Worst Case Scenario recensie – Modern Myths

Worst Case Scenario recensie – Bizarre horror van en in de polder

Zoek je een ultiem kwaad in onze wereldgeschiedenis, dan is de Tweede Wereldoorlog altijd een uitstekende bron. De gruwelijkheden die de nazi’s uitvoerden maken het eenvoudig om er allerlei bovennatuurlijke elementen aan toe te voegen en filmmakers en (strip)auteurs doen dat dan ook gretig. Zo ook in Worst Case Scenario, een Nederlandse graphic novel van Richard Raaphorst en Eron Sheean waarin nazi-zombierobots twee kinderen en een WK-finale in de jaren 70 terroriseren. Klinkt bizar? Dat is het ook! Lees onze Worst Case Scenario recensie.

Kijk ook Jeroens interview met Richard Raaphorst op onze YouTube-pagina.

Soms moet je iets nieuws proberen. Een bizar boek kopen dat je in een verborgen boekwinkeltje in een zijstraatje vindt, bijvoorbeeld. Of iets waar je oog op valt op een andere afdeling van de bibliotheek dan waar je normaal komt. Of – zoals in dit geval – omdat redacteur André je wijst op een kickstarter van een Nederlands project dat te gek creatief klinkt: Worst Case Scenario.

Gebaseerd op een script en trailer van een horrorfilm die nooit gemaakt is, kon je een duistere “graphic novel” – stripboek – meefinancieren met een aantrekkelijke omschrijving van een sluimerend kwaad dat uit onze reeds lang begraven geschiedenis opstaat. Twee kinderen moeten vechten om een leger van nachtmerriewezens te overleven, dat herrijst uit een vergeten bunker uit de Tweede Wereldoorlog. Deels lijk, deels robot, volledig Nazi…

Van kickstarter tot hardcover

Het daarbij getoonde tekenwerk en de prachtige omslag van Nederlands trots Romano Molenaar (Storm, X-Men Unlimited, Tomb Raider, Detective Comics) waren daarbij voldoende om niet lang na te hoeven denken. Met een druk op de knop was mijn bijdrage aan het project geregeld. Uiteraard communiceerden we de kickstarter ook hier op Modern Myths en in juni van 2020 interviewde ik Richard Raaphorst over het project voor Stay Home Comic Con Summer Edition 2020. Het interview kun je terugkijken op onze YouTube-pagina.

Het doel van de Kickstarter werd niet lang daarna behaald en toen begon het wachten. Met telkens enthousiaste updates zag je het stripboek vorm krijgen en naarmate de tijd vorderde, werd het project ambitieuzer. Waar ik in eerste instantie voor een zwart-wit limited edition softcover van 32 pagina’s was gegaan, kwam het uiteindelijke boek als een 145 pagina’s tellende hardcover – volledig in kleur – binnen. Dat is nog eens een bonus upgrade!

Worst Case Scenario recensie – Een gruwelijk mysterie in de polder

Worst Case Scenario - Romano Molenaar
Worst Case Scenario – De Romano Molenaar cover

Het is 1974 als twee jonge kinderen – Tommy en Tess – met hun hondje Willem naar pieren gaan graven in de polder. Naast de vette glibberbeesten die ze uit de grond halen, vinden ze ook een ketting met een hakenkruis uit 1939. Hun vader – een eenvoudige boer – besluit de ketting ’s nachts weer te begraven, maar stuit daarbij op een mysterie. Na het wegpompen van het water in dat stukje van de polder, komt een oude bunker tevoorschijn. Vader forceert de deur open en gaat naar binnen…

Ondertussen is ons landje in de ban van de WK-finale tussen Oranje en “die mannschaft” – Nederland tegen West-Duitsland – in het Olympisch Stadion (ik ben er niet achter of dit in deze alternatieve geschiedenis het stadion in Amsterdam is). We maken kennis met Zoë en Kim, twee jonge hotdogverkopers, die tijdens de wedstrijd hun waren moeten verkopen. Buiten loopt een hongerige man op zoek naar een frietje die helaas – vanwege de wedstrijd – steeds voor dichte deuren van snackbars staat. Dit alles speelt zich af met op de achtergrond de depressiviteit van het atoomtijdperk.

