American Horror Stories recensie - Modern Myths

American Horror Stories recensie – Spin-off mikt op jong publiek

In 2011 trapte American Horror Story (enkelvoud) af, een zeer succesvolle horrorserie die inmiddels alweer het tiende seizoen heeft bereikt. De serie lijkt voorlopig ook niet te eindigen en dit jaar is zelfs de spin-off American Horror Stories (meervoud) verschenen. In welke opzichten verschilt deze serie – die je wekelijks kunt zien op Disney+ Star – van het origineel en ook belangrijk: maakt het de verwachtingen waar? Lees het in onze American Horror Stories recensie!

American Horror Stories recensie - PosterAls de eerste aflevering van start gaat, is één ding al meteen duidelijk: American Horror Stories mikt op een jonger publiek. De verwachtingen zijn daarbij hoog, want de eerste twee afleveringen spelen zich af in “The Murder House”. De kenners weten dat Murder House de naam van het eerste seizoen van American Horror Story was.

De jonge Scarlett (Sierra McCormick (A.N.T. Farm, Land of the Lost)) neemt haar intrek in het beruchte huis, samen met haar twee vaders. Ze is verliefd op een klasgenoot (Paris Jackson (Scream)) die het doet voorkomen alsof het gevoel wederzijds is. “How can this possibly go wrong”, hoor ik je denken. En inderdaad, het gaat natuurlijk helemaal mis, wat echt geen spoiler genoemd mag worden. De eerste twee afleveringen zitten goed in elkaar en hebben een bevredigend einde.

Sierra McCormick als Scarlett en Kaia Gerber als Ruby

Taboes doorbreken

Ondanks het bevredigende einde is aflevering twee ook een twijfelgevalletje. Twee tieners die op bed aan het bekvechten zijn over “of ze het wel of niet gaan doen” is helaas erg cliché. Dit staat ontzettend in contrast met het feit dat de makers in American Horror Stories toch ook proberen taboes te doorbreken, wat natuurlijk wel een positief gegeven is. De LHBTIQ+ community wordt goed vertegenwoordigd.

Rubber Woman - Do not fall asleep

American Horror Stories recensie – Nieuwe verhalen

Na Rubber (Wo)man: Part One en Part Two krijg je vanaf aflevering drie – Drive In – wekelijks op zichzelf staande verhalen. Dus als je de vorige twee episodes van deze anthologie horrorserie gemist hebt, niet getreurd. Ook dit tweede verhaal over de vertoning van een verboden film zit goed in elkaar. Als kers op de taart verschijnt daar Adrienne Barbeau in de rol van Verna. Je kent haar van onder andere The Fog, Swamp Thing en Creepshow. Ook in deze aflevering loopt alles weer in de soep.

Madison Bailey als Kelley en Rhenzy Feliz als Chad

The Bro House slaat de plank mis

Helaas slaan de makers met aflevering vier – The Bro House – de plank compleet mis. Het gaat over een groep tieners met iets te veel testosteron in een soort “Big Brother” huis die totaal de weg kwijt zijn. Nee, hoofdpersonen hoeven natuurlijk niet perse “likable” te zijn, maar deze vier zijn gewoonweg weerzinwekkend. Om van walgelijk maar niet te spreken.

Waar je in de eerste aflevering voor Scarlett nog sympathie had, heb je dat voor deze jongelui echt niet. Ze zijn totaal ongeloofwaardig en te erg “over the top”. Het enige positieve is natuurlijk dat ze voor hun gedrag moeten boeten. Helaas kunnen het laatste shot, het fantastische intro en het optreden van Danny Trejo (Machete, Predators, The Devil’s Rejects) deze aflevering niet redden. Hopelijk hebben de makers voor de volgende episode een beter idee.

Kevin McHale, Nico Greetham, Charles Melton en Dyllon Burnside - American Horror Stories

American Horror Stories recensie – Voordeel van de twijfel

Na het zien van de eerste vier afleveringen blijkt American Horror Stories tot nu een fantastische intro te hebben, dat erg tot de verbeelding spreekt. Het is daarbij ook een goede zet dat de afleveringen afzonderlijk van elkaar te kijken zijn. En dat er hier en daar een “grote” naam voorbij komt. Hopelijk is het allemaal geen trucje om te verbloemen dat deze spin-off eigenlijk maar een beetje een slap aftreksel van het origineel is.

Ondanks dat heeft televisiezender FX al aangekondigd dat er een American Horror Stories seizoen 2 komt. En ik ben toch ook benieuwd naar de volgende afleveringen van dit eerste seizoen. Deze serie is dan ook geschreven door Ryan Murphy en Brad Falchuk, het duo achter American Horror Story. Wat dat betreft is American Horror Stories wel echt een liefdesbaby van de originele serie die voor nu het voordeel van de twijfel krijgt!

American Horror Stories streamt wekelijks op Disney+ Star. Bekijk hier de trailer:

Titel: American Horror Stories
Regisseurs: O.a. Loni Peristere, Eduardo Sánchez, Sanaa Hamri