The Invisible Man recensie - Modern Myths

The Invisible Man op dvd – Spanning door suggestie en wat je niet ziet

Sciencefiction auteur H.G. Wells schreef The Invisible Man al in 1897 en de eerste verfilming ervan stamt uit 1933. De onzichtbare man is sindsdien een vast onderdeel van horror- en popcultuur en Universal wilde hem als onderdeel voor hun gedeelde “Dark Universe”. Die plannen zijn er niet gekomen, maar regisseur Leigh Whannell (Insidious: Chapter 3) weet onder de vleugels van Blumhouse Productions door gebruik van suggestie en knap camerawerk een spannende, nieuwe versie te maken. Zijn The Invisible Man is nu uit op blu-ray, dvd en 4K UHD. Lees onze The Invisible Man recensie.

Onzichtbaar zijn, het is een wens die iedereen waarschijnlijk op een punt in zijn of haar leven wel eens gehad heeft. H.G. Wells schreef er een boek over in 1897 – The Invisible Man – dat in 1933 werd verfilmd door de legendarische James Whale (Frankenstein, Bride of Frankenstein) voor Universal Pictures. Hierdoor trad The Invisible Man toe tot het pantheon van de klassieke filmmonsters. Na het succes van de eerste film kwamen er nog zes vervolgen: The Invisible Man Returns, waar Vincent Price het stokje overnam van Claude Rains, The Invisible Woman, waar Virginia Bruce het filmmonster een komische wending geeft, Invisible Agent, over de kleinzoon van de onzichtbare man en The Invisible Man’s Revenge, waarin Jon Hall de achterkleinkinderen (en tweeling) van de originele onzichtbare man speelt.

Tot slot komt de transparante maniak zelf nog een keer terug in twee films van het komische duo Abbott and Costello, waarin de andere Universal monsters ook hun opwachting maken.

The Invisible Man filmposters - Modern Myths

The Invisible Man recensie: Een bonte filmgeschiedenis

The League of Extraordinary Gentlemen coverDr. Griffin, beter bekend als de onzichtbare man, heeft met zijn iconische bontjas en bandages een flinke stempel op de popcultuur gedrukt. Zo zien we Griffin terug in de comic The League of Extraordinary Gentlemen van Alan Moore (Watchmen). Al is hij in de matige, gelijknamige verfilming vanwege een rechtenkwestie vervangen door het personage Rodney Skinner. Ook in John Carpenters Memoirs of an Invisible Man “zien” we komiek Chevy Chase in het verband om toch iets van een gezicht te hebben. Memoirs is zelfs gebaseerd op het gelijknamige boek en niet het origineel van H.G. Wells. Wel zien we de welbekende iconografie erin terug.

Paul Verhoeven doet in 2000 nog een poging met zijn Hollow Man, al heeft de film vrij weinig met het bronmateriaal van doen. Dat geldt ook voor de televisieserie The Invisible Man (de titel dekt over het algemeen de lading in deze films en series, zoals je misschien al door had.) Na twee seizoenen cancelled SCiFi Channel de serie. Ook kinderen krijgen hun portie met de animatieserie The Invisible Man uit 2005, welke nog te zien is op YouTube. Maar je mist niet veel als je deze niet gelijk gaat kijken. Ook met Hotel Transylvania en zijn vervolgen krijgen we natuurlijk The Invisible Man in beeld, al was het alleen maar omdat deze zonder bril niks ziet.

The Invisible Man winactie Elisabeth Moss

Een Dark Universe

Universal vond het wel eens tijd voor een remake en na het succes van Marvels Cinematic Universe hoor je er pas bij als je als studio ook een hoop films hebt die zich allemaal in dezelfde wereld afspelen. Nu was Universal met hun klassieke films als Frankenstein meets The Wolfman, House of Frankenstein en House of Dracula Marvel al een jaartje of zeventig voor met dit idee. In deze monsterfilms raken de monsters onderling slaags. En al is de continuïteit ver te zoeken, het zorgt wel voor vermakelijke films.

Het is dus niet gek dat Universal met hun “Dark Universe” een graantje mee wil pikken van de Cinematic Universe gekte. Helaas zorgden flops als Dracula Untold en The Mummy ervoor om hier al heel snel vanaf te zien. De eerste plannen om Johnny Depp als de onzichtbare man te casten in een remake verdwenen dan ook als een vampier voor de zon. Toen bleef het even erg stil over de plannen van de studio. Tot acteur/regisseur/schrijver Leigh Whannell (Insidious: Chapter 3) aan het project gekoppeld werd, samen met Blumhouse Productions. Whannell kan goed uit de voeten met kleine budgetten en maakt van zijn The Invisible Man een goed uitgedachte, moderne versie van het verhaal.

