The Devil Conspiracy recensie - Modern Myths - Club Imagine

The Devil Conspiracy recensie – Pak je popcorn voor deze reli-horror actiefilm

Twee keer per jaar organiseert Imagine Fantastic Film Festival een extra mini-festival vol fantastische films: Club Imagine. Tijdens een lang weekend krijg je fantasy-, sciencefiction- en horrorfilms te zien die de normale bioscopen niet altijd halen. The Devil Conspiracy is zo’n film; een reli-horror vol actie. André mocht hem vast zien en vertelt meer over dit sub-genre in zijn The Devil Conspiracy recensie!

The Devil Conspiracy recensie - PosterReli-horror kent zijn hoogtijdagen in de jaren 70 dankzij The Exorcist. Films als The Omen over de Antichrist, The Wicker Man over het heidense geloof en The Sentinel over poorten naar de hel zijn ontzettend populair. De Italiaanse markt probeert uiteraard ook zijn graantje mee te pikken met films als Beyond the Door over een wel heel aparte zwangerschap.

Veel van deze horrorfilms groeien uit tot franchises, al zijn de vervolgen vaak niet meer dan matig te noemen. The Exorcist kent ondertussen al vijf films, waarvan de tweede als een van de slechtst gemaakte films ooit bekend staat. Maar de derde – The Exorcist III – is wel degelijk de moeite waard. Ondertussen staat er een nieuwe trilogie gepland, met de eerste film in oktober 2023. Terwijl een serie na twee seizoenen net werd gecanceld. The Omen kreeg op zijn beurt drie vervolgen, een remake, een tv-serie die het slechts één seizoen volhield en nu ook een prequel in de planning.

Peter Mensah als Archangel Michael

Een hetze van moraalridders

The Exorcist - 1973 poster
The Exorcist (1973)

Hier en daar schopten de films nog wel eens tegen een zeer been of op wat lange tenen. Zo staat The Devils van Ken Russell heden ten dage nog steeds te boek als een van de meest controversiële films ooit gemaakt. Tot op dit moment is de film dan ook nog niet in zijn geheel – of zelfs ook maar op HD – uitgebracht.

In de jaren 80 verandert de toon van reli-horror meer naar demonen in de vorm van “Cenobites” uit Hellraiser of de demon uit The Unholy. Flink gevoed door de “satanic panic”, welke ook terugkomt in het vierde seizoen van Stranger Things, wordt in een Amerikaanse massahysterie alles van heavy metal tot en met Dungeons & Dragons gecanceld (toen al!). Deze hetze werd aangevoerd door moraalridders.

Alice Orr-Ewing als Laura Milton

The Devil Conspiracy recensie – Reli-horror + actiefilm

The First Power - 1990 poster
The First Power (1990)

Uiteraard vindt dit alles zijn weerslag op de filmindustrie en wordt het reli-horror genre al snel gemengd met een ander populair genre: dat van de actiefilm. In 1990 komt The First Power op het grote scherm. Lou Diamond Phillips neemt het op tegen een satanische seriemoordenaar die terugkomt na zijn doodstraf. Denzel Washington doet dat nog eens dunnetjes over met Fallen. En vergeet ook The Prophecy niet, met Christopher Walken als losgeslagen aartsengel.

Dolph Lundgren neemt het als moderne tempelier op tegen een demonische entiteit in het New York van de jaren 90 in The Minion en zelfs Arnold Schwarzenegger doet een duit in het zakje met End of Days. Onze volger Tamara Brouwers tipt nog Constantine uit 2005 met Keanu Reeves. De laatste tijd komt het subgenre weer wat meer naar voren, al is het vooral in de vorm van folk horror zoals The VVitch, Hereditary en Midsommar. En Imagine Fantastic Film Festival draait tijdens Club Imagine in LAB111 de nieuwste toevoeging aan het pantheon: The Devil Conspiracy.

