Memory of Water recensie - Modern Myths

Memory of Water recensie – Eco horror die akelig dichtbij komt

Bepaalde films zijn typische voorbeelden van hun tijd. Vooral horror laat duidelijk zien welke angsten er in welke periode van de geschiedenis speelden. Zo was er de angst voor het onbekende, de angst voor kernenergie en de angst voor onze medemens. Op dit moment is het milieu iets wat onze aandacht nodig heeft, maar wat ons ook bang maakt. De Finse sciencefiction roman Memory of Water legt de vinger op de zere plek en de gelijknamige film is te zien op Club Imagine. Lees onze Memory of Water recensie!

Memory of Water recensie - PosterAls je de angsten van een bepaalde generatie beter wil begrijpen, moet je de horrorfilms uit die periode kijken. Waar het aan het begin van de 20e eeuw nog de monsters waren uit de literatuur zoals Dracula, de Wolfman en het Monster van Frankenstein, werd dit omstreeks de jaren 50 meer de angst voor kernenergie. Denk hierbij aan de mieren uit Them!, Godzilla of The Beast from 20,000 Fathoms.

Die angsten werden nog eens versterkt door de “space race”-films als The Blob en Invasion of the Bodysnatchers. Hierna kwam de zombie, die de angst voor het verlies van individualiteit weergaf en al vrij vlot daarna kwamen de slashers met de vrees voor de medemens in beeld. Ondertussen gaan we – in onze eigen tijd – richting de eco horror.

Mimosa Willamo in Veden vartija - Memory of Water

Eerdere angsten van de generaties

Prophecy 1979 - poster
Prophecy (1979)

Nu is eco angst niet helemaal nieuw. Al in de jaren 70 waren er films als Prophecy (1979 – een grote gemuteerde beer houdt huis in een bos; het is een beetje Jaws op land) en Frogs (1972). Maar met de huidige klimaatcrisis zullen films over dit onderwerp ongetwijfeld steeds meer gemaakt worden. Zo ook Memory of Water (Veden vartija), gebaseerd op het gelijknamige boek van de Finse auteur Emmi Itäranta.

In deze dystopische scifi-thriller maken we kennis met Noria (Saga Sarkola (Tjockare än vatten)) die net haar vader begraaft. Haar moeder woont in de grote stad en vraagt haar mee te gaan. Noria kiest er echter voor op het platteland te blijven en haar vader te vervangen als theemeester. Aangezien vers, schoon drinkwater in deze wereld erg schaars is, maakt het de theeceremonie iets ontzettend speciaals.

Veden vartija recensie - Memory of Water

Memory of Water recensie – De meester van de thee

Theemeesters moeten dan ook officieel examen doen in de Scandinavische Unie. De theeceremonie doet oosters aan, wat niet gek is, als je bedenkt dat Japan over Europa heerst. Voor haar moeder weer naar huis vertrekt, geeft ze Noria een dagboek van haar vader. Hierin staat de geheime locatie van een bron met vers water.

Dit geheim brengt natuurlijk veel gevaar met zich mee. Mensen doen een moord voor het steeds schaarser wordende drinkwater. Alles is op rantsoen, maar de bezetter weet dat theemeesters vaak geheime bronnen kennen voor hun ceremonies. Hierdoor komt Noria onder het vergrootglas te liggen van Majoor Bolin (Pekka Strang (Mister8)) en water-manager Taro (Lauri Tilkanen (Karppi)).

Pekka Strang als major Bolin

Het kookpunt is bereikt

Als Noria via een oude opname het vermoeden krijgt dat niet alles is zoals de bezetter de bevolking voorhoudt, komt ze op een punt waar ze een levensgevaarlijke beslissing moet maken. Gaat ze samen met haar beste vriendin Sanja (Mimosa Willamo) op pad om de droogte te beëindigen? En kan ze Sanja en Taro eigenlijk wel vertrouwen? Terwijl op de achtergrond de situatie steeds nijpender wordt en rantsoenen steeds krapper, komt alles tot een kookpunt.

Saga Sarkola als Noria en Mimosa Willamo als Sanja - Memory of Water

Memory of Water recensie – Een internationale productie

Memory Of Water - Emmi Itäranta
Memory Of Water – Emmi Itäranta

Wij vinden water aan onze kant van de wereld vanzelfsprekend. Maar dit is niet overal het geval en die situatie zal in de toekomst alleen maar erger worden. Door sommige experts wordt zelfs voorspeld dat water het nieuwe olie wordt. Dit is een globaal probleem en Memory of Water is dan ook een internationale productie.

De Finse regisseuse Saara Saarela (Väärät juuret) verfilmt het Finse boek hoofdzakelijk in Estland, met de scènes in de wilde natuur bovenin Noorwegen opgenomen. De postproductie vond plaats in Duitsland.

Minna Haapkylä als Lian

De symboliek van een jonge generatie

Het is mooi om te zien dat de hoofdrol in Memory of Water een jonger persoon is. De symboliek van een jonge generatie die om moet gaan met de keuzes van de generatie voor hen is mooi door te trekken naar de huidige milieuproblematiek. De film doet dit echter soms wat langdradig en met enkele aparte keuzes door de personages.

Toch blijft het boeiend genoeg om de aandacht vast te houden. Mede dankzij de chemie tussen de acteurs en hun sterke acteerprestaties brengt de film de boodschap over zonder prekerig te zijn.

Saga Sarkola als Noria en Mimosa Willamo als Sanja

Memory of Water recensie – Scifi thriller die onze toekomst kan zijn

Memory of Water is een sciencefictionthriller die toch wat horror-elementen in zich heeft, als je in je achterhoofd houdt dat dit onze toekomst kan zijn. Misschien zijn we er zelfs dichterbij dan we denken.

Maar het kan ook zijn dat we over een decennia of twee, drie terugkijken naar een reeks huidige horrorfilms die ook enkel de angsten van onze generatie weergeven, zoals de genoemde The Blob of Godzilla uit de jaren 20. De tijd zal het leren, maar laten we het hopen…

Titel: Memory of Water (Veden vartija)
Regisseur: Saara Saarela
Acteurs: Saga Sarkola, Mimosa Willamo, Pekka Strang, Minna Haapkylä
Uitgever: B-Plan Distribution

Memory of Water is te zien op Club Imagine op deze tijden:

• Zondag 12 maart om 19:15 in LAB111

Tickets en tijden vind je op de Club Imagine-pagina.

Bekijk hier de trailer van Memory of Water:

Club Imagine maart 2023

Imagine Fantastic Film FestivalImagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Tijdens het Imagine Film Festival kijk je naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen.

Naast het hoofdfestival organiseert Imagine twee keer per jaar Club Imagine. Een lekkere mix van fantastische films om het wachten op het Imagine Fantastic Film Festival te verzachten!

© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © B-Plan Distribution

Saga Sarkola als Noria in Memory of Water