Sator recensie - Modern Myths

Sator: beklemmende, visuele horror die wel wat geduld vraagt

Ieder jaar vindt in Amsterdam het Imagine Film Festival plaats. Ben je filmliefhebber en houd jij van fantasy, horror en sciencefiction? Dan is dit hét festival om bij te wonen. Modern Myths bekijkt verschillende films en shorts. Lees in onze Sator recensie over het verhaal van een man die zichzelf afzondert in een blokhut om op zoek te gaan naar het wezen waar zijn familie van in de ban is. Maar sommige vragen kunnen beter onbeantwoord blijven…

Adams grootmoeder herinnert zich niet veel, maar in video-opnames praat ze over automatisch schrift. Dit is een techniek waarbij je schrijft wat je ingefluisterd wordt. De naam Sator duikt telkens weer op. Wanneer de film begint, heeft Adam zich al teruggetrokken in een boshut. Met een “deercam” (wildcamera) houdt hij de omgeving in de gaten op zoek naar dat mysterieuze wezen dat zijn zinnen heeft gezet op de familie.

Sator - oma

Sator recensie: Gestaag tempo voor geduldige kijkers

De film is knap in staat om je aandacht vast te houden met een mengeling van prachtige beelden en benadrukte geluiden. Dat is goed, want je concentratie mag eigenlijk niet verslappen in de 85 minuten die deze film duurt. Deze tijdspanne is dan ook prima. Sator wordt niet lineair verteld en het is dan ook even puzzelen om door te hebben welke stukjes op welke plaats horen. De film biedt weinig houvast en dat maakt het soms wel een uitdaging. Het mysterie en de prachtige shots zorgen ervoor dat Sator een trage film is. Hoewel dit niet erg is en prima werkt voor de sfeer die neergezet moet worden, is de film daarmee niet voor iedereen geschikt. Nergens past de film zijn ritme aan, zelfs niet bij elke kleine onthulling die je krijgt en de naderende climax.

Sator landschap

Eenmansproject

Jordan Graham is de drijfveer van de film. Niet alleen als regisseur en schrijver, maar ook als producer, bewerker, componist en meer. Volgens de site van Imagine Film Festival bouwde hij zelfs de hut waar de film zich gedeeltelijk in afspeelt. Je merkt zijn stempel op de film dan ook goed en een vergelijking met David Lynch (Twin Peaks, Mulholland Drive) is zo gemaakt. Het hele verhaal komt geloofwaardig over, ondanks de surrealistische uitspattingen en manier van vertonen. Hoofdpersoon Adam praat bijna niet in de film, zijn interacties met anderen zijn absurd en alles wordt nog eens versterkt door de omgevingsgeluiden waarmee gespeeld wordt. Zoals een zoemende mug, een krakende deur of vervormde radiostemmen.

Sator - natuurwezen

Sator recensie: Nature Strikes Back!

Bij de beelden in Sator denk je in eerste instantie dat er een natuurwezen rondwaart, waarvan zijn handlangers doen denken aan het wezen uit The Ritual. Al zijn de films verder compleet anders. The Ritual is voor een groter publiek gemaakt en veel eenduidiger. Ondanks het mysterie in de film blijf je na het zien van Sator niet zonder vragen achter. Het thema “Nature Strikes Back!” van Imagine Film Festival 2020 past zeker bij deze film. Al kun je je afvragen wie de eerste stap zette. Was het Adams familie of Sator zelf? Wanneer je het geduld ervoor kunt opbrengen, dan is Sator zeker een visuele beleving die je horror laat beleven op een manier die je niet gewend bent. Maar wees gewaarschuwd, het is zeker geen film voor iedereen.

Sator is online te zien op Imagine Film Festival van 31 augustus 17:00 tot 1 september 17:00. Tickets en tijden vind je op de Imagine Sator pagina.

Bekijk hier de trailer:

Titel: Sator
Regisseur: Jordan Graham
Acteurs: Gabriel Nicholson, Michael Daniel, June Peterson
Studio: Mistik Jade Films
Genre: horror

Imagine Film Festival 2020

Fantasy, sciencefiction en horror: het grootste Nederlandse festival voor de fantastische film – Imagine Film Festival 2020 – vindt dit jaar in een hybride vorm plaats van vrijdag 28 augustus tot zondag 6 september in Kriterion, EYE Amsterdam en online. Het festival staat in het teken van originele en eigenzinnige genre-films en bestaat dit jaar uit onder andere 28 speelfilms, korte films, showcases van Nederlands werk en online panels. Voor onze recensies van de films en shorts en een interview kijk je bij onze Imagine Film Festival 2020 special!

Imagine Film Festival 2020 - sfeerbeeld nieuw klein

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Mistik Jade Films