Resident Evil 4K UHD recensie – Modern Myths

Resident Evil 4K UHD recensie – Drie delen van deze survival horrorserie

Resident Evil was een van de PlayStation-spellen die de console zijn fanatieke aanhang bracht. Uiteraard kon een film niet uitblijven en deze draaide in 2002 in de bioscopen. De hoofdrol was voor Milla Jovovich, die het personage Alice nog vijf keer vaker zou spelen. Nu zijn de eerste, tweede en vijfde film in de zesdelige Resident Evil-filmreeks uitgebracht op 4K UHD. André probeert de zombies te overleven in zijn Resident Evil 4K UHD recensie!

In 1996 kwam Resident Evil uit voor de PlayStation. Het spel definieerde survival horror en bracht de zombie weer in de belangstelling. Door de immense populariteit van de game bestelde uitgever Capcom al snel een tweede en derde deel. In 1998 zag het magistrale Resident Evil 2 het levenslicht, gevolgd door Resident Evil 3: Nemesis in 1999. Ondertussen beslaat de reeks zo’n 25 spellen op verschillende platforms. Met de filmversie van Resident Evil uit 2002 was de cirkel weer rond, want het spel waar Resident Evil op gebaseerd is – Sweet Home uit 1989 – was op zijn beurt weer gebaseerd op de gelijknamige film uit datzelfde jaar.

Paul W.S. Anderson in plaats van George A. Romero

De Resident Evil-film zou in eerste instantie gemaakt worden door George A. Romero (Night of the Living Dead, The Living Dead). Zijn script werd echter te zwak bevonden door studio Constantin Films en de film wordt niet gemaakt. Constantin Films is jaren later overigens wel betrokken bij een andere gameverfilming: Monster Hunter (toevallig ook met Milla Jovovich in de hoofdrol).

Een paar jaar later krijgt Screen Gems de rechten van Resident Evil in handen. Dit onderdeel van Sony richt zich op genrefilms en dan met name horror. Paul W.S. Anderson wordt aangetrokken om te schrijven en regisseren. Anderson heeft ervaring met gameverfilmingen als Mortal Kombat, maar naast Event Horizon heeft hij niet veel bijzonders op zijn c.v. Hij besluit enkel wat elementen uit de spellen te gebruiken en verwerkt verder totaal geen aanknopingspunten in zijn script.

Milla Jovovich als Alice

Resident Evil 4K UHD recensie – The Umbrella Corporation

In de opening van de eerste film horen we een voice over die ons vertelt over “The Umbrella Corporation”. Dit conglomeraat heeft met zijn divisies in huishoudelijke apparatuur, medicijnen en techniek de markt veroverd en is in bijna elk huishouden te vinden. De winst wordt echter behaald met geheime onderzoeken naar wapens en genetische manipulatie. In een van hun geheime ondergrondse laboratoria onder de metropool Raccoon City (jawel!) breekt een glazen capsule met het experimentele T-virus. De kunstmatige intelligentie van het lab, luisterend naar de naam “Red Queen”, beslist dat om een uitbraak te stoppen alles hermetisch afgesloten moet worden.

Na de chaos wordt een naakte vrouw (Milla Jovovich (The Fifth Element, Hellboy)) wakker in de badkamer ven een groot landhuis, zonder enig idee over wie of waar ze is. Veel tijd om daar achter te komen heeft ze niet, want al snel wordt ze opgeschrikt door detective Matt (Eric Mabius (Ugly Betty)). Voor ze goed en wel kan vragen wat hij precies komt doen, valt er een speciaal team van Umbrella binnen. Deze commando’s hebben dezelfde uitrusting als “HUNK”, het speelbare personage in een van de twee bonusgames in Resident Evil 2. Het team wil via het landhuis het lab binnendringen om uit te zoeken wat er precies gebeurd is. Matt en de vrouw, al snel geidentificeerd als Alice, moeten mee naar binnen.

