Halloween Kills blu-ray recensie - Modern Myths

Halloween Kills blu-ray recensie – De lange, bloederige weg van Michael Myers

Laat het maar aan horrorproducent Jason Blum over om een “vergeten” filmreeks nieuw leven in te blazen. In 2018 verraste Blumhouse ons met Halloween, een vervolg dat veertig jaar na dato direct aansluit op het origineel uit 1978. We zien dit steeds vaker bij populaire filmreeksen in Hollywood. Op een gegeven moment zijn er zoveel vervolgen gemaakt, dat men voor de nieuwe generatie graag met een schone lei wil beginnen. En als dat dan ook nog eens goed wordt gedaan, hoor je ons niet klagen. Lees in onze Halloween Kills blu-ray recensie of dit ook voor de terugkeer van Michael Myers geldt. Inclusief een Halloween tijdlijn!

Hoewel Halloween een iconische filmreeks is, is het nog geen enkele “slasher” uit de jaren zeventig of tachtig gelukt om een echt succesvolle reboot te genereren. Maar met liefde en respect voor het origineel blies schrijver Danny McBride, samen met regisseur David Gordon Green (George Washington), in 2018 met Halloween de franchise nieuw leven in.

Dit alles gebeurde onder het toeziend oog van producent John Carpenter (The Thing). Deze filmlegende is regisseur van de originele Halloween én de componist van dat herkenbare Halloween-deuntje. Hoor jij het al? Zo ja, dan ben je nu helemaal in de stemming voor een blik op het vervolg op de nieuwe versie – Halloween Kills – die inmiddels op blu-ray, 4K UHD en dvd is verschenen.

Jamie Lee Curtis als Laurie Strode in Halloween Kills

Het is weer Halloween

De dodelijke val die Laurie Strode (Jamie Lee Curtis (A Fish Called Wanda, Knives Out)) had opgezet voor Michael Myers aan het einde van Halloween, had definitief met hem af moeten rekenen. Helaas verloopt haar plan niet helemaal zoals verwacht. Laurie wordt zwaargewond met haar dochter Karen (Judy Greer (Jurassic World, Ant-Man and the Wasp)) en kleindochter Allyson (Andi Matichak) afgevoerd naar het ziekenhuis in Haddonfield.

Tegelijkertijd snelt ook de brandweer naar het brandende huis van Laurie. Hier stuiten de brandweermannen op een dodelijke verrassing. Michael weet zich uit de brandende kelder te bevrijden en keert terug naar Haddonfield. Hij baant zich al moordend een weg naar Laurie.

Halloween Kills recensie

Halloween Kills blu-ray recensie – Meer dan veertig jaar dood en verderf

Het duurt niet lang, voor het stadje op zijn kop staat en de paniek toeslaat bij de lokale bevolking. Enkele slachtoffers van het eerste uur besluiten het recht in eigen handen te nemen en bewapenen zich tegen de moordenaar.

Lukt het Laurie, Karen en Allyson om, samen met de bevolking van Haddonfield, nu definitief af te rekenen met het monster dat al meer dan veertig jaar dood en verderf zaait in de stad?

Robert Longstreet, Nancy Stephens, Dylan Arnold en Andi Matichak in Halloween Kills

Een nieuwe trilogie met een link naar het origineel

Na het succes van de Blumhouse-versie van Halloween, werden de vervolgen Halloween Kills en Halloween Ends al snel aangekondigd. Een nieuwe trilogie dus, waarmee het duidelijk wordt dat we, na Halloween Kills, nog niet af zijn van Michael Myers. Voor dit definitieve einde, moeten we nog even wachten tot oktober van dit jaar. Hoewel het natuurlijk altijd de vraag blijft of we dan écht van Michael Myers af zijn.

Ik geniet enorm van dit soort klassieke reboots, helemaal als er een lijntje is met het origineel. Dit werd onlangs ook gedaan met Scream én het werkt. Filmmakers weten op die manier zowel de oude, als nieuwe generatie fans voor zich te winnen. Het blijkt daarbij dat de zogenaamde “stand alone reboots” het toch een stuk slechter doen. Goede voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld Friday the 13th (2009) en A Nightmare on Elm Street (2010). Nog steeds worden deze films met de grond gelijk gemaakt.

Michael Myers is out to get you

Halloween Kills blu-ray recensie – De Halloween tijdlijn

Mocht je nog niet bekend zijn met de Halloween-films, dan zou je zomaar kunnen verdwalen in de diversiteit aan titels. Vandaar dat we je hier op Modern Myths een stukje op weg helpen om het zo overzichtelijk mogelijk te houden.

