Septima recensie – Modern Myths

Septima recensie – Kijk uit voor heksenjagers!

De heks is door de geschiedenis heen een omstreden figuur. Afhankelijk van culturele, religieuze en sociale contexten is ze een wijze genezer of een duivelse onheilsbrenger. Ook in Septima ontkom je niet aan de vooroordelen terwijl je dorpelingen tracht te genezen. Lees in onze Septima recensie hoe in dit uitgebreide bordspel van Mindclash Games de heksenjagers steeds op de loer liggen! 

Ben je fan van heksen? Lees ook onze andere artikelen over heksen op Modern Myths.

Septima is een erg thematisch spel. Je neemt de rol aan van een heksenleider (man of vrouw) die de Septima – de opperheks – wil opvolgen. Daarvoor maak je gebruik van de speciale acties van je “coven” (verbond van heksen), bereid je drankjes om dorpelingen en jezelf te helpen, beïnvloed je rechtszaken en probeer je onder de radar van de heksenjagers te blijven. Alles bij elkaar genomen, is dit een behoorlijke opdracht.

De speler met uiteindelijk de meeste wijsheid wordt de nieuwe Septima. Wijsheid verdien je door dranken te brouwen, dorpelingen te genezen en de geheime opdrachten in je toverboek te voltooien. In het uitgebreide spel (ja, het kan nog uitgebreider dan het enorme basisspel) verdien je ook wijsheid door rituelen uit te voeren.

‘Nou, jullie hebben er zin in!’

Dat is wat Sander – de eigenaar van De Dwalende Dwerg – ons zei toen we Septima opzetten tijdens een spellenavond. ‘Ik had laatst een groep die om half acht ‘s avonds was begonnen en om elf uur nog steeds niet klaar was.’

Ik wisselde een blik met mijn medespeler. Maar we waren allebei zo ontzettend nieuwsgierig naar het spel, dat we besloten om te kijken hoe ver we kwamen. En ondanks dat we het basisspel speelden, waren we inderdaad niet klaar om elf uur. Maar “heksenlief”, wat hebben we ervan genoten om het te leren!

Septima recensie - speloverzicht

Septima bordspelrecensie – Wie begint?

Hoogste dobbelsteenrol? Oudste speler? Veel spellen bepalen hun startspeler tegenwoordig anders. Bij elk spel vertellen we wie er mag beginnen.
Spetima – De speler die als laatste een mixdrankje heeft gemaakt is de startspeler en krijgt de startspelertoken. Vervolgens verloopt het spel met de klok mee.

Septima recensie – Het zware leven van een heks

Wilmot - heks in Septima - vrijstaandSeptima verloopt in vier seizoenen, of rondes. Elke ronde is onderverdeeld in verschillende fasen. Het spel is erg uitgebreid, dus ik ga niet elke fase in detail uitleggen. Er zijn enkele basisprincipes waar het hele spel om draait: het selecteren van je actiekaarten, argwaan en heksenprocessen.

Actiekaarten speel je uit je hand en krijg je pas aan het einde van de ronde terug. Elke speler onthult tegelijkertijd actiekaarten. Komt je actie overeen met een andere speler of met die van de Septima? Dan wordt je actie beter, maar wek je ook argwaan. Argwaan kan je later zuur opbreken. Je mag met elkaar overleggen welke actie je gaat spelen, maar je hoeft niet de waarheid te vertellen. Met acties kun je onder andere ingrediënten verzamelen, dranken brouwen en dorpelingen genezen. Je kunt ook trouwe volgers verzamelen die je later kunnen steunen tijdens de heksenprocessen.

Heksen actie kaarten

Heksenjagers en heksenprocessen

Argwaan verhoogt het risico dat een heksenjager je te pakken krijgt. Als dat gebeurt, stuurt hij een heks uit je coven naar het heksenproces. Als dat je laatste heks is, behoud je die en verlies je in plaats daarvan wijsheid. Hoe hoger de argwaan rond alle spelers, hoe meer boze dorpelingen aanwezig zijn bij het heksenproces. En je kunt al raden dat dit niet in jullie voordeel werkt.

Aan het einde van elk seizoen vindt er een heksenproces plaats. In de rechtszaal zullen zowel trouwe als boze dorpelingen klaarstaan. Je verzamelt ze allemaal in een zak en neemt ze er vervolgens één voor één uit. Zijn de boze dorpelingen in de meerderheid? Dan wordt de heks verbannen*. Zijn de trouwe dorpelingen in de meerderheid? Dan wordt de heks vrijgesproken en gaat hij of zij naar de speler die de meeste (of eerste) trouwe dorpelingen had. Heksen in je coven hebben speciale acties die je in je voordeel kunt gebruiken. Bovendien kunnen ze je extra wijsheid bezorgen. Je kunt in de rechtszaal ook kleine bonussen sprokkelen.

