The Evil Dead 4K UHD recensie - Modern Myths

The Evil Dead 4K UHD recensie – Duivels heldere deadites!

In 1981 komt The Evil Dead in de bioscopen. Deze horrorfilm, met een bijzonder laag budget geschoten, was een van de films die leidde tot de zogeheten “video nasty”-lijst van verboden films in Groot Brittannië. Het is tevens de eerste lange speelfilm van regisseur Sam Raimi en zijn jeugdvriend Bruce “the Chin” Campbell. The Evil Dead wordt nog steeds gezien als een van de beste horrorfilms aller tijden en is nu uitgebracht op 4K UHD. Misschien vind je dat een aparte keuze, gezien de beeldkwaliteit van het bronmateriaal. In deze The Evil Dead 4K UHD recensie kom je erachter of de bezeten bomen en de deadites toch ineens een stuk scherper zijn!

Ashley (Bruce Campbell (Bubba Ho-Tep, Ash vs. Evil Dead)) is met zijn beste vriend Scott, zijn vriendin Linda, zijn zus Cheryl en Shelly, een vriendin, op weg naar een afgelegen hut midden in het bos om er even uit te zijn. Eenmaal aangekomen blijkt al snel dat er iets niet pluis is als Cheryl dingen hoort en onbewust een grove schets van een oud boek maakt. Als er dan spontaan een luik naar de kelder openvliegt, gaan de twee stoere mannen uiteraard op onderzoek uit.

Ze vinden daar een jachtgeweer, een taperecorder, een oude dolk en de “Necronomicon Ex Mortis”. Als ze het boek doorbladeren en de spreuk van de taperecorder afspelen gaat het al snel helemaal verkeerd. Demonen nemen Ash’ vrienden een voor een over en hij moet de nacht zien te overleven.

Evil Dead - The Necronomicon

Klein budget met grote tegenslagen

Deze 4K UHD uitgave van The Evil Dead is een goed excuus om deze horror weer eens te bekijken. De film is gemaakt met een passie en liefde voor het genre dat zijn weerga niet kent. Sam Raimi (Spider-Man, Drag Me To Hell, The Grudge) maakte eerst de korte film Within the Woods om zijn ideeën te laten zien aan potentiële investeerders. Zo sleepte hij zijn eerste ton aan budget binnen. Zijn schoolvrienden Bruce Campbell en Ellen Sandweiss speelden al in zijn korte films mee en stonden vooraan in de rij om mee te doen met The Evil Dead.

De shoot zelf kende behoorlijk wat tegenslagen. Niet in het minst door de onervarenheid van de crew, die wegens geldgebrek vooral bestond uit kennissen en vrienden van Sam en Bruce. Hierdoor ontstonden regelmatig gevaarlijke situaties en onderlinge ruzies. Na de eerste draaiperiode duurde het nog een jaar voor de film afgemaakt kon worden. Een van de assistent editors van het project was trouwens Joel Coen, die je kent van films als No Country for Old Men, Fargo en The Big Lebowski. Iedereen moet ergens beginnen!

Ellen Sandweiss in The Evil Dead

The Evil Dead 4K UHD recensie – Fake Shemps

Omdat de acteurs in die lange periode niet altijd tijd hadden om te komen opdraven, werden veel stand-ins gebruikt. Dit leidde tot de term “Fake Shemps”. Shemp was een van de Three Stooges, die plotseling overleed, terwijl hij nog verschillende films had lopen. Hierdoor werden er veel stand-ins gebruikt om zijn films toch af te kunnen maken. Door Raimis obsessie met de Three Stooges werden de stand-ins van The Evil Dead dus Fake Shemps genoemd. Ook zien we een duidelijk oudere Bruce Campbell in de latere scène’s.

Toch hebben de makers een geweldige film weten af te leveren, met behoorlijk ingenieuze oplossingen. Zo zijn de demonische shots vanuit het oogpunt van de monsters zelf gemaakt door de camera op een balk te monteren. Sam en Bruce renden daarmee door het bos, terwijl ze over keien en takken sprongen. En er zijn nog ontzettend veel meer creatieve shots.

Houthakkers shirt voor de Cabin in the Woods

Onderhuidse spanning

Ondanks de foutjes en de onbedoeld grappige momenten weet The Evil Dead een bepaalde onderhuidse spanning te creëren die zich uitbetaalt aan het einde. De film heeft een standaard gezet voor de horrorfilms die volgden. En als je nu tijdens het kijken denkt dat je dit allemaal al eens een keer eerder gezien hebt, bedenk dan dat The Evil Dead uit 1981 komt. De horrorfilmwereld stond toen aan het begin van de hele “slasher craze” en de horrorboom van de eighties.