– De eerste Halloween-trilogie

In 1978 verscheen de eerste Halloween in de bioscoop. Het aantal slachtoffers in die film valt eigenlijk enorm mee, maar de spanning was om te snijden. Wil je meer weten over het ontstaan van dit origineel, kijk dan zeker het derde seizoen van The Movies That Made Us op Netflix. Hier gaat een hele aflevering enkel over het maken van Halloween.

Vanwege het succes van de eerste film, volgde in 1981 het vervolg: Halloween II. John Carpenter wilde deze film niet regisseren, maar werkte er wel aan mee. De regie werd gedaan door Rick Rosenthal. Halloween II sluit naadloos aan op het origineel. De gewonde Laurie Strode wordt overgebracht naar het ziekenhuis. Het duurt niet lang, voordat Michael Myers haar weer op het spoor komt.

In 1982 verscheen Halloween III: Season of the Witch van Tommy Lee Wallace. Vanwege het ontbreken van Michael Myers werd de film slecht ontvangen. Die derde film staat ook los van de andere Halloween-films, maar inmiddels wordt de film toch gezien als een cultklassieker.

Halloween - de eerste trilogie
Halloween – de eerste trilogie

– De matige tweede trilogie

De titel zegt het al, in Halloween 4: The Return of Michael Myers (1988) van regisseur Dwight H. Little keert Michael Myers terug naar Haddonfield. Dit keer heeft hij het voorzien op zijn nichtje Jamie Lloyd (Danielle Harris).

Halloween 5: The Revenge of Michael Myers scoorde in 1989 ook slecht bij het publiek. Deze film van regisseur Dominique Othenin-Girard wordt dan ook gezien als de slechtste uit de reeks.

Toch verscheen er in 1995 nog een vervolg, Halloween: The Curse of Michael Myers. Onder de regie van Joe Chappelle gaat het verhaal verder. In deze film speelt acteur Donald Pleasance voor de laatste keer de rol van psychiater Dr. Loomis, die al zijn hele leven achter Michael Myers aan zit. Enkele maanden na de release van de film overleed hij namelijk op 75-jarige leeftijd. In deze film zien we ook Paul Rudd (Ant-Man en Ghostbusters: Afterlife) in een van zijn eerste filmrollen.

Halloween - de tweede trilogie
Halloween – de tweede trilogie

– De terugkeer van Laurie Strode

Vervolgens keerde Jamie Lee Curtis in 1998 terug in de rol van Laurie Strode in Halloween H20: 20 Years Later. Deze film van Steve Miner haakt niet in op de voorgaande delen, maar sluit meer aan op Halloween II. Laurie heeft het verleden achter zich gelaten en leeft een rustig leven onder haar schuilnaam Keri Tate. Ze werkt als schoolhoofd op een privéschool, maar als leraren en studenten worden vermoord, lijkt het er op dat Michael Myers haar toch weer heeft gevonden.

Met Halloween: Resurrection uit 2002, van regisseur Rick Rosenthal, leek er echt een definitief einde te komen aan de reeks. Maar dit laatste deel werd niet goed ontvangen. Een groep studenten winnen een overnachting in het geboortehuis van Michael Myers. De show wordt live uitgezonden op internet, maar het gaat natuurlijk helemaal mis als blijkt dat Michel Myers thuis is.

Halloween - de terugkeer van Laurie Strode
Halloween – de terugkeer van Laurie Strode

– Halloween volgens Rob Zombie

In 2007 waagde regisseur Rob Zombie (House of 1000 Corpses, The Devil’s Rejects) zich aan een remake van Halloween, met dezelfde titel als het origineel. Rob Zombie geeft zijn eigen draai aan het verhaal en legt de focus meer bij Michael Myers. Er wordt veel aandacht geschonken aan de slechte jeugd van Michael en hoe hij uiteindelijk is opgegroeid tot de meedogenloze moordenaar die hij nu is. In deze versie gaat Myers wel weer achter een Laurie Strode aan, dit keer gespeeld door Scout Taylor-Compton. Maar het is vooral acteur Tyler Mane (Sabretooth in X-Men) die indruk maakt als de enorme Michael Myers.

In 2009 kwam er nog een vervolg, met als simpele titel Halloween II. Dit is weer een hervertelling van Halloween II uit 1982.