Shotgun - Devil Conspiracy

De aartsengel Michael versus Lucifer

The Devil Conspiracy is in lijn met de horror-actiefilms uit de jaren 90, met wat 80’s gore en een scheutje 70’s sekte geweld. Laura Milton (Alice Orr-Ewing (Andor, The Theory of Everything)) is een studente die werkt aan haar scriptie in Italië. Als de lijkwade van Turijn voor het eerst sinds lange tijd wordt tentoongesteld aan het grote publiek, krijgt ze van een bevriende priester – vader Marconi (Joe Doyle (Salem, A Call to Spy)) – speciale toegang om een beeld te bestuderen.

Het beeld toont het gevecht tussen de aartsengelen Michael en Lucifer en Laura neemt alle tijd om het te bestuderen. Maar als de lijkwade ‘s nachts door een sekte wordt gestolen, verstopt Laura zich in de kerk. Vader Marconi probeert de dieven tegen te houden en wordt in koelen bloede neergestoken. De sekte neemt de lijkwade en Laura mee, terwijl Marconi zich met zijn laatste adem tot Michael went.

The Devil Conspiracy

The Devil Conspiracy recensie – Een sekte met een plan

De sekte, onder leiding van de demonische Liz (Eveline Hall (Euphoria)), is van plan om met het DNA van de lijkwade Jezus te klonen zodat Lucifer kan ontsnappen uit de hel. De sekte heeft echter ook een draagmoeder nodig en Laura blijkt een match te zijn. Ondertussen heeft aartsengel Michael (Peter Mensah (Snake Eyes: G.I. Joe Origins, 300)) het lichaam van Marconi overgenomen en gaat op onderzoek uit.

Brian Caspe als Dr. Laurent

Alle kanten op

The Devil Conspiracy gaat alle kanten op. In de openingsscène lijkt het door wat oneliners al snel een lekker foute B-film te worden. Toch neemt de film zichzelf wat te serieus, waardoor de vaart soms uit de film raakt en zelf niet precies lijkt te weten wat het wil zijn. Acteur Joe Anderson (The Grey) speelt Lucifer onder een flinke laag make-up behoorlijk over-the-top, terwijl Alice Orr-Ewing haar personage erg sterk wegzet.

Joe Doyle is de vleesgeworden aartsengel Michael in het lichaam van de priester (Peter Mensah speelt de engel in zijn eigen goddelijke vorm) en krijgt voornamelijk klappen. Hier had wel iets meer actieheld in kunnen zitten. Toch weet hij wel te overtuigen. Eveline Hall tot slot, speelt de sekteleider als een klassieke Bond-schurk met enkele – waarschijnlijk – onbedoeld hilarische quotes.

Eveline Hall als Liz in The Devil Conspiracy

The Devil Conspiracy recensie – Popcornvermaak met een religieus sausje

Met een ruime 110 minuten speeltijd is The Devil Conspiracy wat aan de lange kant voor wat het is. Maar regisseur Nathan Frankowski zet een visueel aantrekkelijke film weg. In Tsjechië zijn heel wat prachtige locaties gebruikt en dat helpt de film. Verder bestaat deze reli-horror vooral uit goede ideeën die helaas niet altijd even goed uit de verf komen.

Wel is de film voor liefhebbers van het genre interessant genoeg om gezien te hebben. Ook fans van “so bad it’s good”-films zullen hier en daar aan hun trekken komen. Voor een vrijdagavond Club Imagine is het zeker lekker popcornvermaak met een religieus sausje.

Titel: The Devil Conspiracy
Regisseur: Nathan Frankowski
Acteurs: Alice Orr-Ewing, Eveline Hall, Peter Mensah, Joe Doyle
Uitgever: Film Mode Entertainment

The Devil Conspiracy is te zien op Club Imagine op deze tijden:

• Vrijdag 10 maart om 21:30 in LAB111

Tickets en tijden vind je op de Club Imagine-pagina.

Bekijk hier de trailer van The Devil Conspiracy:

Club Imagine maart 2023

Imagine Fantastic Film FestivalImagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Tijdens het Imagine Film Festival kijk je naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen.

Naast het hoofdfestival organiseert Imagine twee keer per jaar Club Imagine. Een lekkere mix van fantastische films om het wachten op het Imagine Fantastic Film Festival te verzachten!

© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Film Mode Entertainment

Peter Mensah als Archangel Michael in The Devil Conspiracy