The Mortuary Collection recensie - Modern Myths

The Mortuary Collection – Gotische horror anthologie met een moraal

De Modern Myths redactie bestaat uit een bonte verzameling genreliefhebbers, met elk hun eigen smaak en voorkeuren. Op Imagine Film Festival vindt elke redacteur wel een (of meerdere) films die op zijn of haar lijf geschreven is. Zo ging Silvia zitten voor The Mortuary Collection, een anthologie horrorfilm vol Gotische verhalen. Precies waar zij van houdt dus. Lees in onze The Mortuary Collection recensie hoe enthousiast Silvia van deze horrorverzameling werd.

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2020 special.

The Mortuary Collection recensie - PosterHet lijkt geen al te aantrekkelijk baantje: assistent in een lijkenhuis. Maar voor Sam (Caitlin Custer (Teen Wolf, Extraction)) vormt de sinistere beheerder Montgomery Dark, noch het duistere Victoriaanse pand waar zijn onderneming is gevestigd, geen beletsel. Sterker nog: ze is gek op griezelverhalen. Heeft hij er niet een paar op voorraad? The Mortuary Collection is een zogenaamde anthologie film, een samenspel van losse verhalen in een overkoepelend raamwerk. Is het regisseur Ryan Spindell gelukt mij te overtuigen van zijn kunnen?

Als een (spook)huis

Ik zal jullie niet langer in spanning houden, het antwoord is ja. Driewerf ja! Voor de liefhebber is deze film een soort thuiskomen in Tales From the Crypt, films met Danny Elfman-muziek, jaren 80 slashers en de vroegere Twilight Zone. Mede door de muziekkeuze in deze bloemlezing kwamen ook Quentin Tarantino en Robert Rodriguez nog even in mijn gedachten voorbijgevlogen. Vanaf de eerste seconde staat The Mortuary Collection als een (spook)huis. Echter, hij begon zelfs zo goed dat ik bang was dat het hele zaakje na een paar scènes als een kaartenhuis in zou storten. Maar dat gebeurde niet, de film bleef tot het eind goed. Maar voor ik verder ga, doen we eerst een stapje terug.

The Mortuary Collection recensie - Sam

The Mortuary Collection recensie: de makers zelf zijn horrorliefhebbers

Regisseur Ryan Spindell, kennen we die? Hij schreef en regisseerde bijvoorbeeld 50 States of Frigth en The Babysitters Murders, allemaal geen heel bekende namen in ons kleine kikkerlandje. Maar zodra de film begint en een kleine krantenjongen oog in oog komt te staan met de griezelige begrafenisondernemer Montgomery Dark, gaat er een ander belletje rinkelen. Die sinistere man is niemand minder dan Clancy Brown. Deze acteur draait al heel wat jaren mee in het vak en we kennen hem van onder andere Pet Sematary II, Tales from the Crypt en The Shawshank Redemption.

Begrafenisondernemer Montgomery Dark

Een trip down memory lane

Zoals gezegd is de film een soort trip down memory lane in een nieuw jasje, een prima ode aan horror en suspense. Het zijn verhalen die een unheimisch gevoel achterlaten, zoals de verhalen van de net genoemde Tales from the Crypt dat ook zo goed deden. De afgeleefde begrafenisondernemer wordt door het meisje Sam gevraagd om zijn verhalen met haar te delen. In het eerste verhaal dat Montgomery vertelt moet een vrouw haar nieuwsgierigheid op een gruwelijke manier bekopen. Dit eerste verhaal is vreemd en griezelig, maar niet meer dan dat. En daar neemt Sam natuurlijk geen genoegen mee. Ze daagt de man uit nog een aantal verhalen te vertellen, wat hij dan ook doet. Uiteraard wil hij geen gezichtsverlies lijden en de vertellingen worden naarmate de film vordert langer, vreemder, bloederiger en spannender.

Emma

The Mortuary Collection recensie: Diverse verhalen

In het tweede verhaal wordt een stereotype succesvol onderuit gehaald als een jonge student een meisje voor zich wil winnen. Het derde verhaal neemt de huwelijkse beloften wel heel letterlijk: een man die zijn zieke vrouw uit haar lijden wil verlossen komt er niet zo makkelijk vanaf. In het vierde verhaal neemt Sam zelf het woord. Zij vertelt het laatste verhaal, waarin een oppas de strijd aangaat met een patiënt die ontsnapte uit een inrichting. Aansluitend volgt de ontknoping van de film. Een leuk detail hierbij is dat Ryan Spindell in het laatste verhaal een verwijzing maakt naar The Babysitter Murders. Daarbij mag ook gezegd worden dat in dat laatste verhaal een vechtscène echt subliem is neergezet.

Paperboy

Fabelachtige muziek en catchy 70’s songs

Maar wat deze film naar een nog hoger niveau trekt, is de soundtrack. Zoals gezegd, de film is goed, maar de soundtrack maakt hem fantastisch. De instrumentale stukken doen aan het werk van Danny Elfman denken (die bijvoorbeeld veel Tim Burton films van muziek heeft voorzien). Het had me dan ook niet verbaasd als hij de componist was. Maar niets is minder waar. Het componistenduo Mondo Boys zit achter de fabelachtige muziek en de soundtrack van The Mortuary Collection is te beluisteren op hun website. De catchy 70’s songs tijdens de verschillende scènes zijn onverwacht, maar helemaal op hun plaats. Vandaar ook mijn associatie met Quentin Tarantino en Robert Rodriguez, die hier ook goed in zijn.

The Mortuary Collection recensie - Caitlin Custer

The Mortuary Collection recensie: Kijken die hap!

De verhalen in het grotere geheel van The Mortuary Collection houden de aandacht vast en tot het eind blijft het spannend wat de ontknoping is. De vraag of het goede of het kwade wint, past geheel in de stijl, maar we verklappen het uiteraard niet. De verhouding tussen suspense en gore is precies goed; er is geen overbodig bloedvergieten of romantisch geneuzel. Het acteerwerk laat nergens te wensen over en gelukkig maakt de regisseur niet de grove en onvergeeflijke fout om jumpscares te gebruiken die de film onherroepelijk onderuit hadden gehaald. Ik kan het niet mooier (of slechter) maken dan het is. The Mortuary Collection? Kijken die hap!

The Mortuary Collection is te zien op Imagine Film Festival op 5 september van 19:30 – 21:20 in Kriterion Amsterdam, inclusief een introductie. Tickets en tijden vind je op de The Mortuary Collection-pagina.

Bekijk hier de trailer:

Titel: The Mortuary Collection
Regisseur: Ryan Spindell
Acteurs: Clancy Brown, Caitlin Custer, Christine Kilmer
Producent: Trapdoor Pictures

Imagine Film Festival 2020

Fantasy, sciencefiction en horror: het grootste Nederlandse festival voor de fantastische film – Imagine Film Festival 2020 – vindt dit jaar in een hybride vorm plaats van vrijdag 28 augustus tot zondag 6 september in Kriterion, EYE Amsterdam en online. Het festival staat in het teken van originele en eigenzinnige genre-films en bestaat dit jaar uit onder andere 28 speelfilms, korte films, showcases van Nederlands werk en online panels. Voor onze recensies van de films en een interview kijk je bij onze Imagine Film Festival 2020 special!

Imagine Film Festival 2020 - sfeerbeeld nieuw

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Trapdoor Pictures

The Mortuary Collection recensie - Montgomery Dark