Fantasy Island op blu-ray recensie - Modern Myths

Fantasy Island op blu-ray en dvd – Met een beetje fantasie is het wat…

Van 1977 tot 1984 ontving Mr. Roarke iedere week een aantal gasten op zijn Fantasy Island. Steevast werden de gasten aangekondigd door de assistent van Mr. Roarke: Tattoo. Hij luidde de bel en riep heel hard: “Ze plane! Ze plane!”. Met maar liefst 154 afleveringen was Fantasy Island enorm populair. Ik keek regelmatig naar de serie op Sky Channel. Tegenwoordig ziet het er allemaal wat oubollig uit, maar ik heb er leuke herinneringen aan. Horror producent Jason Blum zag er wel wat in om de oude serie af te stoffen en er een Blumhouse-sausje overheen te gieten. Het resultaat is een standaard actie-horrorfilm, die niet hetzelfde gevoel oproept als de oude tv-serie. Lees onze Fantasy Island blu-ray recensie.

Meer weten over Blumhouse Productions? Lees onze Jason Blum special!

In Blumhouses Fantasy Island – nu op blu-ray en dvd – heeft een groep mensen een wedstrijd gewonnen naar een afgelegen tropisch eiland, waar hun wensen in vervulling zullen gaan. Ze worden verwelkomd door de mysterieuze Mr. Roarke ((Michael Peña (Ant-Man and the Wasp, Narcos: Mexico)), die het eiland runt. Melanie Cole (Lucy Hale (Truth or Dare, Scream 4)) heeft als wens wraak te nemen op een pestkop van school. Gwen Olsen (Maggie Q) wil weten of ze er goed aan heeft gedaan een huwelijksaanzoek in het verleden te weigeren. De broers Brax en J.D. Weaver (Jimmy O. Yang en Ryan Hansen) willen alleen maar feesten, terwijl Patrick Sullivan (Austin Stowell) mee wil doen aan een oorlog om zijn overleden vader te eren.
Al gauw veranderen de fantasieën in nachtmerries en moeten de gasten met elkaar samenwerken om het mysterie van het eiland te ontrafelen en zorgen dat ze het eiland levend kunnen verlaten.

Fantasy Island op blu-ray recensie - schatzoeken

Welcome to Fantasy Island!

Met bovenstaande zin verwelkomde Mr. Roarke (Ricardo Montalban (Star Trek II: The Wrath of Khan)) iedere aflevering van de televisieserie zijn gasten op het eiland. Michael Peña doet hetzelfde en zo zijn er nog een paar leuke verwijzingen naar de originele serie. Het idee om een oude televisieserie opnieuw uit te brengen als een film is niet nieuw. Om maar een paar voorbeelden te noemen: The A-team, Starsky and Hutch, Mission: Impossible en Charlies Angels. Die laatste serie heeft zelfs al twee reboots gehad. Voor Blumhouse is Fantasy Island wel een kolfje naar de hand. De originele serie had een fantasy/drama tintje en daar heeft regisseur Jeff Wadlow (Truth or Dare, Kick-Ass 2, Bates Motel) geprobeerd op voort te borduren. Met Jason Blum als producent kan het niet anders dan dat er ook een vleugje horror aan te pas komt.

Mr. Roarke

Fantasy Island blu-ray recensie: een stukje geschiedenis

Ricardo Montalban en Hervé Villechaize
Ricardo Montalban en Hervé Villechaize

De originele Fantasy Island serie werd bedacht door Eugene Levitt en geproduceerd door het bekende duo Aaron Spelling en Leonard Goldberg. De hoofdrol van Mr. Roarke werd vertolkt door de charmante Ricardo Montalban. Zijn kleine, maar behulpzame, assistent Tattoo werd gespeelt door Hervé Villechaize (The Man with the Golden Gun). Tijdens de opnames maakte Villechaize veel vrouwen het hof en lag regelmatig overhoop met de producers. Toen hij op een gegeven moment hetzelfde salaris eiste als hoofdrolspeler Montalban werd hij ontslagen en vervangen door Christopher Hewett als de butler Lawrence. Dit was overigens het laatste seizoen van de serie.

