Thorsen en Daine recensie - Modern Myths

Thorsen en Daine recensie – Twee schavuiten door tijd en ruimte

Auteur Theo Barkel schreef al enkele korte sciencefictionverhalen, maar heeft voornamelijk horror- en fantasy-boeken op zijn naam staan. Met Thorsen & Daine: Prinsessen van Caigha is hier echter verandering in gekomen. De twee zwendelaars Thorsen en Daine komen in de problemen en proberen zich hier uit te redden door een temporeel veld in te zetten. Dit werpt hen echter miljoenen jaren de toekomst in, wat uiteraard tot nog grotere problemen leidt. Lees in onze Thorsen en Daine recensie hoe de twee vrienden met veel humor en schelmenstreken een nieuw thuis proberen te vinden.

In mijn recensie van de klimaatbundel Voorbij de storm, samengesteld door Johan Klein Haneveld, lichtte ik onder andere het korte verhaal Overlevers van Theo Barkel uit. Dit zeer grappige verhaal ging over de twee ruimtereizigers Thorsen en Daine die in moeilijkheden raken door een door henzelf gecreëerd probleem.

Toen al prees ik de gebruikte humor en vertelde ik dat meer verhalen rond dit duo iets was om naar uit te kijken. En met Thorsen & Daine: Prinsessen van Caigha is het nu al zo ver!

De lange reis naar een eigen boek

In zijn nawoord noemt Theo de bijzondere reis van dit zwendelaarsduo naar hun eigen boek. Jaren geleden waren Thorsen en Daine voor de auteur een middel om vier korte sciencefictionverhalen aan elkaar te schrijven. Theo wilde toen al meer met de heren doen en in de bundel Voorbij de storm greep hij zijn kans. Het korte verhaal Overlevers is ook terug te vinden in Prinsessen van Caigha, maar nu met de voorgeschiedenis erbij én het verslag van de verdere avonturen van de twee vrienden.

Thorsen & Daine recensie – Vier knappe prinsessen

Thorsen en Daine zijn oplichters. Met behulp van hun technische kennis, hun sterrenschip Rogar en hun bravoure en improvisatietalenten smokkelen en stelen de heren zich een weg door het leven. Een zeer lucratief klusje brengt hen naar Caigha, een planeet waar keizer Vamentor Gremur tar Korat I gebrand is op expansie en zowel militair machtsvertoon als slinkse politieke spelletjes speelt om macht te vergaren. Maar het is ook een wereld waar vier knappe prinsessen helemaal niet blij zijn met het lot dat voor hen uitgekozen is. Dochters zijn er immers om uitgehuwelijkt te worden, om zonder bloedvergieten je rijk nog verder uit te breiden.

De prinsessen zijn uit op wraak en Daine laat zich daar graag voor gebruiken. Dit tot ongenoegen van Thorsen, die deze onnodige risico’s enkel tot problemen ziet leiden. En hij krijgt gelijk. De heren hebben hun hielen nog niet gelicht, of enkele Caïghaanse oorlogsschepen onder leiding van generaal T’Kompar komen hen achterna.

Overlevers in een andere context

In het verhaal Overlevers kon je al lezen wat het resultaat van de klopjacht is. Thorsen en Daine gebruiken een temporeel veld om zich in te verschuilen als een zwaar kaliber gravobom het leven op de planeet waar ze zich bevinden vernietigd. Terwijl Thorsen en Daine door een programmeerfout miljoenen jaren in hun temporele veld vastzitten, zien we de resultaten van de vernietigende gravobommen door de ogen van Kapitän Heinz Krefeld en zijn U-boot bemanning. Ook deze groep wordt door het temporele veld van ons zwendelaarsduo uit hun eigen tijd tijdens de Tweede Wereldoorlog geslagen.

Omdat ik de bundel Voorbij de storm heb gelezen en dus het korte verhaal over Thorsen en Daine en de Duitsers al kende, moest ik even schakelen nu ik dat verhaal nog eens las in de context van Prinsessen van Caigha. Doordat Overlevers in de bundel past tussen de andere klimaatverhalen, waren Thorsen en Daine eigenlijk bijzaak. De ervaringen van de Duitse soldaten in het ondergelopen Nederland was het hoofdonderwerp. Nu zijn de rollen echter omgedraaid en zijn het juist Krefeld en zijn manschappen die de bijrol hebben. Daardoor voelde hun lotgevallen in Prinsessen van Caigha in eerste instantie ineens wat misplaatst.

Thorsen & Daine recensie – Eefke Boelhouwers op het toneel

Maar dat gevoel verdween al snel toen Krefeld en de andere Duitsers een paar hoofdstukken verderop ook onderdeel werden van de gebeurtenissen die Thorsen en Daine in gang gezet hebben. Er komt daarnaast nog een personage in het verhaal – de Brabantse Eefke Boelhouwers (Google haar maar) – en ook zij gaat mee op reis. De waarschuwing voor klimaatverandering verdwijnt daarmee in dit boek, maar dat was natuurlijk ook niet de strekking van dit ruimte-avontuur. Het draait hier uiteraard om Thorsen en Daine.

En hun verdere lotgevallen zijn amusant en onvoorspelbaar. Door de fout in hun temporele veld moeten beide heren leren leven met de consequenties. Een eenvoudige oplossing om weer thuis te komen zit er niet in. Dat maakt Prinsessen van Caigha ook onvoorspelbaar; Theo maakt het zijn personages niet makkelijk.

Sciencefictionavontuur met herkenbare invloeden

Thorsen & Daine: Prinsessen van Caigha is een leuk sciencefictionavontuur dat prima op zichzelf staat. Je proeft in het verhaal een hoop invloeden van de scifi-boeken en -series waarmee Theo Barkel is opgegroeid. Daarnaast zit er ook her en der stiekem wat maatschappijkritiek in het geheel verborgen. Door af en toe vanuit andere personages een gedeelte van het verhaal te beschrijven, houdt Theo het boek afwisselend en fris. Het is daarbij leuk om te zien hoe alle verhaalelementen uiteindelijk weer in elkaar vallen.

De vriendschap van de schavuiten speelt een grote rol, maar het is vooral door het losbandige gedrag van Daine dat de domino’s vallen en de heren van het ene lotgeval in het andere terecht komen. Daine eist dan ook meer aandacht op dan Thorsen. Mocht Theo nog meer verhalen over dit duo willen schrijven, dan mag Thorsen ook wel iets meer op de voorgrond treden.

Thorsen & Daine recensie – Fijne schavuiten die er altijd het beste van maken

En er zijn vast nog talloze verhalen te vertellen over de zwendels van het duo. Wellicht als prequel, maar de vraag of de heren weer een echt nieuw thuis weten te vinden, staat in principe ook nog open. Met Prinsessen van Caigha kun je in ieder geval meer lezen over wat er gebeurde na het korte verhaal Overlevers uit de bundel Voorbij de storm.

Dat je daarbij helemaal niet kunt voorspellen hoe dat allemaal uitpakt, spreekt in het voordeel van het boek. Theo weet je te verrassen met een stel schavuiten die er in elke situatie het beste van maken, hoe uitzichtloos of onmogelijk het ook lijkt. En dat zorgt voor een fijn sciencefictionverhaal.

Thorsen & Daine: Prinsessen van Caigha is nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: Thorsen & Daine: Prinsessen van Caigha
Auteur: Theo Barkel