Ode aan de jaren 70

Al deze personages en gebeurtenissen staan in dienst van datgene waar de jaren 70 ook bekend om staan: steengoede horror. Het was de tijd van Halloween, Suspiria, The Texas Chain Saw Massacre, The Exorcist en Alien, om er maar een paar te noemen. En als de monsters in Worst Case Scenario uitbreken, wordt het overduidelijk dat Richard Raaphorst alle remmen los gooit in een bloederige ode aan die tijd.

In de bunker in de polder blijkt een machine te zitten die – wanneer hij wordt geactiveerd – in heel Nederland een leger van gruwelijke nazi-zombies met robotonderdelen in werking stelt. Deze zombies verspreiden zich vervolgens door het land via luchtballonen en vermoorden alles wat ze tegenkomen op zoek naar “fleeeisch”! Niet alleen de kinderen in de polder krijgen met ze te maken, ook in het Olympisch Stadion landen de ondode monsters.

Worst Case Scenario recensie – Storyboard stripverhaal

De scène waar ik het meest om moest grimlachen, is die waarin Johan Cruijff een nazi-zombie met een propeller-arm van het veld probeert te krijgen. Sowieso kom je in het stripboek de gekste creaturen tegen met messen, vier ogen of handen, paardenpoten, stelten, megafoons en allerhande andere rariteiten. De waanzinnige concepten van Raaphorst zijn op papier niet aan een budget gebonden, dus hij kan zijn creativiteit volledig kwijt. En dat merk je.

De tekeningen van Worst Case Scenario zijn daarbij prima. Raaphorst is “storyboard artist” en zijn tekenwerk blijft daardoor wel iets schetsmatig behouden, maar de cameravoering is erg goed en de horror wordt zeer grafisch gebracht. Het deemoedige kleurenpallet dat daarbij gebruikt wordt, ondersteunt de tekeningen en is toepasselijk grauw. Donkerblauw en donkerrood zijn de hoofdkleuren en nergens heb ik het gevoel dat ik liever toch de zwartwit-uitvoering had willen ontvangen. De totale uitgave is een kunstwerkje.

Modern Myths Nieuws 2020 Week 19 20 - Richard Raaphorst graphic novel
Schets voor de kickstarter van de graphic novel in zwart-wit

Knipogen naar Cruijff en Lovecraft

Let ook zeker op de knipogen in het verhaal, zoals de eerder genoemde Johan Cruijff. Of het boek Dagon van H.P. Lovecraft waar de kinderen ’s avonds uit voorgelezen worden. Verder wordt er in de graphic novel ook flink op zijn Hollands gevloekt en gaat de horror van kwaad tot erger. Het is daarbij niet altijd volledig duidelijk hoe de gebeurtenissen nu op elkaar aansluiten, maar van een team dat niet uit doorgewinterde stripmakers bestaat, krijg je toch een hoop kwaliteit tussen de covers.

Hoewel we hopen dat het Worst Case Scenario in handen komt van de juiste producers om de destijds geplande film alsnog het levenslicht te laten zien, wordt duidelijk dat dit stripboek vooral als passieproject is bedoeld. Er zit heel veel detail in dat typisch Nederlands is (koeien, molens en warme chocolademelk) en in een internationaal project waarschijnlijk weggelaten zal worden. Maar dat maakt het geheel nu juist zo bijzonder.

Worst Case Scenario recensie – Een verhaal dat je niet snel overtreft

Heb je je ooit afgevraagd of jouw ideeën voor een film of boek wel realiseerbaar zijn? Richard Raaphorst laat met Worst Case Scenario zien dat alles mogelijk is, als je er maar voor gaat. Het wachten vanaf het bijdragen aan de kickstarter tot het daadwerkelijk lezen van de graphic novel is rijkelijk beloond en leverde een boek op dat je aan je vrienden laat zien om hen verbaasd te doen staan.

Inmiddels is Richard alweer druk met allerlei filmprojecten. Hopelijk heeft hij de smaak van het striptekenen wel te pakken gekregen en komen er meer van dit soort bijzondere verhalen van zijn hand uit. Hoewel je een verhaal over nazi-zombierobots in de Nederlandse polder natuurlijk niet zo snel zal overtreffen!

Worst Case Scenario is nu verkrijgbaar in de strip- en boekwinkels. Bekijk hier de trailer waar Worst Case Scenario op is gebaseerd:

Titel: Worst Case Scenario
Tekst: Michel Bonset