Poe in de polder recensie - Modern Myths

Poe in de polder recensie – Een dikke bundel uiteenlopende griezelverhalen

De organisatie achter de verhalenwedstrijd Edge Zero is een enthousiaste voorvechter van het Nederlandse genreverhaal. Naast verschillende jaarlijkse verhalenbundels, worden onder de noemer … in de polder ook themabundels uitgegeven. Na Lovecraft in de polder en Eindtijden in de polder, is het nu de beurt aan Poe in de polder. Uiteraard is dit een lofzang op de Amerikaanse schrijver en dichter Edgar Allan Poe. Lees in onze Poe in de polder recensie hoe een keur aan bekende Nederlandse genre-auteurs een eerbetoon brengt aan deze meester van het mysterie en het macabere!

Wie zich verdiept in Edgar Allan Poe, zal zich verwonderen hoe het leven van deze Amerikaanse schrijver zelf ook als een verhaal leest. Een verhaal vol tragedie en tegenslag, maar met een blijvende nalatenschap in de (fantastische) literatuur. Naast het schrijven van verhalen en poëzie, werkte Poe ook als redacteur en schreef hij essays, recensies en literaire kritieken. Altijd op zijn eigen voorwaarden en met zijn eigen, onnavolgbare stijl. Klassiekers als het gedicht The Raven en het korte verhaal The Pit and the Pendulum doen vast een belletje bij je rinkelen.

Poe wordt wel gezien als de grondlegger van de Gotische horror en de “whodunnit” en “locked room” detectiveverhalen. Schrijvers als H.P Lovecraft, Arthur Conan Doyle en Agatha Christie lieten zich door hem inspireren. Poe werpt een lange schaduw, die zelfs in de toekomst niet zal verdwijnen. Kijk maar naar de sciencefictionserie Altered Carbon op Netflix, waar je Poe als artificiële intelligentie een hotel ziet runnen. Geen wonder dat ook onze Nederlandse genre-auteurs beïnvloed zijn door deze grootmeester.

Chris Conner als Poe in Altered Carbon
Chris Conner als Poe in Altered Carbon

Een keur aan Nederlandse genre-auteurs

In de inhoudsopgave van Poe in de Polder vind je een keur aan Nederlandse auteurs die een bijdrage aan deze bundel hebben geleverd. Veel van hen zie je regelmatig op Modern Myths voorbij komen. Zo zijn er verhalen van Johan Klein Haneveld, Roderick Leeuwenhart, Tais Teng, Maarten Luikhoven, Django Mathijsen, Wouter van Gorp, Mike Jansen en meer. Ook zijn er gedichten van de Amerikaanse Rich Orth en kun je interviews lezen. Zo komt Jean-Paul Colin aan het woord, een Nederlandse Poe-kenner en duizendpoot die ook de website EdgarAllanPoe.nl beheert. Wil je meer over Poe weten, bezoek dan zeker die site!

Al deze verschillende auteurs zorgen ook voor zeer diverse korte verhalen. In het ene verhaal is de invloed van Poe voelbaar in de sfeer en de thematiek, in een ander verhaal is de link met Poe wat letterlijker genomen. Het ene verhaal zal je dan wellicht ook beter liggen dan het andere, maar er is zeker voor ieder wat wils. En met 256 pagina’s krijg je heel veel afwisseling voor je geld. Zeker als je voor het eBook gaat.

Poe in de polder recensie – Griezelen door heel het lage land

Het leukste aan deze bundel is dat veel verhalen zich afspelen op allerlei plekken in Nederland. In het ene verhaal ben je in Groningen, in het andere in Santpoort-Zuid en weer een ander speelt zich af in de Biesbosch. Het verhaal dat mij het meeste is bijgebleven uit de bundel is Wisselkind van Abram Hertroys. Dit horrorverhaal over moeders en dochters doet je pijn aan de ogen. Verderop in de bundel staat overigens het verhaal Een goed leven van Rickard Berghorn. Ook een luguber verhaal, maar dan over vaders en zonen.

Ook het verhaal De Vis van Jan J.B. Kuipers wist me te imponeren. Hierin word je op de eerste pagina in een andere wereld gezogen. Niet alleen door het taalgebruik, maar ook door personages als Narebout en Ligthart. Een mysterieus porseleinen beeldje van een vis lijkt genezende krachten te hebben en heeft een bedwelmende aantrekkingskracht op verschillende personen. Dit is de polder waar men aardappelen met reuzel eet en waar moeder geveld wordt door de tering. En waar de vis iedereen ten gronde richt.

Schrijven in coronatijd

Van Johan Klein Haneveld staat het verhaal Alleen met elkaar in de bundel. Hierin waart een dodelijk virus rondt en raken de personages behoorlijk in de stress. Ik las dat verhaal in coronatijd, wat het geheel extra impact gaf. Net als Dor Hout van Joost Uitdehaag, waarin de lockdowns ook voor verandering zorgden.

Geen weerstand van Kelly van der Laan is een tragisch spookverhaal met een verrassende twist. En zoek je een spookverhaal dat zich in het afgelegen Drenthe afspeelt, lees dan De vervanger van Michael Blommaert. Ben je in die contreien en zie je het plaatsnaambord “Wamperveen”, maak dan meteen rechtsomkeert! Het laatste verhaal in de bundel is van Mike Jansen en heet De Erfgenaam. Een lekker spookverhaal met een nare afloop.

Poe in de polder recensie – Voor ieder een verontrustend verhaal

Poe in de polder is een verhalenbundel vol verontrustende en vaak lugubere vertellingen. Met hier een vleugje horror en daar een beetje sciencefiction. De bundel zit vol afwisseling en bevat – naast de verhalen, gedichten en interviews – ook bijzondere illustraties van Tais Teng. Misschien zal niet ieder verhaal je aanspreken, maar juist door de afwisseling zitten er vast een aantal verhalen en gedichten tussen die je er af en toe opnieuw bij zult pakken. Eigenlijk net als het werk van Edgar Allan Poe zelf dus.

Inmiddels zijn de verschillende schrijvers gaan nadenken over verhalen voor alweer de vierde verhalenbundel in dit thema: Bloedzuigers in de polder. Zo wordt Nederland steeds een beetje griezeliger…

Poe in de polder is nu verkrijgbaar.

Titel: Poe in de polder