The Expanse seizoen 5 recensie - Modern Myths

The Expanse seizoen 5 recensie – Stilte voor de intergalactische storm

In alweer het vijfde seizoen van de sciencefictionserie The Expanse probeert elk lid van de bemanning van de Rocinante betekenis aan het leven te geven. Terwijl ieder van hen op een persoonlijke reis is, staat de politieke situatie in de intergalactische samenleving op springen. In wederom een spannend verhaal van intriges en persoonlijk drama raken Jim Holden en zijn bemanning opnieuw verstrengeld in de ontwikkelingen. Lees in onze The Expanse seizoen 5 recensie waarom deze serie seizoen na seizoen de moeite waard blijft.

De sciencefictionserie The Expanse – gebaseerd op de boeken van James S. A. Corey (het pseudoniem van Daniel Abraham en Ty Franck) – kende in het begin een wat chaotisch uitzendschema. De serie begon in 2016 op televisiezender Syfy en was hier in Nederland te zien op Netflix. Toen die partijen besloten om na drie seizoenen met de serie te stoppen, pikte Amazon Prime Video hem gelukkig snel op. Inmiddels kun je daar seizoen 1 tot en met 4 kijken en nu beginnen aan seizoen 5.

Maar wat in al die jaren sinds 2016 wel hetzelfde is gebleven zijn alle hoofdrolspelers en het ijzersterke, uitgebreide verhaal. Daarmee is de kwaliteit van de serie gewaarborgd, wat van seizoen 5 wederom een heerlijke kijkervaring maakt.

De machtsverhoudingen in de toekomst

In de 24e eeuw heeft de mensheid het zonnestelsel gekoloniseerd. De aarde is een politiek zwaargewicht, maar staat op gespannen voet met de andere maatschappijen in het heelal. Het technisch geavanceerde Mars probeert op eigen benen te staan en wil de banden met de moederplaneet zoveel mogelijk breken. Buiten de randen van deze twee grootmachten probeert de bevolking van de Outer Planets – de “Belt” – zich vrij te maken van de invloeden van beide partijen. Deze “belters” doen zwaar, levensgevaarlijk werk om grondstoffen te verzamelen voor de mensheid, terwijl er op hen neergekeken wordt. De aarde en Mars buiten de Belt uit.

Deze machtsverhoudingen worden in het grotere geheel van The Expanse in de eerste vier seizoen danig overhoop gehaald. De sciencefictionserie toont een flinke dosis politiek, die de rode draad vormt in een verhaal dat verder vooral uit actie en spektakel bestaat. In onze The Expanse seizoen 1 recensie lees je meer over het begin van dit epos.

Amos - Wes Chatham

The Expanse seizoen 5 recensie – Het protomolecule

Alles wat zich in de serie afspeelt, volgen we via Jim Holden (Steven Strait (10,000 BC)) en een handjevol ongeregeld dat zich keer op keer met hun schip de Rocinante in het centrum van de gebeurtenissen bevinden. Of ze nu willen of niet. Naast alle politieke conflicten stuit de mensheid namelijk op een onbekende, buitenaardse materie, het “protomolecule”. Dit goedje is in staat levensvormen aan te tasten en te veranderen in iets anders. Iets sterkers; iets met een andere wil. Jim moet zien te voorkomen dat een van de politieke grootheden het protomolecule als wapen in handen krijgt en zo de overhand neemt op de andere partijen. Oorlog ligt steeds op de loer.

Aan het begin van The Expanse seizoen 5 zijn de verhoudingen gespannen. Het protomolecule lijkt vernietigd te zijn, de aarde is onder nieuw bewind, Mars is veel van zijn macht kwijt en de Belters zetten hun eigen maatschappij op. Daarnaast zijn er mysterieuze poorten naar andere sterrenstelsels geopend, waar zich werelden bevinden die ongekende mogelijkheden bieden. Uiteraard willen de aarde, Mars en de Belt de eersten zijn om zich die werelden toe te eigenen.

Fred Johnson

Ieder gaat zijn eigen weg

Terwijl de politieke verhouding tussen de verschillende maatschappijen onrustig is door de aanwezigheid van de poorten, gaat de bemanning van de Rocinante elk hun eigen weg. Amos (Wes Chatham (The Hunger Games: Mockingjay)) gaat naar de aarde om familie aangelegenheden af te handelen, waardoor we meer inzicht in zijn verleden krijgen. Ook Alex (Cas Anvar (Olympus)) gaat naar zijn thuisplaneet, Mars, waar hij hoopt in contact te komen met zijn vrouw en zoon, die van hem vervreemd zijn. Daar loopt hij Bobbie (Frankie Adams (Mortal Engines)) tegen het lijf, die na haar problemen in het vorige seizoen nog dieper in de corrupte onderlaag van Mars doordringt. Naast de bemanning van de Rocinante zijn er nog een aantal spelers die we volgen, waaronder natuurlijk Chrisjen Avasarala (Shohreh Aghdashloo (X-Men: The Last Stand)). Nu ze niet langer een sleutelrol speelt in de politiek op aarde, is ze haar richting kwijt. Daar komt echter snel verandering in.

