Inktzwart recensie - Modern Myths

Terras Altas – Inktzwart recensie: Duister steampunk fantasy vervolg

Nog maar anderhalf jaar geleden verscheen het eerste deel van de Terras Altas-serie van Patty van Delft. De schrijfster heeft er – gelukkig – geen gras over laten groeien, waardoor we nu al van deel 2, Inktzwart, kunnen genieten. En inktzwart is het zeker… In dit deel lezen we hoe het Lily vergaat terug in het Hoogland en hoe haar nieuwe idealen en vrienden langzaamaan verweven worden met haar oude leven. Maar hoe houdt ze hen allemaal veilig? Lees onze Terras Altas – Inktzwart recensie!

In Terras Altas – Inktzwart gaan we meteen verder waar deel één ons heeft achtergelaten. Lily is “ontsnapt” aan de Laaglanders; de misdadigers die zijn verbannen naar dit woeste deel van Terras Altas. In werkelijkheid was ze allang geen gevangene meer. Maar haar oude vrienden en bekenden waanden haar dood. Zo ook haar verloofde Espen.

Als ze hem dan eindelijk weer ziet, is hun hereniging niet zoals ze zich had voorgesteld. Ook het leven in het Hoogland kan haar niet meer echt bekoren. Lily heeft zoveel meegemaakt in het Laagland, zoveel gezien en gevoeld, dat het moeilijk is voor haar om helemaal terug te gaan naar hoe ze was.

Veranderingen

Lily is veranderd. En niet alleen zijzelf. Ze kijkt ook heel anders naar het Regime: de autoriteit die de dienst uitmaakt in Terras Altas. Zo is ze erachter gekomen dat de Laaglanders helemaal niet allemaal vreselijke bruten en criminelen zijn. Met sommigen is ze zelfs heel goede vrienden geworden. Ook heeft ze geleerd dat ze met veel minder gelukkig kan zijn dan ze altijd dacht. En ook haar liefde voor Espen lijkt te veranderen…

Terras Altas – Inktzwart recensie: Spion

Lily’s ervaringen in het Laagland hebben haar ervan overtuigd dat wat het Regime doet niet door de beugel kan. Ze wil er iets aan veranderen, maar hoe? Ze wordt verwacht te trouwen met Espen en daarom wordt ze opgenomen in Huize Vuori: een van de meest hoogstaande families in het Hoogland. Lily hoopt, door zich in deze wereld onder te dompelen, van alles te weten te komen over wat het Regime uitspookt en dit door te spelen naar de Laaglanders.

Ondertussen lijkt een groep die zich “De Vrijheidsstrijders” noemt, steeds vaker op te duiken in de stad waar Lily woont aan de Oostkust. Er broeit iets. Iets gevaarlijks. En dit laat ook Lily niet koud. Ze probeert zich zo goed als het kan staande te houden als de aanstaande vrouw van Espen en zich aan de sociale etiquette van feestjes en partijen te houden. Daarnaast moet ze Espens vader tevreden houden door zoveel mogelijk informatie over het Laagland met hem te delen, zónder dat ze haar vrienden verraadt. En ondertussen moet ze de spion spelen. Maar al snel blijkt dat ze in dat laatste niet bijzonder goed is…

Op een missie

Ook de Laaglanders zitten niet stil. River – de leider van de groep die Lily in eerste instantie gevangen had genomen na haar crash met het luchtschip in deel 1 – leidt een expeditie door het Laagland om de dorpen te verenigen en zich te laten aansluiten bij het verzet tegen het Regime. Wat ze precies willen, behalve het Regime omver werpen, wordt niet helemaal duidelijk.

Wel duidelijk is dat River een secundaire agenda lijkt te hebben. Hij zoekt zijn tweelingbroer, die op jonge leeftijd door het Regime is meegenomen, nadat hun ouders vermoord werden. Hij weet niet waar Ash is. Maar laat Ash nou opeens in Huize Vuori opduiken!

