Blood Machines recensie - Modern Myths

Blood Machines: Neo-retro sciencefiction spektakel vol synthwave

De jaren 80 doen het goed in film en op televisie. De nieuwe IT speelt zich er af, we kijken allemaal naar Stranger Things en de summercamp slasher is weer helemaal terug. Ook Imagine Film Festival draait de klok veertig jaar terug en overdondert je met Blood Machines, een sciencefiction actiespektakel dat je met neonlicht en synthesizer muziek zo uit je bioscoopstoel het witte doek intrekt. Lees onze Blood Machines recensie!

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2020 special.

Blood Machines recensie - posterMensen houden van nostalgie. Nu de generatie die nog jong en zorgeloos was in de jaren 80 vergrijsd (Ja, ik heb het over jou, en nee, dat is gewoon grijs), kijkt deze verlangend terug naar een tijd dat alles beter was. Vooral in je hoofd dan. Want dat kamer opruimen, geen geld hebben voor de bioscoop en ouders die alles beter weten, was ook niet alles. Maar goed, laten we het een beetje romantiseren en je snapt wel dat creatieve personen inspringen om er een graantje van mee te pikken. Bandjes uit die tijd doen nog een (zoveelste) reunion tour, maar ook series als Stranger Things of films als Summer of 84 spelen in op je gevoelens. Walkie Talkies, D&D, zelfs de titelsong van The Neverending Story wordt uit de kast gehaald. American Horror Story wijdt een seizoen aan de “summercamp slasher”, zo’n beetje HET genre uit de eighties… Retro is hip!

Maar eigenlijk is het niet echt retro. En we leven natuurlijk ook niet echt in de jaren 80. Ondertussen is er al zoveel in diezelfde sfeer verschenen, dat het wel een stroming genoemd kan worden. Laten we die neo-retro noemen. De sciencefictionfilm Blood Machines past helemaal in dat straatje!

Blood Machines - Neo-retro

John Carpenter met bubbels

Synthwave, dat is ook erg retro. Dit muzikale microgenre richt zich op de synthpop soundtracks van actie-, scifi- en horrorfilms uit de jaren tachtig. Een van de bekendste voorbeelden uit die tijd is John Carpenter, die veel van zijn films zelf voorzag van muziek. Waarschijnlijk herkennen we allemaal zijn theme voor Halloween zodra we die horen. Nu is er Carpenter Brut, een soort John Carpenter met bubbels kennelijk. Het is een alias van de Franse muzikant Franck Huesu, die zich specialiseert in deze sound. In 2015 komt hij met Turbokiller. Dit nummer krijgt een geweldige videoclip van regisseur Seth Ickerman. Dit is ook weer een alias. Ickerman is namelijk twee personen: de Franse regisseurs Raphaël Hernandez en Savitri Joly-Gonfard. De clip is erg abstract en door de visuele stijl van het duo kan je er erg makkelijk zelf een verhaal van maken.

Synthwave

Blood Machines recensie: Mét Blade Runners

Vijf jaar later hebben de regisseurs het met crowdfunding voor elkaar gekregen om er een vijftig minuten durende film van te maken met distributeur Shudder. Al heeft deze laatste ervoor gekozen om Blood Machines, zoals de film heet, in drieën te hakken. Ik zie er de meerwaarde niet van in, maar ze zullen er vast hun redenen voor hebben.

In Blood Machines zien we twee Blade Runners (jawel) jacht maken op een ruimteschip. Vascan (Anders Heinrichsen (Valerian and the City of a Thousand Planets)) en Lago (Christian Erickson (Hitman, Joan of Arc)) drijven het ruimteschip in het nauw met Tracy, hun eigen schip. Hun prooi crasht op een planeet die bewoond wordt door vrouwelijke krijgers die het neergestorte schip beschermen. Terwijl de twee groepen bekvechten breekt er een zwevende, poedelnaakte vrouw uit het wrak en verdwijnt in de ruimte. De twee mannen zetten de achtervolging in op deze losgeslagen a.i. (artificiële intelligentie), samen met Corey (Elisa Lasowski (Eastern Promises)), een van de net genoemde krijgers.

Elisa Lasowski

Een echte space opera

Wat volgt is een muzikaal, visueel kleurenspektakel. De film wordt behoorlijk psychedelisch, maar we komen wel meer te weten over de personages. Alle verhaallijnen komen tenslotte samen in een finale met flink wat filosofische lagen. Blood Machines is kleurrijk, goed uitgedacht en het jaren 80 gevoel zit er flink in. Je zou bijna denken dat je naar een space opera van een jaar of veertig geleden zit te kijken, compleet met vuiltjes op de film. De twee regisseurs hebben een ontzettend visuele stijl waardoor dialoog ondergeschikt raakt. Gelukkig, want die is niet heel sterk. Het accent van Heinrichsen ligt er soms wat te dik op, waardoor je toch even uit de film gehaald wordt. Maar omdat de dialogen redelijk schaars zijn, valt het niet zo op.

Blood Machines

Blood Machines recensie: Sciencefiction met een boodschap

Er is op muzikaal gebied echter geen ruimte voor stiltes. Carpenter Brut maakte namelijk ook voor deze film de muziek en doet dat met een uitermate kundig inzicht. De makers hebben het voor elkaar gekregen dat naar het einde toe de interpretatie van het verhaal heel persoonlijk wordt. Je kunt er verschillende conclusies uit trekken en dat geeft stof tot discussie. Wat wel duidelijk naar voren komt, is dat we als mensheid afhankelijk zijn geworden van technologie en dit misbruiken. Als we niet uitkijken, eindigen we hetzelfde als de personages in Blood Machines. Dit haakt weer goed in op het Imagine Film Festival-thema, Nature Strikes Back! Al draait het in dit geval om de a.i.

Blood Machines is te zien op Imagine Film Festival op 4 september van 23:59 – 01:00 in Kriterion Amsterdam. Tickets en tijden vind je op de Blood Machines-pagina.

Bekijk hier de trailer:

Titel: Blood Machines
Regisseurs: Raphaël Hernandez, Seth Ickerman, Savitri Joly-Gonfard
Acteurs: Elisa Lasowski, Anders Heinrichsen, Christian Erickson
Distributeur: Logical Pictures

Imagine Film Festival 2020

Fantasy, sciencefiction en horror: het grootste Nederlandse festival voor de fantastische film – Imagine Film Festival 2020 – vindt dit jaar in een hybride vorm plaats van vrijdag 28 augustus tot zondag 6 september in Kriterion, EYE Amsterdam en online. Het festival staat in het teken van originele en eigenzinnige genre-films en bestaat dit jaar uit onder andere 28 speelfilms, korte films, showcases van Nederlands werk en online panels. Voor onze recensies van de films en een interview kijk je bij onze Imagine Film Festival 2020 special!

Imagine Film Festival 2020 - sfeerbeeld nieuw

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Logical Pictures

Neo-retro