HUNK suit

Popcorn vermaak

Het eerste deel in de filmserie is gelijk het beste. Anderson weet de spanning redelijk op te bouwen, al maakt hij gebruik van flink wat makkelijke jump scares. We zitten al bijna een uur in de film voor de eerste echte zombie-aanval komt. Daarvoor zien we vooral opbouwende scènes, al wordt de spanning dus vaak onderbroken door nietszeggende, meestal onlogische schrikmomenten. De beste scène is dan ook die met de lasers in de hal. Om niet te veel te spoilen, laat ik het bij de opmerking dat ook deze puur is gemaakt om spanning te genereren, maar eigenlijk totaal geen logica bevat. Resident Evil is dan ook puur popcorn vermaak.

En vermaken doet het zeker. De actiescènes volgen elkaar na het eerste contact in rap tempo op en het verhaal staat volledig in dienst van deze actie. Zolang je niet teveel nadenkt over de plotgaten of onlogische beslissingen, is Resident Evil een prima actiefilm met wat horrorelementen.

Zombie hond in Resident Evil

Resident Evil – De 4K UHD versie

De 4K UHD disc van Resident Evil heeft een kraakhelder beeld. De film heeft veel blauw en grijstinten en is behoorlijk donker. Toch is alles perfect te volgen, want de HDR zorgt voor meer diepte in het beeld. Ook de Atmos soundtrack is goed gedaan, al zijn de schoten een stuk harder dan de dialoog. Gelukkig gaan praten en schieten in de film doorgaans niet samen. Wel worden alle kanalen goed benut en zorgen het gegrom en gekerm ervoor dat je je volledig in de film waant.

Milla Jovovich in Resident Evil

Jill Valentine verschijnt in Resident Evil: Apocalypse

Resident Evil: Apocalypse uit 2004 gaat direct verder waar het eerste deel stopt. Alice loopt gedesoriënteerd door de straten van Raccoon City en al snel blijkt de besmetting ook buiten het lab te hebben huisgehouden. Voor dit tweede deel is Paul W.S. Anderson enkel aangebleven als schrijver en producer, terwijl Alexander Witt de film regisseert. Na voornamelijk als cameraman en second unit director te klussen is dit zijn eerste film als regisseur.

Het feit dat dit ook zijn enige is tot nog toe belooft niet veel goeds (al is er wel een tweede film met Witt als regisseur aangekondigd).

Anderson is wel van zijn voornemen afgestapt om geen verwijzingen naar de spellen te maken. We komen namelijk al snel niemand minder dan Jill Valentine tegen, gespeeld door Sienna Guillory (Eragon). Deze agente is lid van “S.T.A.R.S.” (Special Tactics And Rescue Service) en behoort tot de elite van de Racoon Politie. Zij was in het eerste spel een van de twee speelbare personages. In het derde spel maakte Jill opnieuw haar opwachting. En dat is nu net de verhaallijn die de tweede film heel (heeeel) losjes volgt.

Een minigun en een raketwerper

Jill en haar partner Sgt. Peyton Wells (Razaaq Adoti (Doom)) proberen te helpen met de evacuatie die Umbrella op touw heeft gezet. Deze sluiten echter de poorten als het ze wat te heet onder de voeten wordt en de achterblijvers moeten onder schot terug naar hun huizen. Bij de evacuatie van het belangrijke Umbrella personeel is echter een dochter van een wetenschapper achtergebleven. Deze zet alles op alles om haar weer terug te vinden. Zelf zit hij in zijn rolstoel gekluisterd en probeert via de beveiligingscamera’s in de stad een mogelijke uitweg te zoeken voor zijn dochter.

Ondertussen proberen drie mannen van het Umbrella Biohazard Countermeasure Service ook een uitweg te vinden, nadat ze door hun werkgever zijn achtergelaten. Uiteindelijk komt iedereen samen door toedoen van de wetenschapper om zijn dochter te redden. Maar dan komt het nieuwe biologische wapen van Umbrella om de hoek kijken, eentje met een minigun en een rakerwerper.

