Vampires vs. the Bronx recensie - Modern Myths

Vampires vs. the Bronx recensie – Vampierfilm voor de hele familie

Netflix zorgt dat er voldoende te griezelen valt rondom Halloween. Vampires vs. the Bronx bewijst daarbij dat horror ook voor de hele familie geschikt kan zijn. Deze film over drie jongens die hun buurt – de Bronx – moeten beschermen tegen vampiers, vertelt daarnaast ook over de geschiedenis van deze kleurrijke buurt. Dirk heeft de wijk in verschillende films eerder verkend en neemt je mee op een stadswandeling door de filmgeschiedenis in zijn Vampires vs. the Bronx recensie.

Vampires vs. the Bronx recensie - poster

Kijk ook in onze Halloween 2020 Special voor meer griezelige artikelen!

Vampiers hebben het tegenwoordig niet zo makkelijk. Vroeger verscholen ze zich in de tombes van hun grote kastelen, maar het zoeken naar een degelijke verblijfplaats wordt steeds moeilijker. Gelukkig zijn ze niet kieskeurig en snel tevreden. Een groezelige bar, zoals de “Titty Twister” (From Dusk Till Dawn), is geen probleem. Een beetje kou is ook niet erg, als het maar lekker donker is. Wat dacht je van een klein dorpje in het ijzige Alaska (30 Days of Night)? Vampiers willen het liefst met rust gelaten worden en er moet voldoende voedsel in de buurt zijn. In de nieuwste Netflix Original Vampires vs. the Bronx besluiten de vampiers te verhuizen naar het beruchtste stadsdeel van New York: the Bronx.

Daar steken we een stokje voor

De jeugd in de Bronx heeft het niet makkelijk, maar de jonge Miquel (Jaden Michael (Wonderstruck)) zet zich in voor de buurt. Samen met zijn vrienden Bobby (Gerald Jones III) en Luis (Gregory Diaz IV) wil hij een groot buurtfeest organiseren om de bodega van Tony (The Kid Mero (Neo Yokio)) te redden van de financiële ondergang. Het is hun favoriete hangplek en de winkel heeft het moeilijk. Steeds meer winkels in de buurt worden opgekocht door het grote vastgoedbedrijf Murenau Enterprises. Machteloos zien de jongens hoe hun geliefde Bronx langzaam verandert in een hippe nieuwbouwwijk. Totdat ze erachter komen dat vampiers de wijk willen overnemen. Hier moeten ze wel een stokje voor steken.

Jaden Michael, Gerald Jones III en Gregory Diaz IV

Vampires vs. the Bronx recensie – Een film om je tanden in te zetten

Netflix weet dat een jonge cast het goed doet bij een breed publiek. Niet voor niets is Stranger Things een van hun best bekeken series. In deze serie gaat een groepje jonge vrienden de strijd aan met monsters uit een andere dimensie. Dit allemaal in een prachtige eighties setting. Een ander voorbeeld is de film Rim of the World, waarin kinderen geconfronteerd worden met een buitenaardse invasie. De titel zegt het al, maar in Vampires vs. the Bronx staan de kids dus oog in oog met een ouderwetse bedreiging: vampiers.

Gelukkig laten de kinderen uit de Bronx niet met zich sollen. Zeker niet na het zien van de film Blade met Wesley Snipes. Er worden overigens veel meer knipogen gegeven naar het vampiergenre. Het vastgoedbedrijf Murnau Enterprises bijvoorbeeld is vernoemd naar regisseur F.W. Murnau van de eerste vampierfilm: Nosferatu – Eine Symphonie des Grauens.

Adam David Thompson als vampier

De Bronx – een kleurrijke buurt

De Bronx heeft een rijke geschiedenis. In 1874 werd de wijk bij New York gevoegd. Het is een echte volkswijk, waarvan de bevolking voornamelijk een buitenlandse afkomst heeft. Regisseur Osmany Rodriguez (Saturday Night Live) zegt zelf dat Vampires vs. the Bronx de eerste speelfilm is waarin de Dominicaanse bevolking in de Bronx de hoofdrol speelt. Daarnaast snijdt hij in zijn film ook het maatschappelijke probleem van gentrificatie aan. Hier worden achterstallige wijken opgewaardeerd om nieuwe, rijke bewoners aan te trekken. Dit gaat meestal ten koste van de oorspronkelijke bewoners, die het minder breed hebben. De vampiers zijn duidelijk de belichaming van woningbouwcorporaties en de overheid, die duistere deals met elkaar sluiten ten koste van de lagere klassen in de wijk.

The Kid Mero

De vele films in de Bronx

Rumble in the Bronx
Rumble in the Bronx (1995)

Rodriquez is vooral bekend voor zijn werk voor het comedyprogramma Saturday Night Live. Hij weet de stadswijk en haar inwoners mooi in beeld te brengen. De Bronx is een wijk die tot de verbeelding spreekt van filmmakers en wordt vaak gebruikt als inspiratie. Het aantal films dat zich in of rondom de wijk afspeelt, is enorm. Vooral in gangsterfilms zien we de wijk regelmatig voorbijkomen, zoals in The Godfather (1972) van Francis Ford Coppola. Ook Taxi Driver (1976) van Martin Scorcese is een goed voorbeeld. Maar ook acteur Jackie Chan is fan van de wijk. Je kunt hem in actie zien in Wei Long Meng Tan (1985), beter bekend als The Protector van James Glickenhaus en in Hung Fan Kui (1995) met de meer herkenbare titel Rumble in the Bronx (1995) van Stanley Tong. Andere bekende films met Bronx in de titel zijn Ford Apache, the Bronx (1981) van Daniel Petrie. Hierin speelt Paul Newman de rol van politieagent in de Bronx. De post-apocalyptische 1990: The Bronx Warriors (1982) en Escape from the Bronx (1983) zijn beide geregisseerd door de Italiaanse Enzo G. Castellari. En dit is nog maar een tipje van de ijsberg.

Sarah Gadon en Shea Whigham

Vampires vs. the Bronx recensie – een Halloween film voor het hele gezin

Oktober is de maand van Halloween en met de donkere dagen is dit een uitgelezen maand voor horrorfilms. Niet voor niets verschijnt Vampires vs. the Bronx juist nu op Netflix. De film is geen uitblinker in het horror- of vampiergenre, maar is wel ideaal om met het hele gezin naar te kijken. Dat komt door de humor en het ontbreken van echte gore, maar ook door het leuke acteerwerk van de kinderen. De vampiers zijn een beetje eng, maar daar draait het eigenlijk niet om in Vampires vs. the Bronx. De film gaat over vriendschap, trots zijn op je afkomst en dat waar je voor staat in het leven.

Vampires vs. the Bronx is nu te zien op Netflix. Bekijk hier de trailer:

Titel: Vampires vs. the Bronx
Regisseur: Osmany Rodriguez