Halloween - Het Rob Zombie tijdperk
Halloween – Het Rob Zombie tijdperk

Tot zo ver de tijdlijn tot aan het Blumhouse-tijdperk. Haal de bovenstaande titels dus niet allemaal door elkaar en vergeet niet dat deze films helemaal los staan van de huidige Halloween-reeks.

– De nieuwe Blumhouse-trilogie

Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken, verscheen er in 2018 dus een derde film met Halloween als titel. Het is bijna zonde van al het kijkwerk, maar deze nieuwe trilogie vraagt je om alle voorgaande vervolgen te vergeten.

De eerste film in de huidige trilogie speelt zich veertig jaar na het origineel af. Het tweede deel – Halloween Kills – weet zich gelukkig, wat zijn titel betreft, te onderscheiden. Net als Halloween (1978) en Halloween II (1982) spelen de eerste twee delen van de huidige trilogie zich direct na elkaar af én bevinden we ons voor een groot gedeelte in het ziekenhuis van Haddonfield. Maar vergeet niet, we moeten die versie van 1982 dus vergeten.

En als je Halloween Kills hebt uitgekeken, is het vervolgens afwachten tot Halloween Ends. Deze derde film in de Blumhouse-trilogie zal eind dit jaar rond Halloween in de bioscopen draaien. Zal dat dan echt het einde zijn van Michael Myers?

Halloween - de Blumhouse trilogie
Halloween – de Blumhouse trilogie

Halloween Kills blu-ray recensie – Back to the Future

Regisseur David Gordon Green neemt in Halloween Kills rustig de tijd om het verhaal te vertellen. Op zich is dat niet vervelend, maar soms duurt het allemaal net een beetje te lang. In dat opzicht was het tempo van het eerste deel een stuk sneller. Er wordt wel heel goed en geloofwaardig geschakeld tussen het heden en verleden. Hierdoor houd je de link met het origineel vast en worden er zelfs een paar (nieuwe) ontwikkelingen aan toegevoegd. Dit is heel knap gedaan en geeft de film een extra dimensie.

Hetzelfde geldt voor de terugkeer van een heleboel personages uit het origineel. Zo zien we onder andere verpleegster Marion Chambers (Kyle Richards) en Leigh Brackett (Charles Cyphers), de vader van de vermoorde Annie Brackett. De film snijdt ook nog wat punten uit de actualiteit aan, zoals de consequenties van massahysterie en het spelen voor eigen rechter.

Anthony Michael Hall als Tommy Doyle

Trick or Treat – De extra’s van Halloween Kills

Op de blu-ray van Halloween Kills staan de bioscoopversie en een extended cut van de film. Die laatste duur ongeveer vier minuten langer en bevat een alternatief einde. Het beeld en geluid van de film is uitstekend en ook over de extra’s ben ik erg te spreken. Het schijfje bevat een “Gag Reel” en een aantal “Deleted en Extended Scenes”. Wat interessanter zijn de features “Haddonfield’s Open Wounds” en “The Kill Team”. In de “Strode Family Values” wordt de Strode-familie onder de loep genomen.

Om goed het verschil en de overeenkomsten te zien tussen de oude en nieuwe film is “1978 Transformations” erg leuk om te zien. In “The Power of Fear” wordt uitleg gegeven over hoe je angst kan verfilmen. Een beetje overbodig (en ook een spoiler voordat je de film gaat kijken) is “Kill Count”. De naam zegt het al. En natuurlijk mag een uitgebreid audiocommentaar niet ontbreken. Regisseur David Gordon Green en hoofdrolspelers Jamie Lee Curtis en Judy Greer vertellen graag meer over het maken van de film.

Jamie Lee Curtis, Judy Greer en Andi Matichak in Halloween Kills

Halloween Kills blu-ray recensie – Michael keert (weer) terug

Met Halloween Ends op komst, weet je eigenlijk al hoe dit tweede deel afloopt. Wat mij, naast de horror, gore en kills, vooral opviel, is het menselijk drama in de film. De brug tussen het origineel en Halloween Kills laat de geschiedenis van Haddonfield goed zien. Vooral de levens die door Michael Myers zijn aangetast, met Laurie Strode als centraal punt, komen goed naar voren.

Toch had Halloween Kills niet dezelfde impact bij mij als zijn voorganger uit 2018. Maar het blijft geweldig om een klassieke slasher als Michael Myers in actie te zien. Hopelijk eindigt de Blumhouse-trilogie over een paar maanden met een knaller!

Halloween Kills is nu verkrijgbaar op blu-ray, 4K UHD en dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: Halloween Kills
Regisseur: David Gordon Green