The Evil Dead recensie - Cabin in the Woods

The Evil Dead 4K UHD recensie – Stephen King als redder in nood

De grote hoeveelheden bloed en gore die in The Evil Dead letterlijk van het beeldscherm aflopen klinken de “gorehounds” nu natuurlijk als muziek in de oren. Maar in het begin van de jaren tachtig zagen distributeurs er geen brood in. Gelukkig wilde Irvin Shapiro (dankzij wie ook Night of the Living Dead gedistribueerd werd) de film wel laten zien op het filmfestival van Cannes in 1982. In het publiek zat een zekere Stephen King aan wie Sam Raimi een quote vroeg. Die kreeg hij niet, maar King schreef wel een lyrische recensie in Twilight Zone Magazine, waardoor New Line Cinema de film graag aan de man bracht.

King redde de franchise trouwens nog een keer. Toen hij zijn op cocaïne en koffie gemaakte Maximum Overdrive aan het schieten was, bracht hij Dino de Laurentiis en Raimi bij elkaar toen de laatste geen geld bij elkaar kon krijgen voor zijn vervolg – Evil Dead II. Verder kreeg The Evil Dead nog flink wat reclame door rechtszaken in de UK en een X-rating in Amerika. Daarnaast is de horror pas sinds 2017 legaal en “uncut” te krijgen in Duitsland, waar tot dan toe 14 minuten materiaal miste.

The Evil Dead in je kelder

Diepzwart en bloedrood

The Evil Dead is op 16 mm opgenomen en werd later opgeblazen naar 35 mm. Voor dit proces regelde Bruce Campbell geld met het huis van zijn ouders als onderpand. Hierdoor kreeg hij een producers credit. Omdat het bronmateriaal wat onscherp is en soms zelfs een beetje wazig, zal het geheel nooit haarscherp worden. Met dit in het achterhoofd is het toch knap wat je tijdens de betere shots met de 4K UHD-versie te zien krijgt. Tijdens een van de vele close-ups zie je de poriën en het zweet haarscherp in beeld.

De make-up ziet er wel nog goedkoper uit, maar je ziet de knoesten in het hout van de vervallen hut. Het beeld in 1.33:1 heeft prachtige zwartwaarden en ik denk dat ik de film nog nooit zo helder bekeken heb. Zelfs in de diepste schaduwen is alles nog goed te zien en dankzij de HDR druipt het bloed nog roder van Ashleys gezicht. Ook de oranje vlammen flikkeren met nog meer tinten in de open haard. Die haard is overigens het enige wat nog van de hut over is, nadat Raimi en Campbell hem in de fik staken na afloop. Maar met name de stop-motionscène aan het einde springt er echt uit.

Ash Williams met zijn rug tegen de muur

Geen extra’s, wel goed geluid

Helaas laat de The Evil Dead 4K UHD-schijf het afweten wat extra’s betreft. Deze zijn er namelijk niet, tenzij je het scèneselectiemenu meerekenent. En dat doen wij niet. De Dolby TrueHD 5.1 soundtrack daarentegen heeft een wijd en duidelijk geluid uit de frontspeakers, al hebben de subwoofer en de achterste kanalen erg weinig te doen. Dat is ook wel logisch, gezien de bron en het budget van de horrorfilm. De dialogen zijn duidelijk en als de deadites krijsen, klinkt het allemaal net wat breder en bovennatuurlijker. Ook de geluiden van het bos komen bijzonder goed uit de verf; je waant je echt buiten als de hut even verruild wordt voor het bos.

Ellen Sandweiss als Deadite

The Evil Dead 4K UHD recensie – Legendarische horrorfilm op zijn best

Ondanks het bronmateriaal weet deze The Evil Dead 4K UHD editie van een van de meest legendarische horrorfilms aller tijden een behoorlijke verbetering te zijn op de voorgaande edities. Helaas doet het uitblijven van ook maar een enkele extra nogal afbreuk aan de uitgave. Toch is het voor de fan die bijvoorbeeld ook de ontzettend uitgebreide “Anchor Bay”-editie heeft, speciaal voor de extra’s, de moeite waard om deze 4K UHD-editie aan te schaffen. Je bekijkt de film daarmee op zijn best. En het schijfje stop je er dan gewoon bij het andere doosje in!

The Evil Dead is nu verkrijgbaar op 4K UHD.

Titel: The Evil Dead
Regisseur: Sam Raimi