Bingo Hell recensie - Modern Myths

Bingo Hell recensie – “Kippenvel” voor volwassenen

Welcome to the Blumhouse is een bloemlezing van horrorfilms die je nu kunt zien op Amazon Prime Video. De serie is gestart in 2020 en inmiddels heeft het samenwerkingsproject al acht films op zijn naam staan, die allemaal los van elkaar te kijken zijn. Hoog tijd dus voor Modern Myths om in te haken. Daniel keek Bingo Hell, de eerste film van het tweede seizoen. De Blumhouse-formule heeft geweldige films opgeleverd. Lees in onze Bingo Hell recensie of deze horrorfilm de nieuwe Get Out, Paranormal Activity of The Purge is!

Het zal niet lang meer duren voor de wijk Oak Springs ten onder gaat aan gentrificatie. Hoewel de meeste inwoners hun biezen gepakt hebben, houdt een klein groepje ouderen de omgeving nog draaiende. Vooral Lupita (Adriana Barraza (Drag me to Hell, Thor)) wil er alles aan doen om te voorkomen dat haar stadje ten onder gaat.

Als op een dag hun geliefde bingohal verdwijnt en overgenomen wordt door de mysterieuze Mr. Big (Richard Brake (31, The Mandalorian)) is de maat vol. Het prijzengeld bij de Bingo is fenomenaal hoog, maar geld is niet gratis. Bij deze bingohal is het verstandig om vooral geen rij compleet te hebben…

L. Scott Caldwell als Dolores

Bingo is een Noodzaak

Toen ik de beschrijving van Bingo Hell las, wist ik dat dit een film was die ik wilde zien. Als een mysterieuze vreemdeling naar een slaperig stadje komt en belooft al je wensen uit te laten komen, dan schreeuwt dat: duivelspact. Een faustiaans thema trekt me altijd over de streep, vandaar dat Needful Things (De Noodzaak) van Stephen King nog altijd in mijn top 5 favoriete boeken staat.

Waar Bingo Hell goed in slaagt, is het neerzetten van de personages. Adriana is als Lupita zo oprecht als Mexicaanse pensionado dat de chemie met anderen alleen maar genieten is. Hierdoor lijkt het acteerwerk soms wat op een Spaanse soapopera, maar hé… het werkt!

Adriana Barraza als Lupita

Slijmerig schuimbekken

Maar daarna is het een uitdaging om de film boeiend te blijven vinden. Er is veel slijm mee gemoeid en met het schuimbekken wat in de film gebeurt, is dat soms meer onsmakelijk dan gruwelijk. Niet dat de film ergens écht eng wordt. De bewoners die geteisterd worden door Mr. Big ondergaan een zware beproeving en bij twee van hen is dit goed in beeld gebracht. Zonder die bloederige scènes had het net zo goed een Goosebumps-(Kippenvel)boek kunnen zijn. Nu is het Kippenvel voor volwassenen.

Richard Brake als Mr. Big in Bingo Hell

Bingo Hell recensie – Haastige productie

En eigenlijk is dat best jammer, want potentie in het verhaal is er zeker. Maar nu schiet de film een beetje alle kanten op. Bingo Hell wil te veel en eigenlijk ook te weinig. Een verklaring kan zitten in het feit dat het filmen begon in februari 2021 en de volledige film al te zien was op 1 oktober 2021. In acht maanden is het volledige project dus opgenomen en bewerkt, terwijl dit een project was dat juist iets meer had mogen weken.

Kelly Murtagh als Raquel

Beslist geen drama

Jason Blum van Blumhouse zelf vertelde in een interview met Modern Myths dat elke goede horror begint met een goede dramafilm. De kritische kanttekeningen zijn dan ook zeker aanwezig in deze horrorfilm, al worden ze snel ondergesneeuwd door het bovennatuurlijke thema.

In zekere zin was Bingo Hell nog enger geweest als er niets magisch aan Mr. Big was, maar dat hij enkel door miljoenenbedrijven gestuurd was om met de laatste oudjes af te rekenen. Dat had een interessante thriller op kunnen leveren. Nu is er alleen een verwijzing.

Jonathan Medina als Eric

Bingo Hell recensie – Goede hoop

Het gebeurt niet vaak dat een groepje senioren de hoofdrol speelt in een horrorfilm. En nog minder vaak in zo’n multiculturele samenstelling. Op dat vlak heb ik goede hoop dat Welcome to the Blumhouse met Amazon Productions nog met meer leuke projecten gaat komen die net weer een beetje anders zijn. Het is dan wel wenselijk dat die films een beetje serieus zijn. Blumhouse Productions is gewend om low-budget fantastische films te maken, dus daar kan het zeker niet aan liggen.

Bingo Hell streamt nu op Amazon Prime Video. Bekijk hier de trailer:

Titel: Bingo Hell
Regisseur: Gigi Saul Guerrero