Karak recensie - Modern Myths

Karak recensie – Op avontuur gaan was nog nooit zo gemakkelijk!

Bordspellen zijn er in alle soorten en maten. Ze zijn flink veranderd sinds de hoogtijdagen van Monopoly, Risk of Mens Erger je Niet. Regelmatig bespreken we uitvoerige avonturenspellen in de Modern Myths Spellenavond waarbij de regelboeken soms kleine novelles zijn. Karak is zo’n avontuurlijke “dungeon crawler”, maar dan gemakkelijk te leren en zelfs leuk om te spelen met je kinderen. Denk echter niet dat het spel saai is, want elk potje is anders. Ga in onze Karak recensie mee op avontuur en wordt een ware kampioen!

Het is tijd om met je vrienden de ondergrondse gangen van het labyrint in te duiken. Speel met twee tot vijf spelers als een van de unieke avonturiers en baan je een weg. Versla monsters, bemachtig spreuken en vergaar schatten. Het uiteindelijke doel is het verslaan van de draak, maar wees gewaarschuwd: de winnaar is degene met de meeste rijkdom.

Met een speeltijd van ongeveer een uur en gemakkelijke regels die vanaf 7 jaar te begrijpen zijn, kan Karak op iedere spellentafel verschijnen. Het spel biedt je het gevoel van een dungeon crawler als Sub Terra, Decent en zelfs Gloomhaven, maar dan helemaal uitgekleed tot de basis.

Het spel dat grenzen verovert

Ondanks dat ik Karak recentelijk ontdekte, is het niet een nieuw spel. Het verscheen oorspronkelijk in 2017 en werd bedacht door Roman Hladík en Petr Miksa. Spellenproducten Albi bracht het uit in Tsjechië waarvandaan het zich langzaam uitbreidde over de grenzen. De Nederlandse/Franse vertaling is dankzij Geronimo Games nu ook gewoon in je lokale spellenwinkel te vinden.

Karak - compleet speloverzicht

Karak recensie – Klaarzetten

Je hebt in Karak de keuze uit zes figuren om mee te spelen die klassiek zijn voor het “sword and sorcery”-genre. Zo is er een tovenaar, zwarte magiër, krijgsheer, schurk, zwaardvechter en helderziende. Ieder personage heeft twee speciale krachten die je kan inzetten (daarover later meer). Verder krijg je een spelersbord waarin je de afbeelding van je personage kan plaatsen en jouw zes levens. Ook is er nog ruimte om voorwerpen te verzamelen. In eerste instantie begint iedereen blanco.

In het midden van de tafel zet je de starttegel waar ieders kartonnen heldenfiguurtje geplaats kan worden. De overige tegels worden gedekt op een stapel gelegd. Alle fiches eindigen in een stoffen zakje.

De helden van Karak

Karak recensie – Wie begint?

Karak – Iedere speler dobbelt. Degene met de hoogste dobbelsteenrol begint.

Het spelverloop

Karak vikingTijdens jouw beurt mag je vier stappen zetten. Stap je in een onbekende gang, dan leg je een tegel aan. Vaak is dit een kamer waar je een fiche moet plaatsen dat je uit de zak grabbelt. Op de fiches staan monsters of schatkisten. Het verslaan van monsters levert je wapens, spreuken en sleutels op die je kan gebruiken om de schatkisten te openen. Hoe sterker het monster, hoe groter de beloning. Je verslaat ze door simpelweg te dobbelen.

Naarmate je meer wapens en spreuken verzamelt, worden de sterkste monsters steeds gemakkelijker om te verslaan. Je beurt eindigt automatisch door het vechten met een monster of het oppakken van een voorwerp, zelfs als je nog geen vier stappen hebt gezet. Het spel stopt als de draak verslagen is (die levert je anderhalve schat op). De persoon met de meeste schatten wint.

Karak recensie – Speciale krachten

Elke personage in Karak heeft twee speciale krachten en die zijn goed gebalanceerd. In onze spelervaring maakt het echt niet uit met wie je speelt, iedereen heeft een eerlijke kans. Of je nu sneller kan gaan door muren te negeren of kan kiezen om twee fiches neer te leggen, het heeft allemaal zijn charme. De krachten worden duidelijk gemaakt met icoontjes op je heldenkaart.

Als je de regels in het regelboek eenmaal hebt gelezen, zijn de krachten best duidelijk, maar ze spreken niet direct voor zichzelf. Het voordeel is wel dat het spel verder geen gebruik maakt van taal. Je gezelschap kan nog zo gemengd zijn, uiteindelijk kan iedereen het spelen. Ongeacht de versie die je koopt.

Tovenaar en fiches

Achterstand blijft achterstand

Karak tovenaresJe merkt waarschijnlijk al dat ik behoorlijk enthousiast ben over Karak. Het spel is simpel te leren, snel op te zetten en ziet er telkens weer anders uit door het tegelmechanisme dat je ook krijgt bij spellen als Carcassonne, Sub Terra, SOS Dino en nog veel meer.

Wel komt er weinig tactiek bij kijken, dus in de meeste gevallen draait het om geluk. Pak je te snel een te sterk monster, dan kan het even duren voor je weer op ontdekkingstocht gaat. En zijn alle sterke wapens in het bezit van iemand anders, dan wordt het voor jou lastig om nog een kans te maken. Op dat soort momenten moet je het vechten achterwege laten en hopen dat je nog wat schatten kan verzamelen.