Het is ongelofelijk hoeveel (bekende) acteurs regelmatig terugkeerden als gast op het eiland. Natuurlijk iedere keer in een andere rol. Het is leuk om een aantal te noemen: de onlangs overleden John Saxon (A Nightmare on Elm Street), Roddy McDowall (Planet of the Apes), Christopher George (The Exterminator), Leslie Nielsen (The Naked Gun: From the Files of Police Squad), Sid Haig (The Devil’s Reject) en Michelle Pfeiffer (Batman Returns). In 1998 werd een poging gewaagd de serie nieuw leven in te blazen. Malcolm McDowell (A Clockwork Orange) speelde dertien afleveringen lang de rol van Mr. Roarke, maar daarna werd de serie gecanceld.

Je moet over voldoende fantasie beschikken om de waarheid aan te kunnen

Deze nieuwe film doet de serie, die een rijke geschiedenis heeft, geen eer aan. Alleen het begin en eind van de film ademt een beetje de sfeer van de televisieserie uit. De fantasieën zijn simpel en wanneer alles in elkaar overloopt wordt het een rommeltje. De acteurs proberen hun personages zoveel mogelijk diepgang te geven, maar schieten hierin tekort. Michael Peña hangt normaal gesproken de lolbroek uit in films. Je verwacht dan ook iedere keer dat hij een flauwe grap gaat maken. Maar hij is niet echt geschikt voor de rol van Mr. Roarke en mist ook de uitstraling van Ricardo Montalban.

Wat locatie betreft valt er op Fantasy Island niets aan te merken. Het is moeilijk te bepalen wat CGI en echt is, maar op de blu-ray ziet het er allemaal prachtig uit. De actie en horror vallen mee, maar ik ben blij dat ik naar de ‘unrated’ versie van de film heb gekeken. Hierin zitten kleine toevoegingen op de bioscooprelease, die PG-13 (vanaf 13 jaar en ouder) was in Amerika. Met de unrated versie gaat het filmclassificatiesysteem van de MPA (Motion Picture Association) naar R-rated (17 jaar en ouder). In Nederland hebben we daar niet zoveel last van, daar is de leeftijd gewoon 16 jaar en ouder. De unrated versie bevat iets meer bloed en een klein beetje bloot.

Fantasy Island - in de bosjes

De niet zo fantastische extra’s

De extra’s van Fantasy Island zijn niet echt fantastisch. De “inclusief originele bioscoopversie” kun je links laten liggen, die is te braaf. De zestal verwijderde scènes voegen niet veel toe. Het audiocommentaar van regisseur Jeff Wadlow en de cast is leuk, maar alleen te beluisteren tijdens de unrated versie. Ik had graag een feature willen zien die terug zou kijken op de rijke geschiedenis van Fantasy Island. Helaas is dat niet het geval.

Michael Peña als Mr. Roarke

Fantasy Island blu-ray recensie:
Everyone needs a fantasy

Fantasy Island blu-ray recensie - blu-ray packshotBlumhouses Fantasy Island is helaas een inspiratieloze film geworden die niet zal blijven hangen. In tegenstelling tot de serie, die ik ruim dertig jaar geleden voor het laatst heb gezien en waar ik nog met veel plezier aan terugdenk. Volgens de Blumhouse-formule – een klein budget met redelijke opbrengst – heeft de film het niet slecht gedaan. Ik verwacht alleen geen vervolgen, zoals bij hun andere franchises als Paranormal Activity of The Purge. Of je moet wel heel veel fantasie gebruiken.

Fantasy Island is nu verkrijgbaar op blu-ray en dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: Fantasy Island
Regisseur: Jeff Wadlow