Influencer recensie - Modern Myths

Influencer recensie – De duistere wereld achter social media

Hoe echt is de wereld voor de camera? Het is een vraag die ik mezelf regelmatig stel als ik door de tijdlijnen van Instagram of Facebook scroll. De film Influencer van regisseur Kurtis David Harder (Spiral) lijkt een soort van antwoord te geven op die vraag. Het leven van een influencer gaat niet over rozen. Lees in onze Influencer recensie hoe niets is wat het lijkt. In deze openingsfilm van Club Imagine gaat het namelijk net nog een stapje verder…

Influencer recensie - PosterIk ben nog maar net bekomen van Piggy, The Roundup en Brian and Charles, die ik onlangs op het Imagine Fantastic Film Festival 2022 zag. Het waren drie zeer uiteenlopende films uit verschillende landen. En dat is het betoverende van Imagine.

Om het gat van het festival op te vullen, wordt er op 10, 11 en 12 maart weer Club Imagine georganiseerd. Influencer is de openingsfilm van het mini-filmfestival in LAB111. Hijs je rugzak op je rug, pak je selfiestick en ga mee naar Thailand!

Emily Tennant als Madison en Cassandra Naud als CW in Influencer

Voor de camera, tegen wil en dank

De mooie Madison (Emily Tennant (Mr. Young, Dirk Gently’s Holistic Detective Agency)) heeft heel wat volgers op Instagram. Ze lijkt een perfect leven te hebben, maar niets is minder waar. Madison heeft ruzie met haar vriend. In Thailand hoopt ze tijdens een solo “backpacken” reis tot rust te komen, maar ze blijft zich ellendig voelen. Alleen is er namelijk maar weinig aan. Ondanks dat, blijft ze zichzelf voor haar volgers goed neerzetten op sociale media.

Op een avond ontmoet Madison de stoere CW (Cassandra Naud (Another Life, Snowpiercer)), die haar weet op te vrolijken. De twee trekken veel met elkaar op en CW laat haar de mooiste plekken van Thailand zien. Op een dag heeft CW een verrassing voor Madison. Ze gaan samen naar een onbewoond eiland om daar helemaal tot rust te komen. Zonder bereik op haar mobiele telefoon en de bijbehorende druk van haar volgers, lijkt het eiland een paradijs. Maar toch loopt het avontuur heel anders dan gedacht.

Influencer - Modern Myths

Influencer recensie – Vertrouw je vakantievrienden niet

Vorig jaar zag ik op Club Imagine de film Speak No Evil en ook van die film ben ik nog aan het bijkomen. Net als Speak No Evil laat Influencer zien dat je moet oppassen met wie je een (vakantie)vriendschap sluit. Het wordt al snel duidelijk dat het personage van Cassandra Naud weinig goeds in de zin heeft met de ongelukkige Madison.

De film bouwt goed zich goed op met de vriendschap tussen de twee dames en de mooie beelden van Thailand. Het is net alsof je zelf op vakantie bent, totdat je de spanning voelt toenemen. Net als in de klassieke psychologische thrillers Single White Female (1992) en The Hand that Rocks the Cradle (1992), zijn we getuige van een gevaarlijk kat-en-muisspel. Influencer heeft ook wel wat weg van Wild Things (1998), omdat je steeds op het verkeerde been wordt gezet.

Emily Tennant als Madison

Wie is nu de echte Influencer?

Emily Tennant speelt de rol van Madison uitstekend, maar het is Cassandra Naud die de show steelt als gevaarlijke sociopaat CW. De manier waarop de mooie Canadese actrice, met kenmerkende moedervlek, haar slachtoffers manipuleert, zit goed in elkaar. In de film wordt bijna niet gesproken over haar “gebrek”, maar de kleine opmerkingen die worden gemaakt zijn niet altijd even subtiel.

In het echte leven heeft de actrice hier ook mee te maken gehad. Een reuzenmoedervlek – vooral in het gezicht – kan grote emotionele en psychische schade met zich meebrengen. Denk hierbij aan depressies, minderwaardigheidsgevoelens of vermijdingsgedrag. De actrice is in haar jeugd gepest, maar heeft er uiteindelijk voor gekozen haar moedervlek te behouden. Waarom zou ze zichzelf moeten veranderen voor iemand anders? Naud ziet haar moedervlek als een deel van zichzelf en gebruikt haar verhaal ook om anderen te inspireren om hetzelfde te doen. Ze maakt de film, waarin het uiteindelijk draait om het perfecte plaatje, extra spannend en onvoorspelbaar.

Cassandra Naud als CW

Influencer recensie – Beetje oppervlakkige, maar lekkere thriller

Net als veel echte influencers, blijft Influencer echter een beetje oppervlakkig. De film weet niet het potentieel te halen van eerdergenoemde klassiekers en ook niet helemaal van het ongemakkelijke Speak No Evil van vorig jaar. De film brengt veel van hetzelfde en daar kunnen de plottwists niets aan veranderen.

Desondanks kijkt Influencer lekker weg, met name door het werk van de actrices en de mooie filmlocaties. Laat je dus niet te veel “influencen” door deze recensie en ga hem zelf kijken op Club Imagine!

Titel: Influencer
Regisseur: Kurtis David Harder
Acteurs: Sara Canning, Emily Tennant, Cassandra Naud
Uitgever: Première TV Distribution
Genre: Thriller

Influencer is te zien op Club Imagine op deze tijden:

• Vrijdag 10 maart om 19:15 in LAB111

Tickets en tijden vind je op de Club Imagine-pagina.

Club Imagine maart 2023

Imagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Tijdens het Imagine Film Festival kijk je naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen.

Naast het hoofdfestival organiseert Imagine twee keer per jaar Club Imagine. Een lekkere mix van fantastische films om het wachten op het Imagine Fantastic Film Festival te verzachten!

Influencer recensie: © 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Première TV Distribution

Influencer recensie