Karak recensie – Andere speelwijzen

Mocht je het spel op een gegeven moment wel gezien hebben, dan kun je ervoor kiezen om voor een andere speelwijze te gaan. Karak geeft hiervoor twee opties. Je kan de persoon laten winnen die als eerste zes schatten heeft, maar speel je met meer spelers, dan zou ik deze persoonlijk niet aanraden.

De andere spelmodus is dat je je verkregen schatten op je spelersbord moet plaatsen. Op je spelersbord heb je ruimte voor twee wapens, drie spreuken en een sleutel. Je schatten houd je apart. Door de schatten toch op het spelersbord te plaatsen, geef je jezelf een handicap: wil je spreuken of wapens opgeven om voor te lopen? Voor onze spelersgroep is dit een standaardregel geworden.

Paladin en fiches

En dat is nog niet alles

Karak Regent - packshot
Karak Regent

Je weet nu zo’n beetje alles wat er te weten valt over Karak, maar het spel bleek populair genoeg voor een uitbreiding. Karak Regent heb ik nog niet in een Nederlandse uitvoering kunnen vinden, maar zoals gezegd bevatten de spelcomponenten geen taal. Met een Engelse pdf-handleiding hebben we deze uitbreiding moeiteloos kunnen integreren in het basisspel.

Met Karak Regent krijg je een aantal nieuwe spelelementen die je volledig of gedeeltelijk kan toevoegen. Er zijn vier nieuwe personages om uit te kiezen (met hun eigen unieke krachten die ook weer goed gebalanceerd zijn), twee nieuwe monsters die twee nieuwe spreuken opleveren als je ze verslaat en een aantal nieuwe tegels.

Karak recensie – In gevecht met je vrienden

In het Karak basisspel focus je je vooral op jezelf. Karak Regent brengt daar verandering in. Er zijn nu nieuwe kamertegels, waaronder een arena waarin je iemand anders moet uitdagen. Win je het gevecht, dan kan je een voorwerp naar keuze afpakken. Ook zijn er nu kamers waarin je vervloekt kan raken.

Kom je vijf van dit soort nieuwe kamers tegen, dan kun je ervoor kiezen om de Heer van Karak in het spel te brengen. De speler die er het slechts voorstaat, wordt deze Heer en mag gebruik maken van alle andere krachten in het spel. Het betekent niet automatisch de winst, maar je maakt wel weer meer kans. In de alinea “achterstand blijft achterstand” vertelde ik over het nadeel in het basisspel dat je moeilijk weer bij kan komen met de rest. Karak Regent is daar de oplossing op.

Karak - miniaturen set
Karak miniaturen uitbreiding set

Nog wat extra keuze

Gaat Karak dan toch vervelen, dan is er ook nog de mogelijkheid om een mini-uitbreiding toe te voegen. Deze biedt niet meer dan drie nieuwe personages om de keuze nog meer uit te breiden, maar is desondanks leuk om je Karak-verzameling echt compleet mee te maken. Alle uitbreidingen passen overigens prima in de doos van het basisspel en kun je dus gemakkelijk combineren.

Tot slot is het ook nog mogelijk om plastic minifiguurtjes te kopen als vervanging voor de kartonnen opzetpersonages uit de originele spellen. De eerste set bevat de zes originele figuurtjes. Set twee geeft je de vier figuren uit de Karak Regent uitbreiding, inclusief de heer van Karak zelf en de drie helden uit de mini-uitbreiding. De opbergdoos voor de figuren beschermen ze goed. Hoewel de figuren er top uitzien, zijn ze wel wat groot om samen op een tegel te staan (en uiteraard krijg je de neiging ze te willen beschilderen – red.)

De helden beschilderd
Voorbeeld met de helden van Karak beschilderd

Karak recensie – Op avontuur dan maar!

Karak recensie - packshotIk schuif het niet onder stoelen of banken dat ik fan ben van Karak. Ik houd van dungeon crawlers, vechten met monsters, zoeken naar schatten en telkens weer de spanning van het ontdekken. Helaas kosten de meeste spellen in dit genre behoorlijk wat tijd om op te zetten en te leren en is het daarom niet voor iedereen toegankelijk.

Karak brengt dit spelelement echter helemaal terug naar de basis en werkt daardoor erg goed als familiespel. Tot nu toe wordt het met enthousiasme ontvangen en ik kijk er telkens weer naar uit om het te spelen. Met elke keer een nieuwe personage en een andere catacombe om in af te dalen, verveelt Karak niet snel.

Voordelen: Gemakkelijk te leren / Telkens weer anders / Veel variatiemogelijkheden
Nadelen: Icoontjes op de heldenkaarten zijn niet meteen duidelijk

Titel: Karak
Ontwerpers: Petr Mikša en Roman Hladík
Uitgever: Albi / Geronimo Games
Aantal spelers: 2-5
Leeftijd: 7+
Duur: 45 – 60 minuten
Genre: Avontuur / Fantasy

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Albi

Dungeon Crawler bordspel - Modern Myths