The Boy Behind the Door recensie - Modern Myths

The Boy Behind the Door recensie – Een spannende thriller met jonge cast

Horrorfilms met kinderen zijn er genoeg, al krijgen juist zij meestal de meest verontrustende rollen toegewezen. In The Boy Behind the Door is dit anders wanneer twee twaalfjarigen de hoofdrol dragen en het de volwassenen zijn die je de rillingen bezorgen. Want vergis je niet, dit is geen kinderfilm, maar een volwassen thriller vol twists en spanning. Lees onze The Boy Behind the Door recensie!

The Boy Behind the Door recensie - PosterBobby (Lonnie Chavis (This Is Us)) en zijn beste vriend Kevin (Ezra Dewey (The Djinn)) zijn aan het oefenen voor een honkbalwedstrijd wanneer ze ontvoerd worden. Bobby ontwaakt alleen in een kofferbak en strijdt uit alle macht om te ontsnappen. Wanneer hem dit lukt, wil hij het op een lopen zetten. Totdat hij Kevin hoort schreeuwen.

Het geluid komt uit een huis, gelegen in niemandsland. Bobby maakt de keuze om niet te vluchten, maar om zijn vriend te redden. Maar wat kan je als twaalfjarige doen als je nog te jong bent om alles te overzien?

Bobby en Kevin zitten in de problemen

Voelbare spanning

Waar The Boy Behind the Door vooral in slaagt, is om lange tijd de spanning vast te houden. Het begin is heel mysterieus. Hoewel al vrij snel duidelijk wordt waarom de jongens ontvoerd zijn, blijven er toch voldoende andere vragen wat langer onbeantwoord. De keuzes die het hoofdpersonage maakt, dragen dan ook bij aan de spanning. Soms wil je het liefste tegen het scherm schreeuwen, terwijl je weet dat het voor een kind een logische beslissing is.

Overigens zijn de keuzes die de kinderen maken niet altijd echt kinderlijk. Ondanks de spanning duurt de film op een gegeven moment wel net te lang. Je kan natuurlijk maar een bepaalde tijd een kind stil door een huis laten zwerven. En wanneer alle antwoorden op tafel liggen, wordt het kat-en-muisspel bijna komisch.

It is The Shining all over again

The Boy Behind the Door recensie – Kinderen in de hoofdrol

Het is een behoorlijk risico om kinderen de hoofdrol te geven in een film die niet bedoeld is voor kinderen. Zelf ben ik iemand die niet altijd fan is van kindacteurs, vooral als ze veel op hun bordje krijgen en de emotionele ontwikkeling moeten dragen.

Maar Lonnie Chavis draagt deze verantwoordelijkheid erg goed en er is nergens een moment waarop ik me aan zijn acteerprestaties stoorde. Acteur Ezra Dewey doet het verder ook prima als de klagende Kevin, al moest ik daar wat vaker met mijn ogen rollen.

The Boy Behind the Door recensie

Twists en turns

The Boy Behind the Door krijgt door zijn onthullingen genoeg verrassende wendingen, waardoor het wel een film is die maar een keer werkt. Niet dat het erg is, want die eerste keer, zal je wel bijblijven. Ook is het jammer dat er een paar onnodige scènes inzitten die het geheel wat meer horror proberen te geven, terwijl dit eigenlijk niet echt nodig was.

De film werkt prima als thriller en wordt verder nergens echt eng. De enige angst zit hem erin dat je hoopt dat de kinderen niet beide vast komen te zitten, omdat je weet wat er dan met hen gaat gebeuren.

Scott Michael Foster in The Boy Behind the Door

The Boy Behind the Door recensie – Kijken achter gesloten deuren

Al met al is The Boy Behind the Door een vermakelijke thriller die het zeker waard is om te gaan kijken. Het is niet een film die je vaak opnieuw zal kijken, maar hij is origineel genoeg in zijn uitvoering om niet te missen. Zelfs al zakt hij een klein beetje in tegen het einde. Wees dus toch gewaarschuwd. Stop de kinderen in bed en doe de deuren dicht voor je deze film gaat zien!

The Boy Behind the Door draait nu in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: The Boy Behind the Door
Regisseur: David Charbonier en Justin Powell