Terras Altas – Inktzwart recensie: Bedenkelijke ontmoetingen

Lily en Ash ontmoeten elkaar een paar keer in het geheim. Dat gaat niet helemaal onopgemerkt. Ook Lily’s pogingen om het een en ander te weten te komen, blijven niet ongezien. Het lijkt erop dat Lily’s positie precair wordt, maar ze heeft nog helemaal niet zoveel voor de Laaglanders kunnen betekenen! En precies op dat moment gaat alles vreselijk mis…

Verhaal vol demonen

Terras Altas – Inktzwart leest, net zoals het eerste deel, héérlijk weg. Van Delft heeft een fijne, rustige schrijfstijl waardoor je zo het hele boek verslindt. Hier en daar is het jammer dat onderwerpen of plottwists wat aan de oppervlakte blijven. Net als je denkt dat iets niet zo is als je zou denken, blijkt er niets meer achter te zitten. Andere verrassingen zijn wat clichématig en voelen wat makkelijk aan. Bijvoorbeeld als iemand dicht bij Lily opeens heel anders blijkt te zijn dan ze dacht.

Maar Inktzwart doet zijn titel eer aan. Het boek zit vol demonen die zowel tot uitdrukking komen in de acties van het Regime, als wat de wereld met de personages doet. Het leven in het Laagland is niet makkelijk, maar Lily ziet ook steeds meer in dat het Hoogland ook niet perfect is.

Terras Altas – Inktzwart recensie: Nog niet het einde

Het is wel duidelijk dat Inktzwart niet het laatste deel van de Terras Altas-serie is. De missie – een verenigd Terras Altas – is nog niet bereikt. Al zijn Lily, River, De Verzetsrijders en de Laaglanders wel een stapje verder. Ze zullen nog hard moeten vechten om hun doel te bereiken. En terug moeten vechten – zowel tegen externe demonen, als die in henzelf.

Terras Altas 2 – Inktzwart is nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: Terras Altas 2 – Inktzwart
Auteur: Patty van Delft
Uitgever: Celtica Publishing
ISBN: 978-94-931-5842-9

Terras Altas – Inktzwart winactie: Reageer en win een boek met veel goodies! (UPDATE: winnaar bekend)

Patty van Delft - Celtica Publishing winactieIn samenwerking met Celtica Publishing en Patty van Delft hebben we een geweldig Inktzwart prijzenpakket voor je! Wil je een exemplaar van Terras Altas – Inktzwart winnen? Doe dan mee met onze winactie. Naast een exemplaar van het boek krijg je ook een rijk gevuld goodie pakket met onder andere een steampunk bril, een klokje, kaarsjes, een “book lover”-hangertje en meer! Reageer op een of meerdere van de social media posts die bij deze winactie horen of post een bericht in de comments. Delen en liken wordt gewaardeerd en als je ons nog niet volgt, vergeet je dan niet te abonneren op onze kanalen!

We verloten het boek onder iedereen die voor 27 april gereageerd heeft op onze social media posts of op dit artikel. Je vindt ons op social media op FacebookTwitter en Instagram.

Update: En de winnaar is: “boekenpearls76” via Instagram!

TA2 - Modern Myths

Yvette Hazebroek

‘Fan' van alles dat met fantasy te maken heeft, is nogal zwak uitgedrukt als we Yvette omschrijven. ‘Obsessief’ komt meer in de buurt! Yvette is verslaafd aan alles dat fantasy uitstraalt (series, films, evenementen en boeken); het fantastische genre loopt als een rode draad door haar leven. Een favoriete auteur aanwijzen vindt ze een onmogelijke opgave, maar als het moet: Neil Gaiman, Philip Reeve en V.E. Schwab (maar vraag het haar volgende maand nog eens en er komt een ander antwoord). Naar Yvette op zoek op een evenement? Ga kijken bij de Steampunk corner. Haar liefde voor fantasy is tot een hoogtepunt gekomen bij het realiseren van haar debuutroman Bay en de Piraenauten, dat in juli verscheen bij Uitgeverij Macc.