Uitverkoren recensie - Veronica Roth - Modern Myths

Uitverkoren recensie: Detective met magie van Veronica Roth

In Uitverkoren neemt Veronica Roth je mee in een wereld van magie, verdoemenis en parallelle universums. Lukt het deze Young Adult-auteur om haar “nieuwe” volwassen publiek, waar ze zich met dit boek op richt, net zo geboeid te houden als met de Divergent-serie waar ze bekend om staat? Anouk neemt in haar Uitverkoren recensie de proef op de som om uit te vinden of ook zij als lezer meegegroeid is naar de volwassen kant van het fantasy genre.

Na haar grote Young Adult succesreeks Divergent komt Veronica Roth met haar eerste fantasyboek voor volwassenen. De schrijfster zelf is volwassener geworden en hoopt dat haar publiek ook is meegegroeid. In Uitverkoren maken we kennis met vijf mensen: Sloane, Matt, Ines, Albie en Esther, die in het verleden strijd hebben geleverd met de Duistere. Toen waren het nog doodgewone tieners die aangewezen waren als één van de Uitverkorenen, nu zijn het jong volwassenen die zich tien jaar later proberen te redden in de huidige tijd. Wanneer op het tienjarige jubileum van hun overwinning op de Duistere het noodlot toeslaat en een van hen overlijdt, staat de groep van vier voor een nieuwe uitdaging.

Originele schrijfstijl

Direct bij de start van het verhaal word je als lezer in het diepe gegooid en beland je eigenlijk middenin het verhaal. Je springt in het leven van Sloane, terwijl ze ontwaakt uit een nachtmerrie over de Kaalslag. Als lezer weet je dan nog helemaal niks van haar voorgeschiedenis en kan je alleen je fantasie loslaten op wat er precies gebeurd is. Maar gedurende het verhaal komt er steeds meer geschiedenis naar voren. Veronica Roth doet dit door flashbacks vanuit Sloane te vertellen. Daarnaast krijg je tussen de hoofdstukken door krantenartikelen en geheime dossiers te lezen uit de periode van de Duistere en de horror die er toen speelde. Deze manier van schrijven kom ik voor de eerste keer tegen en geeft iets extra’s aan het verhaal. Wel krijg ik het gevoel dat dit zo geschreven is zodat je het boek ook vrijwel een op een zou kunnen verfilmen.

Uitverkoren recensie: Slechts één perspectief

Het hele verhaal wordt dus vooral vanuit Sloane verteld, op de dossiers en krantenstukken na. Je leert Sloane daardoor ook echt goed kennen. Haar karaktertrekken, haar fouten en haar angsten; je wordt helemaal een met haar. Echter blijven de andere personages daardoor een beetje achter. Matt, haar vriend en volgens alle media en zichzelf eigenlijk de enige Uitverkorene, leer je alleen een beetje oppervlakkig kennen. Terwijl hij toch ook een behoorlijk grote rol in het verhaal speelt. Albie, die samen met Sloane afschuwelijke dingen heeft meegemaakt tijdens een ontvoering door de Duistere, is een personage dat meer diepgang had verdiend. Ja, hij is gemarteld, maar op welke manier? En wat gaat er in zijn hoofd om? Hier had Veronica Roth veel meer uit kunnen halen. Over Esther en Ines wordt nauwelijks iets verteld, terwijl zij toch ook een deel uitmaakten van de grote vijf die het op hebben genomen tegen de Duistere. En dan is natuurlijk nog de grote vraag wie of wat die Duistere nu eigenlijk is. En wat zijn beweegredenen zijn om alle ellende te veroorzaken. Daar kom je vlak voor het einde wel achter, maar daar wordt zo snel aan voorbij gevlogen dat het boek een beetje in een anticlimax eindigt.

Meerdere delen, meerdere werelden

Het verhaal in Uitverkoren is opgedeeld in meerdere delen. In het eerste deel bevindt de lezer zich in het huidige Chicago. Tijdens dit deel kom je langzaam meer te weten over de Duistere en alle ellende die hij veroorzaakt heeft. Ook kom je steeds meer van Sloane te weten en krijg je meer begrip voor haar gedrag. Het tweede deel speelt zich af in Cordus. Dit is eigenlijk Chicago, alleen dan in een ander universum. Het hele idee van parallelle universums en hun connecties met elkaar pakt verrassend goed uit. De wereld wordt zodanig omschreven dat je als lezer ook zelf de connecties kunt zien. In dit deel kom je steeds meer te weten over de Duistere en de reden dat er overal waar hij komt ellende ontstaat. En net als alle parallelle universums zelf, zijn de verschillende delen in het boek met elkaar verbonden.

Young Adult detective

Het hele verhaal voelt een beetje als een detective aan. Sloane gaat op onderzoek uit naar de Duistere en probeert te achterhalen wat beide werelden met elkaar te maken hebben. Veronica Roth gebruikt daarbij verrassende wendingen en zorgt zo voor de nodige spanning. Het boek is van begin tot einde interessant en leest ook redelijk gemakkelijk weg. Ik vraag me dan ook hard af of de echt volwassen lezer wel zo gecharmeerd zal zijn van dit verhaal. Mij leek het boek meer te passen bij de iets oudere Young Adult, maar het past absoluut niet in het rijtje zoals Tolkien, Heitz en Goodkind. Wat naar mijn mening toch echt meer fantasy schrijvers voor volwassenen zijn.

Uitverkoren recensie: Iets ouder, iets wijzer, maar nog steeds een Young Adult

Ja, je merkt tijdens het lezen wel dat Veronica Roth in haar schrijfstijl volwassener is geworden. Toch weet ze het Young Adult imago met Uitverkoren niet van zich af te schudden. De grote vraag is of dit nou echt zo ernstig is. Ik heb me uitstekend vermaakt met het boek en vond het een heerlijk verhaal om te lezen. Maar ik ben zelf dan ook een groot Young Adult fanaat. Mocht je echt een boek voor volwassenen verwachten, dan kom je toch bedrogen uit.

Maar voor iedereen die graag tussendoor een spannende detective met een vleugje magie wil lezen, is dit absoluut een aanrader. Al zal het einde van het verhaal dus een beetje als een anticlimax voelen. Maar wellicht is dit gedaan om er een hele serie van te maken, zodat ook deze verfilmd kunnen worden. Ik vind Uitverkoren in ieder geval filmwaardig.

Titel: Uitverkoren
Auteur: Veronica Roth
Uitgever: Meulenhoff Boekerij
ISBN: 978-90-225-8939-0

Koop Uitverkoren via Bol.com of Amazon.nl:

Uitverkoren recensie - cover - Veronica RothUitverkoren – € 20,- Bol.com
Uitverkoren – € 20,- Amazon.nl

Uitverkoren recensie: © 2019-2024 Modern Myths

Anouk Volger

Toen Anouk Volger op 15 jarige leeftijd kennismaakte met The Lord Of The Rings is het Fantasy virus hard toegeslagen. Alle drie de delen heeft ze ontelbare keren gezien en al gauw moesten de boeken gelezen worden en heeft ze daarna eigenlijk geen enkel ander genre meer gelezen.
Naast Tolkien leest ze ook graag R.E. Feist, B. Hennen, R. Hobb, T. Brooks, T. Goodkind en T. Pratchett. Maar sinds ze Young Adult ontdekte is ze niet meer weg te slaan uit die hoek.
Ook op filmgebied trekt het fantasygenre haar aan. Voor horror is ze niet geschikt, aangezien ze E.T. ook pas durfde te kijken toen ze 18 was.