had voor ik aan dit boek begon het hele oeuvre van Maas al in zijn geheel verslonden. Als nieuwe lezer sta je echter voor een dilemma: lees je de boeken in volgorde van verschijning (dus dit deel als laatste), of lees je ze op chronologische volgorde? Die vraag is net zo lastig te beantwoorden voor deze serie als voor bijvoorbeeld de Star Wars-films.

Voor beide opties is wat te zeggen in het geval van Het Mes van de Sluipmoordenaar. Als je het boek, net als ik, als laatste leest, voelt het hele verhaal als één grote ontdekking. Zoals eerder genoemd is naar alle avonturen en personen in dit boek al eens verwezen in de verdere serie. En door het lezen van dit nieuwe boek vallen er veel puzzelstukjes op hun plek. Een ander fenomeen dat optreedt als je dit deel als laatste leest, is dat je Celaena vaak wilt waarschuwen of zelfs tegenhouden. Het is meer dan eens voorgekomen dat ik naar haar wilde schreeuwen: “Doe dit nu niet!” Als lezer weet je tenslotte hoe het verhaal af zal lopen en welke grote consequenties haar acties zullen hebben voor de rest van haar avonturen. Dat is een zenuwslopende ervaring die voor mij een extra dimensie gaf aan het boek.

Maak je eigen keuze

Aan de andere kant is het ook zeer goed mogelijk om Het Mes van de Sluipmoordenaar als eerste te lezen. Doordat de verhalen geschreven zijn als opzichzelfstaande avonturen heeft het boek geen introductie nodig. De verwijzingen die in de latere serie gedaan worden naar deze avonturen lijken dan samenvattingen van dit boek, in plaats van de korte verklaringen van Celaenas verleden die het eerder waren.

Maar lees je dit boek nu beter als eerste of als laatste? Om die vraag écht te kunnen beantwoorden zou ik beiden scenario’s voor jullie moeten testen. Als groot Maas fan is dat natuurlijk geen probleem. Door het maken van deze Het Mes van de Sluipmoordenaar recensie heb ik ontzettende zin gekregen om de gehele Glazen Troon serie nog eens open te slaan. Maar aangezien deze serie uit zeven dikke boeken bestaat (deze niet meegeteld) zou die recensie wel erg lang op zich laten wachten. Daarom laat ik deze zware beslissing uiteindelijk gewoon aan jullie, met de informatie die ik nu geschetst heb.

Onmogelijk om neer te leggen

Toch is er ook nog een laatste optie: lees dit boek als losstaand verhaal en laat de rest van de serie voor wat het is. Hoewel Het Mes van de Sluipmoordenaar zich hier uitstekend voor leent, is dit echter geen mogelijkheid. Als je eenmaal begonnen bent aan de Glazen Troon-serie is het namelijk onmogelijk om de boeken neer te leggen en Celaena in de steek te laten!

Titel: Het Mes van de Sluipmoordenaar
Auteur: Sarah J. Maas
Uitgever: Meulenhoff Boekerij
ISBN: 978-90-225-9063-8

Koop Het Mes van de Sluipmoordenaar via Bol.com of Amazon.nl:

Het Mes van de Sluipmoordenaar recensie - Modern Myths - coverHet Mes van de Sluipmoordenaar – € 20,- Bol.com
Het Mes van de Sluipmoordenaar – € 20,- Amazon.nl

Yvette Wolters

Al als klein meisje belandde Yvette Wolters met haar neus in de boeken en ze is niet van plan daar ooit nog uit te komen. Na in aanraking gekomen te zijn met de boeken van Harry Potter stond fantasy op het leesmenu. Haar liefde voor dit genre is door de jaren heen alleen maar gegroeid.
Of het nu een boek is, een film, serie of bordspel; zodra het fantasy uitstraalt is Yvette enthousiast.

Yvette is regelmatig met haar hele gezin op festivals te vinden, waarvoor zij met veel liefde zelf de kostuums ontwerpt.