Alma Viva recensie - Modern Myths

Alma Viva recensie – Familie en volksgeloof op Club Imagine

Van je familie moet je het hebben. Zeker in het afgelegen Portugese dorpje waar het meisje Salomé tijdens de zomer bij haar oma en ooms en tantes verblijft. Oma verzorgt het geestelijke welzijn van de lokale inwoners van het dorp en houdt de traditionele rituelen in ere. Salomé is gek op haar grootmoeder, maar als deze plots overlijdt, blijken er in de familie en in het dorp veel vetes en onrust te bestaan. Die situatie wordt er niet beter op als Salomé vervolgens bezeten lijkt de zijn van de geest van haar oma… Lees onze Alma Viva recensie!

Alma Viva recensie - PosterWe hebben het al vaker benoemd, maar het leukste van Imagine Fantastic Film Festival is dat je in aanraking komt met fantastische films van over de hele wereld. Zo word je ondergedompeld in totaal verschillende gebruiken en rituelen dan die je zelf binnen en buiten je voordeur ervaart. Niet alleen door verhalen uit exotische culturen als Azië en Zuid-Amerika, maar ook dichterbij, uit Europa, Scandinavië en Slavische landen.

In Alma Viva – wat “Levende Ziel” betekent – reizen we af naar een onherbergzaam dal in Portugal. In het kleine dorpje dat zich tussen de bergen nestelt, wil het moderne leven maar moeizaam doordringen. Patserige auto’s worden in de nauwe steegjes van het stadje gehinderd door losliggend puin, terwijl de plaatselijke geitenhoeder dwars oversteekt om zijn kudde naar een sappiger stukje berg te leiden. Het katholieke geloof zit diep in de mensen geworteld, maar ook de oude gebruiken en het volksgeloof hebben hun plek. Of noem het bijgeloof; in beide gevallen is het maar net hoe je er tegenover staat.

Alma Viva recensie

Het benauwende dorpsleven van Portugal

Het jonge meisje Salomé (Lua Michel) brengt de zomer door in het slaperige dorpje bij haar grootmoeder, een weduwe (Ester Catalão). Ook haar tantes en oom zijn daar in huis, terwijl haar eigen moeder in Frankrijk is, waar ze de liefde zocht. Een andere oom dwaalt ergens in de Azoren rondt en is, net als de moeder van Salomé, ontsnapt aan het benauwde leven in het Portugese dorpje. Haar vrijgezelle tantes proberen daar nog wel een partner te vinden. Dat is echter lastig, gezien er vooral vieze oude mannen in het stadje zijn overgebleven.

Oma is ook de plaatselijke wijze die de bewoners helpt met hun geestelijke gezondheid en rouwverwerking. Ze is een vraagbaken, vertrouweling en kan je helpen als je het gevoel hebt dat een onlangs overleden familielid geen rust kan vinden. Salomé mag dan helpen bidden en haalt de benodigde kommen zout water om de overledene – of liever de levenden – gerust te stellen. Maar haar lichaam is ontvankelijk en dus moet ze oppassen dat er geen geesten in haar binnentreden.

Lua Michel - Salomé

Alma Viva recensie – Een sterfgeval in de familie

Oma is echter vooral een lieve oma waar je als kleinkind gek mee kan doen. Salomé is stapeldol op haar en grootmoeder speelt als matriarch een belangrijke rol in de familie. Als oma echter plots overlijdt, neemt de zomer een heel andere wending. Alle zoons en dochters moeten naar huis komen voor de begrafenis en al snel blijkt dat – zoals het vaak in families gaat – onderlinge ruzies en onhebbelijkheden aan de oppervlakte verschijnen.

Denk hierbij aan geld en wie daarvan meer – of minder – zou moeten betalen. Maar ook de geschiedenis van de familie in relatie tot het dorp speelt op. Er blijkt ergens oud zeer te zitten en dat zorgt er – naast het gedoe in de familie – voor dat oma nu zelf geen rust kan vinden in het hiernamaals. Het blijkt namelijk dat Salomé hoogstwaarschijnlijk door de geest van haar grootmoeder is bezeten en haar onafgemaakte zaken moet afhandelen…

Lua Michel als Salomé en Ester Catalão als Avó

Speelfilm met een fantastisch kantje

Je zou denken dat Alma Viva daarmee de horror- of bovennatuurlijke thriller-kant opgaat, maar niets is minder waar. Zoals vaker op Imagine is dit een “normale” film met een fantastisch kantje. Het drama kabbelt rustig voort en is eigenlijk vooral een speelfilm waar je dicht op de huid zit van de bewoners van het dorp. Niet alleen de hitte van het Portugese land voel je van het scherm stralen, maar ook de hitte van de onderlinge relaties tussen de personages.