Cecilia Kass en zus

The Invisible Man recensie:
Blumhouses The Invisible Man

Elisabeth Moss (The Handmaid’s Tale, Mad Men) speelt Cecilia Kass, een vrouw die fysiek en mentaal wordt geterroriseerd door haar man, de steenrijke wetenschapper Adrian Griffin. Cecillia heeft er genoeg van en besluit te vluchten. De eerste scène van de film trekt je gelijk het verhaal in en laat je, door alleen gebruik te maken van beeld, alles zien wat je moet weten. We leren dat Cecillia ontzettend bang is voor haar man, maar dat ze alles goed heeft uitgedacht. Griffin is een control freak met een uitgebreid beveiligingssysteem en als ze door zijn lab loopt, is meteen duidelijk dat we hier te maken hebben met een wetenschapper die druk bezig is met optica.

Cecilia weet met behulp van haar zus op het nippertje te ontsnappen en de toon voor de film is gezet. Ze duikt onder bij haar jeugdvriend James (Aldis Hodge (A Good Day to Die Hard)), een alleenstaande vader en rechercheur. Cee, zoals James zijn jeugdvriendin noemt, lijdt nog dagelijks onder de invloed die Adrian over haar had. Ze heeft straatvrees en is extreem wantrouwig naar iedereen. Dan brengt haar zus het nieuws over de dood van Adrian en de erfenis die haar wacht. Er lijkt weer licht in haar duisternis te komen. Maar na een reeks gebeurtenissen lijkt het erop dat Adrian haar stalkt, terwijl niemand hem kan zien. Als er vervolgens ook niemand is die haar gelooft, gaat het van kwaad tot erger.

Aldis Hodge

Waanzin en wetteloosheid

In het verhaal van The Invisible Man lag de nadruk oorspronkelijk op de waanzin die onzichtbaarheid met zich meebracht. In het boek van H.G. Wells draaide Griffin door na verschillende mislukte experimenten om weer zichtbaar te worden. In de eerste film wordt Claude Rains gek door de drug die hem onzichtbaar maakte. Sebastian Caines serum in Hollow Man versterkte zijn egoïstische, jaloerse karakter tot moordlustige hoogtes. Daarnaast kun je je afvragen of je je als persoon nog wel dient te houden aan de normen en waarden van de maatschappij, als niemand je meer ziet en je er op die manier geen deel meer van uitmaakt.

The Invisible Man stelt de vraag: wat als de wetenschapper al een monster is? De film gaat hier dieper op in met de narcistische psychopaat Adrian Griffin. Acteur Oliver Jackson-Cohen (The Haunting of Hill House, The Raven) heeft een flinke kluif gehad aan de rol, vooral omdat hij eigenlijk maar heel even te zien is. Toch krijgt hij het voor elkaar om in die paar scènes een zeer onaangenaam persoon neer te zetten.

Oliver Jackson-Cohen

Is hij er, of is hij er niet?

Elisabeth Moss vragen voor de rol van Cecillia is een hele sterke keuze geweest. De film kent maar een kleine cast en door de opzet van het scenario is Moss veelal alleen in beeld. Haar mimiek zorgt ervoor dat alle emoties overkomen op de kijker zonder al teveel dialoog. Zonder Moss zou de film waarschijnlijk veel van zijn kracht verliezen. Het verhaal ontvouwt zich zeker tot over de helft van de film als een psychologische thriller. We zien kleine dingetjes die Cecillia aan zichzelf doen twijfelen en beetje bij beetje brokkelt haar weinige beetje verse zelfvertrouwen weer af. Door haar irrationele gedrag raakt ze ook steeds verder geïsoleerd van haar kleine cirkel vertrouwelingen. Leigh Whannell legt er door het camerawerk goed de spanning in. Shots die ineens afdwalen naar een lege stoel en daar net te lang blijven hangen; de camera die spontaan een lege gang in beeld neemt of een net iets te wijd shot doen je als toeschouwer constant zoeken naar dat kleine teken dat de aanwezigheid van de onzichtbare man verraad. Of is hij er toch niet?

The Invisible Man winactie - opgesloten

The Invisible Man recensie:
Suggestie wekt de beste spanning

The Invisible Man recensie - dvd packshotZo blijkt in The Invisible Man maar weer dat suggestie het beste werkt voor spanning. Op die manier worden we ook steeds meegenomen in de psyche van Cecillia. In het laatste stuk van de film vervalt het geheel wat meer in actie en zijn er wat plotgaten die een beetje afbreuk doen aan een verder uitstekende film.

Wat extra’s betreft krijg je op de dvd een paar weggelaten scènes, een feature over Elisabeth Moss en eentje over regisseur Leigh Whannell. Met The Invisible Man doet deze laatste het prima en om nog even terug te komen op horrorlegende John Carpenter: Whannell is bezig met een remake van Escape From New York. En alsof dat nog niet genoeg is, schrijft hij aan Wolfman, die hij ook zal regisseren. Juist, over een ander klassiek filmmonster. Kom maar door!

The Invisible Man is nu verkrijgbaar op blu-ray, dvd en 4K UltraHD.

Titel: The Invisible Man
Regisseur: Leigh Whannell