Voordat het smelt recensie – Modern Myths

Voordat het smelt recensie – Climate fiction met een snelle climax

Voordat het smelt is een sciencefictionnovelle van de hand van auteur Heleen Blesgraaf. Het verhaal speelt zich af in de zomer van 2034, in ons eigen Nederland. Het kwik bereikt de veertig graden en Lauren zoekt, samen met haar beste vriend Julan, verkoeling op het strand van Scheveningen. Die vinden ze wanneer het weer plotseling omslaat. Wat begint als een verkoelende zeebries, eindigt met een ware sneeuwstorm. En de temperaturen blijven maar dalen. Joany las deze novelle – op de heetste dag van juli – in één keer uit. Of het verhaal verkoeling bracht (of juist ijskoude spanning) lees je in onze Voordat het smelt recensie!

Lauren kan al sinds haar kindertijd de aura’s van de mensen om haar heen zien. In Voordat het smelt is dit een vorm van hoogsensitiviteit, waarbij Laurens zintuigen – in dit geval haar ogen – gewoonweg beter werken dan die van een gemiddeld persoon. Hierdoor kan zij straling zien die voor de meeste mensen verborgen is.

Zo kan Lauren aan de aura’s van de personen om haar heen zien hoe die zich voelen. De combinatie en intensiteit van de kleuren van een aura geven weer wat er in een persoon omgaat en hoe hun persoonlijkheid in elkaar steekt. Ook kan ze ziektes herkennen. Bevindt zich veel zwart of bruin rondom een bepaalde plek in het lichaam, dan is daar waarschijnlijk iets mee aan de hand.

De aura van de aarde

Lauren heeft zelf vooral last van haar gave. In haar tienertijd werd ze als zweverig meisje afgeschilderd door haar huisgenoten, toen het zien van aura’s nog niet wetenschappelijk bewezen was. Haar moeder gaat daarentegen prat op haar aangeboren talent, maar heeft geen aandacht voor de dingen waar Lauren hard voor werkt of op eigen kracht gepresteerd heeft. Wanneer ze op het strand een vreemde probeert te waarschuwen voor een ziekte die ze in zijn aura zag, wordt daar vooral agressief op gereageerd.

Maar nu blijkt haar gave de doorslag te kunnen geven in het dilemma waar de mensheid voor staat. Telkens wanneer de temperatuur sterk daalt, ziet Lauren als een van de enigen zwevende lichtbollen verschijnen. Het stelt haar in staat om de oorzaak van de plotselinge omslag in het klimaat te onderzoeken en te achterhalen. Maar zullen mensen haar in deze crisissituatie wel geloven, als ze zelf niet kunnen zien wat zij ziet?

Voordat het smelt recensie – Chemie, spanning en mysterie

Voordat het smelt leest door de vlotte schrijfstijl lekker weg, waardoor je de novelle razendsnel uitleest. De spanning en het mysterie (wat veroorzaakt die temperatuurdaling? En hoe kan Lauren het stoppen?) houden je dan ook op het puntje van je stoel. De personages – vooral Lauren en Julan – zijn goed uitgewerkt voor zo’n kort verhaal. Hun band is geloofwaardig en de chemie die ze met elkaar hebben was voor mij één van de leukste dingen aan de novelle.

Lauren is als echte wetenschapper een nuchter type dat af en toe worstelt met haar gave en haar angst om hierdoor door anderen niet geloofd of belachelijk gemaakt te worden. Julan, op zijn beurt, is een opgewekte en humoristische workaholic met een goede baan bij het ministerie van Defensie. Ze houden elkaar in hun vriendschap in balans en je gaat als lezer al snel om hen geven.

Toekomstbeeld om koud van te worden

Naast sciencefiction kan Voordat het smelt ook gezien worden als climate fiction. De opwarming van de aarde is in 2034 doorgezet op een manier die, met de hete zomerdagen die we deze maand in Europa te verduren kregen, verre van ondenkbaar lijkt. Wanneer dit plotseling omdraait en de wereld juist sterk af begint te koelen – zo sterk zelfs dat het levensgevaarlijk wordt – loopt de spanning rap op.

Plotseling daalt de temperatuur namelijk van veertig graden Celsius tot het vriespunt. De strandgangers in Scheveningen zijn daar, gekleed in hun korte broeken en slippers, alles behalve op voorbereid. Plaatselijk daalt de temperatuur zelfs nog sterker, waardoor mensen dreigen om te komen, apparatuur uitvalt en oogsten landelijk mislukken. De mensheid wordt van het ene probleem in het andere geslingerd.

Voordat het smelt recensie – Meer scifi dan clifi

Mijn enige kritiekpunt op dit verhaal is dat de novelle je als climate fiction net niet genoeg aan het denken zet. In de eerste scènes wordt klimaatverandering in de nabije toekomst sterk neergezet: het is al een week lang veertig graden in Nederland. Dat is het soort zomer dat ons in de toekomst (op basis van wetenschappelijke voorspellingen) ook echt te wachten staat en is daarom erg interessant.

In het tweede hoofdstuk daalt de temperatuur echter sterk en vanaf dat moment speelt de opwarming van de aarde nauwelijks meer een rol. Het grote en complexe probleem wordt eigenlijk vrij eenvoudig “opgelost”. Dat voelt ergens als een gemiste kans, gezien het genre zo’n nuttige rol kan spelen in de bewustwording en het tegengaan van klimaatverandering in de echte wereld. De focus ligt in Voordat het smelt juist sterk op de sciencefictionelementen. Dat levert zeker een goed verhaal op, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat het weinig bijdraagt aan het huidige debat.

Plotseling einde na de climax

De veranderende temperaturen worden in de novelle wel erg sterk beschreven, waardoor ik me – zelfs met een ijsje in de hand en zevenendertig graden op de temperatuurmeter – voor kon stellen hoe Lauren moest rillen van de vrieskou. Dat is een knap staaltje schrijfwerk!

Ook de personages zijn goed uitgewerkt, waardoor je met elke plotwending met ze mee gaat leven en van harte hoopt dat alles goed komt. Maar het einde komt vrij plotseling en direct na de climax. Het rondt het verhaal wel mooi af en laat je als lezer fantaseren over hoe het verder zou gaan als het boek langer was geweest.

Voordat het smelt recensie – Spannend eBook om in één keer uit te lezen

Het verhaal is als novelle dan ook niet erg lang: het eBook telt 75 pagina’s. Je haalt hem in huis voor € 2,99 en kunt hem gerust in één ruk uitlezen op een warme zomerdag. Dat past ook goed bij de flow van het verhaal, omdat de spanning sterk opbouwt en je het boek eigenlijk niet meer neer wilt leggen, voordat je weet of alles wel goed gaat komen.

Voordat het smelt is absoluut een aanrader om op een warme dag mee naar het strand te nemen (als je durft!) en het daar in één keer uit te lezen. Neem voor de zekerheid wel een paar warme sokken mee in je strandtas, want je weet maar nooit…

Deze recensie van Voordat het smelt is onderdeel van de blogtour met Fantasybooklover, Books_byluce, Bea and a latte books, ProudBookJunkie, Een.gewoonmeisjemetboeken, Story_of_bookss, JenniferWagemans, JonisBookQuest, HeavenleighBooks, Snippers_Co, TheBookReviewNL, Juf.W3ndy en JRV.Books!

Titel: Voordat het smelt
Auteur: Heleen Blesgraaf
Uitgeverij: De Boekenvos