Haast zwarte humor komt daarbij moeiteloos naar voren en is een onlosmakelijk onderdeel van het geheel. Zonder dat het er dik bovenop ligt of met toeters en bellen wordt aangekleed. Je moet vaak onverwacht grimlachen door de – als je er achteraf over nadenkt – best gruwelijke gebeurtenissen.

Van je familie moet je het hebben - Alma Viva

Alma Viva recensie – Nachtelijke dwaaltochten en hekserij

Sommige van oma’s kinderen bijvoorbeeld nemen hun tijd om naar huis te komen, of komen helemaal niet. Ondertussen trekt de mooi opgebaarde grootmoeder in haar open kist door de warmte vliegen aan. Een kleinzoon met een vliegenmepper weet daar wel raad mee, maar verstoort de sereniteit van de wake van de familie en dorpsgenoten. Waarbij ruzie steeds dichtbij is, tussen steeds weer andere personen.

Salomé dwaalt daarbij ‘s nachts in trance door het dorp. Is het de rouw die haar op pad stuurt, of is het haar grootmoeder? Als haar familie achter het nachtelijk dwalen komt, proberen ze haar op hun manier te helpen. In het dorp beginnen echter geruchten over hekserij de ronde te doen. Terwijl de zomer steeds warmer wordt, raakt de situatie ook steeds meer oververhit.

Lua Michel als Salomé

Een intiem Portugees portret

Alma Viva is de Portugese inzending voor de Academy Awards van 2023. Op 12 maart weten we of de film ervandoor gaat met de Oscar voor beste internationale film, maar laat het daar niet vanaf hangen of je hem op Club Imagine gaat kijken. Deze magisch realistische film is de eerste lange speelfilm van regisseuse Cristèle Alves Meira en is sowieso de moeite waard.

Van mij had de film zelfs best nog wat langer mogen duren. De nog geen anderhalf uur dat je in het dorp bent vliegt voorbij en de samenhangende relaties tussen de personages moet je zelf uit het geheel distilleren. De gebeurtenissen in de scènes worden minimalistisch verteld, maar geven alles bij elkaar toch een heel compleet, intiem verhaal.

Muziek in Portugal - Alma Viva

Alma Viva recensie – Een magisch realistische film die je bijblijft

Het spel van hoofdrolspeelster Lua Michel is soms wat vlak, maar Salomé loopt dan ook vaak in een trance rond. Toch lijken haar handelingen erg geregisseerd, maar de andere spelers maken dat meer dan goed. Uiteindelijk blijft Alma Viva vooral beklijven door de herkenbare nukken van een (grote) familie, waarin iedereen wel iets van zichzelf of zijn broers, zussen, ouders, neven, nichten, aangetrouwden en meer zal herkennen. Je kunt zelfs nog wat wijsheid uit de film meenemen na afloop.

De film draait ook op een fijn tijdstip – zondag 12 maart om 17:15 – om daarna nog lekker met elkaar in een Portugees restaurantje te kunnen gaan eten. Of je dan de kip bestelt, is nog maar de vraag. Alma Viva zal je namelijk nog wel een poosje bijblijven na afloop. En dat is een compliment!

Titel: Alma Viva
Regisseur: Cristèle Alves Meira
Acteurs: Lua Michel, Ana Padrão, Catherine Salée, Valdemar Santos
Uitgever: Vedette Film
Genre: Drama

Alma Viva is te zien op Club Imagine op deze tijden:

• Zondag 12 maart om 17:15 in LAB111

Tickets en tijden vind je op de Club Imagine-pagina. Vanaf 20 april draait de film ook regulier in de bioscoop.

Bekijk hier de trailer van Alma Viva:

Club Imagine maart 2023

Imagine Fantastic Film FestivalImagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Tijdens het Imagine Film Festival kijk je naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen.

Naast het hoofdfestival organiseert Imagine twee keer per jaar Club Imagine. Een lekkere mix van fantastische films om het wachten op het Imagine Fantastic Film Festival te verzachten!

Alma Viva recensie: © 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Vedette Film

Lua Michel als Salomé in Alma Viva