Jim zelf is ondertussen in het hoofdkwartier van de OPA – de Outer Planets Alliance – op het Tycho ruimtestation om plannen te maken en voor zichzelf te bepalen wat de toekomst gaat brengen. Na de gebeurtenissen uit het vorige seizoen, waarin het universum achter de poorten verkend werd, heeft hij het gevoel dat er iets niet klopt. Alsof er iets of iemand is die niet blij is dat de poorten worden gebruikt…

Chrisjen Avasarala in The Expanse seizoen 5

We’re putting the band back together

Maar voor daar verder op ingegaan kan worden, veranderen de machtsverhoudingen opnieuw. Naomi (Dominique Tipper (Vampire Academy)) gaat op zoek naar haar zoon Felip. Hij is bij zijn vader, de Belter Marco Inaros. Deze terrorist heeft zijn eigen plannen om de Belt op de kaart te zetten en neemt drastische stappen die de spanningen tussen de planeten opnieuw doet oplopen. Hierdoor wordt elk personage weer betrokken bij het grote geheel en komen ze elke aflevering van seizoen 5 weer dichter naar elkaar toe. Als je The Expanse vanaf het begin volgt, is dit erg leuk. Deze verhaallijn heeft een erg hoog ‘we’re putting the band back together’-gehalte.

Daar zit dan ook de kracht van de serie. Hoewel elk seizoen zijn eigen, epische verhaallijn kent, is het steeds het menselijk drama rond de hoofdpersonages dat je aan de buis gekluisterd houdt. De acteurs kennen hun personages door en door, net als de kijker. Daarbij zie je elke aflevering leuke sciencefiction details voorbijkomen. Shuttles die aan de horizon de lucht in schieten, personeel dat in ruimtestations zowel op de vloer als over het “plafond” loopt, een camera in een contactlens, grote vrachtdrones, een kunststof laag die om je hand vormt als deze gebroken is; futuristische techniek die ooit werkelijkheid kan worden. Enkel het bedienen van de computers ziet er soms gespeeld uit, voor de rest is de CGI niet storend.

Alex - Cas Anvar

The Expanse seizoen 5 recensie – Bingen met tussenpozen

Ook de opbouw van The Expanse seizoen 5 is erg goed. Het begint allemaal klein, als de stilte voor de intergalactische storm. De afwisselende, persoonlijke verhalen worden ineens bijzonder heftig opgeschud. En dan gaat alles in een sneltreinvaart richting een confrontatie. Een confrontatie waar elk personage op zijn of haar eigen manier naartoe getrokken wordt. Modern Myths mocht de afgelopen dagen al kijken naar aflevering 1 t/m 9 van seizoen 5, maar ook wij moeten wachten op de finale – die gepland staat voor 3 februari 2021.

Als we dan toch iets te mopperen moeten hebben op de serie, is dat alle afleveringen niet meteen in zijn geheel op Amazon Prime Video verschijnen. De eerste drie afleveringen kun je vanaf vandaag (16 december) kijken, waarna de volgende afleveringen wekelijks verschijnen. Bingen met tussenpozen dus.

Naomi - Dominique Tipper

Nieuwe planeten, dezelfde problemen

We mogen dan ook niet veel verklappen over de ontwikkelingen in seizoen 5. Laten we het er voor nu op houden dat ook dit keer getoond wordt hoe de mensheid in de verre toekomst nog steeds te maken heeft met dezelfde politieke problemen als tegenwoordig. Het draait om de macht en de middelen, waarbij de verhouding tussen rijk en arm zorgt voor extreme acties. Acties die tot oorlog leiden. Het mysterie rond de ruimteportalen suddert daarbij op de achtergrond. Amazon heeft al bekend gemaakt dat er nog een seizoen komt: The Expanse seizoen 6. Deze zal het verhaal afronden.

Marco Inaros in The Expanse seizoen 5

The Expanse seizoen 5 recensie – Aanloop naar een episch einde

Tijdens het kijken naar The Expanse seizoen 5 bekruipt je het gevoel dat dit wat rustiger verhaal een aanloop is naar een meeslepend, episch, laatste seizoen. Dit vijfde deel focust zich voor een groot deel op de persoonlijke belevenissen van Jim en zijn bemanning, maar wat er om hen heen gebeurt, wijst op een spetterende finale. Dat we niet opnieuw bang hoeven te zijn dat de serie ineens van de buis verdwijnt, is geruststellend. Er staat straks een heerlijk sciencefiction epos op Amazon Prime Video, met een begin en een einde. Het vijfde seizoen van The Expanse is alvast weer een prima hoofdstuk in dat geheel.

The Expanse seizoen 5 streamt nu op Amazon Prime Video. Bekijk hier de trailer:

Titel: The Expanse seizoen 5
Regisseurs: Divers