* In Septima is ervoor gekozen geen brandstapels of waterproeven te noemen. Dit hoogstwaarschijnlijk om het bordspel geschikt te houden voor families en kinderen vanaf 12 jaar.

heksen en heksenjager

Septima recensie – Materialen en componenten

Je krijgt heel wat bij Septima. Er zijn een hoop kaarten, tegels, meeples en fiches nodig om een leven als heksenleider te leiden. Elk onderdeel is prachtig geïllustreerd en vormgegeven door Barbara Bernát en Villő Farkas. De stijl doet me denken aan nostalgische tarotkaarten; ongetwijfeld een bewuste keuze van de makers.

Recruit, Ritual, Heal, Brew

Uitgebreid, maar niet complex

Eustace - Heks in Septima vrijstaandSeptima is een uitgebreid spel, maar geen complex spel. De symbolen zijn duidelijk en elke stap staat afgebeeld op het speelbord. Met andere woorden: als je eenmaal door de regels bent gesparteld en enkele rondes hebt gespeeld, gaat het al snel vanzelf. Elke stap voelt ook erg logisch. Sommige stappen kunnen soms volledig worden overgeslagen, omdat ze niet worden geactiveerd. Als er bijvoorbeeld geen argwaan wordt gewekt, blijven de heksenjagers in hun hut.

Ik heb het bordspel tot nu toe slechts eenmaal gespeeld, maar ik kan me voorstellen dat het ietwat repetitief kan gaan aanvoelen, omdat je vaak hetzelfde doet. Er komt ook een klein beetje geluk bij kijken, dat spanning toevoegt, maar ook erg straffend aanvoelt als het een keer misgaat. Ik ben echter nieuwsgierig genoeg om het spel vaker te willen spelen. Nu ik de regels onder de knie heb, verwacht ik dat het geen drie uur meer zal duren.

Heksendrankjes

Septima recensie – Een spel voor liefhebbers van hekserij

Septima Shapeshifting & Omens uitbreiding
Septima: Shapeshifting & Omens

De grootste kracht van Septima ligt in het thema. Elk spelelement – van het drankjes brouwen tot de heksenprocessen – past in de wereld. Het spel vertelt een verhaal zonder verhalende teksten, omdat het allemaal zo ontzettend logisch aanvoelt. Als thematische speler vind ik dit absoluut fantastisch!

Het vleugje repetitiviteit en de geluksfactor storen me niet, omdat ik het te zeer naar mijn zin heb om in de huid van een heks te kruipen. Dus ben je geïntrigeerd door het geheime leven van heksen en heb je enkele uurtjes vrij? Dan is Septima zeker het proberen waard! Kun je er daarna geen genoeg van krijgen? Dan is er altijd nog de uitbreiding Shapeshifting & Omens voor extra opties!

Voordelen: Enorm thematisch / Prachtige vormgeving / Makkelijker dan het lijkt
Nadelen: Veel regels om te leren / Ietwat repetitief

Titel: Septima
Ontwerpers: Robin Hegedűs en Dávid Turczi
Uitgever: Mindclash Games
Aantal spelers: 1-4
Leeftijd: 12+
Duur: 50 – 100 minuten
Genre: Fantasy

Modern Myths Shop

Bekijk hier de trailer van Septima:

Modern Myths Spellenavond 

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

Lees meer Modern Myths-recensies!

Septima recensie: © 2024-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Mindclash Games / Vicky Swers

Barbara Bernát en Villő Farkas - artwork

Vicky Swers

In Vickys kindertijd draaiden de VHS-tapes met Disneyfilms elk weekend – zonder overdrijven – en de sprookjesboeken lagen meer uit de kast dan erin. Ze was 13 jaar toen ze voor het eerst het boek "Peter Pan en Wendy" las, een verhaal dat haar leven op de kop zou zetten. Nu schrijft ze haar eigen verhalen en blijft ze op zoek naar de oorsprong van haar favoriete sprookjes en mythes.

Als jeugdleidster verzon Vicky haar eerste spellen, al overleefden deze ideeën de jaren niet. In diezelfde periode speelde ze haar eerste rollenspel. Een nieuwe wereld ging voor haar open. Van de rollenspellen tuimelde ze in de thematische bordspellen. Ondertussen is ze spelauteur van "Adventures in Neverland" en een fanatieke bordspeler. Als je haar niet in de spellenwinkel vindt, dan wel op één van de vele spellenbeurzen.

Vicky combineert het beste van beide werelden – verhalen vertellen en spellen spelen – op haar website Vickyschrijft.nl. Naast alle eigen ideeën die nog op tafel liggen, ondersteunt ze graag anderen om hun droom waar te maken!

Official Superhero Merchandise

Reactie plaatsen

Door het plaatsen van je reactie worden persoonsgevens werwerkt zoals omschreven in onze privacyverklaring.