Zombie in Apocalypse

Meer monsters, meer zombies

In dit tweede deel is alles groter. De hordes zombies in Resident Evil: Apocalypse zijn groter, de monsters zijn met meer, de wapens zijn zwaarder en er zijn meer gevechten. Nu ben ik geen groot fan van het hele “shakycam-effect”, maar als er dan ook nog een wazig filter overheen wordt gegooid, ben je me helemaal kwijt. Wat het verhaal betreft heeft deze film niet veel om het lijf en wordt het vooral gebruikt om de over-the-top knokpartijen aan elkaar te praten. De film kent behoorlijk wat mankementen en plotgaten en heeft verder niet veel te vertellen. Dit tweede deel is zo zielloos als de zombies die er in rondrennen.

Sienna Guillory als Jill Valentine

Resident Evil: Apocalypse – De 4K UHD versie

Resident Evil: Apocalypse is zo mogelijk nog grauwer dan zijn voorganger. Hierdoor heeft de HDR niet het wauw-effect wat je in sommige 4K UHD uitgaves wegblaast. Wel is de film een stuk scherper en duidelijker dan de blu-ray uitgave. Maar waar de film in uitblinkt, is de Dolby Atmos soundtrack. Door de bijna continue actie klinken er altijd wel ergens schoten, of inslagen van kogels. Ook de muziek knalt uit je speakers en je voelt je continue midden in de actie zitten. Het is allemaal niet subtiel, maar wel erg leuk gedaan.

Milla Jovovich in Resident Evil Apocalypse

Van een en twee naar vijf

De derde en de vierde film in de serie – Resident Evil: Extinction en Resident Evil: Afterlife – komen helaas nog niet uit op 4K UHD in de Benelux. De rechten van deze delen liggen namelijk bij een andere distributeur. Het vijfde deel – Resident Evil: Retribution – dan weer wel. In deze film wordt Alice wakker in een geheim laboratorium (verrassing!) van Umbrella. Hier worden simulaties gedraaid in loodsen waar delen van grote steden zijn nagebouwd. Als ze op het punt staat op te geven, wordt ze bevrijd door Ada Wong (Bingbing Li (Transformers: Age of Extinction, The Meg)). Ze moeten ontsnappen met de hulp van een team oude bekenden. Ondertussen probeert Umbrella ze weer gevangen te nemen.

Net als een computerspel

Het is een korte samenvatting van het verhaal, maar veel meer is het ook niet. Dit deel voelt misschien nog wel het meest als een computerspel. De verschillende steden met elk hun eigen vijanden voelen aan als levels en de race tegen de klok maakt de film één grote achtervolging. We zien veel oude bekenden, al is het vaak maar kort. Alles in deze film voelt erg makkelijk aan.

Jill Valentine in Resident Evil Retribution

Resident Evil: Retribution – De 4K UHD versie

Het beeld in de Resident Evil: Retribution 4K UHD is weer haarscherp. Met name de zwartwaarden zijn er erg op vooruitgegaan. Maar ook hier is het paradepaardje de Atmos soundtrack. Uiteraard voel je je ook hier midden in de actie zitten, maar ook de regen in Tokyo, of de echo in de lange, lege hallen, klinken alsof je erbij zit.

Milla Jovovich en Bingbing Lee

Resident Evil 4K UHD recensie – Voor de fans of voor de Dolby Atmos

Resident Evil: Retribution is de enige schijf met wat korte extra’s over de speciale effecten, de andere twee films hebben enkel trailers als extra. Deze 4K UHD versies van Resident Evil, Resident Evil: Apocalypse en Resident Evil: Retribution zij vooraal voor de Dolby Atmos soundtracks de moeite waard om te upgraden als je ze op dvd of blu-ray hebt. Beschik je niet over een Atmos set-up, dan zijn de 4K UHD-uitvoeringen van deze films vooral leuk als je fan bent van de serie. Helaas moet je dan nog wel wachten op Resident Evil: Extinction en Resident Evil: Afterlife in deze uitvoering. Van het laatste deel – Resident Evil: The Final Chapter – is wel al een 4K UHD uitgekomen.

Titel: Resident Evil, Resident Evil: Apocalypse, Resident Evil: Retribution
Regisseur: Paul W.S. Anderson en Alexander Witt
Acteurs: Milla Jovovich, Sienna Guillory, Bingbing Li