Y: The Last Man recensie - Modern Myths

Y: The Last Man recensie – De laatste man in een post-apocalyptische wereld

Y: The Last Man is een post-apocalyptische sciencefiction comic gepubliceerd door Vertigo (DC Comics) tussen 2002 en 2008. In de comic sterft plotseling alles met een Y-chromosoom (de man dus) waardoor een enorme chaos ontstaat. En zonder voortplanting zijn de dagen van de mensheid uiteraard geteld. Lees in onze Y: The Last Man recensie of dit bijzondere verhaal van Brian K. Vaughan nog weet op te vallen tussen alle andere comic verfilmingen.

Y: The Last Man recensie - PosterIn Y: The Last Man is er één man en zijn kapucijnaapje die de ramp hebben overleefd. Dit verhaal van comic auteur Brian K. Vaughan (Ex Machina, Marvel’s Runaways, Pride of Baghdad) volgt deze Yorick en de tocht die hij tegen zijn wil moet ondernemen om de mensheid te redden. De televisieadaptatie, die nu zo’n twintig jaar later via Disney+ zijn weg naar je scherm vindt, heeft een uitdaging. Door de huidige ontwikkelingen in onderwerpen als gender en arbeidsgelijkheid krijgt het avontuur een veel ingewikkelder lading.

Vaughan heeft als stripschrijver een gouden periode gehad met titels als Runaways, Paper Girls en ook het fantastische Saga. Die laatste kent momenteel helaas een hiaat van enkele jaren. Op de televisie is de schrijver ook geen totale onbekende, aangezien zijn werk voor Lost en Under the Dome enkele van de betere episodes bracht. De verwachtingen voor Y: The Last Man zijn dus hoog gespannen.

Ben Schnetzer als Yorick Brown

Een moeilijke start

Y: The Last Man omnibus - Cover
Y: The Last Man omnibus

Ergens rond het begin van 2010 zijn er al plannen bij New Line Cinema om het verhaal te verfilmen. De geruchten gingen dat Shia LaBeouf of Zachary Levi de rol van Yorick zouden spelen. Uiteindelijk sterft het project een stille dood, maar staan we nu aan de vooravond van een heuse tv-serie.

Maar ook deze kende een moeilijke start, aangezien er in de aanloop al wat wisselingen in de cast en zelfs showrunners hebben plaatsgevonden. Dit kan verklaren waarom Y: The Last Man seizoen 1 aanvoelt alsof het verschillende ideeën probeert uit te dragen, waarbij het vaak lijkt alsof die maar deels uitgewerkt zijn. De serie weet niet echt een duidelijke richting te kiezen en zwalkt in de eerste drie afleveringen een beetje als iemand met een slok teveel op die niet precies meer weet welk huis hij moet hebben. Het bronmateriaal heeft echter wel een geslaagde, gemoderniseerde facelift gekregen.

Hero Brown in Y The Last Man

Y: The Last Man recensie – Goochelaar aan lager wal

In de eerste aflevering zien we meteen wat bekende shots die eer doen aan het werk van tekenaar Pia Guerra. We maken kennis met Yorick (Ben Schnetzer (Warcraft: The Beginning, The Book Thief)), een slacker die het probeert te maken als goochelaar met een voorliefde voor ontsnappingskunstenaars. Hiermee krijgt hij echter bijna geen brood op de plank en teert op de zak van zijn rijke ouders. Zijn moeder Jennifer (Diane Lane (Hollywoodland, Zack Snyder’s Justice League)) zit in de senaat en kan wel wat missen. Zijn zus Hero (Olivia Thirlby (Juno, Dredd)) verdient haar geld op de ambulance en doet het met haar getrouwde collega.

Vlak voor alles met een Y-chromosoom dood neervalt, heeft Hero een heftige ruzie met haar minnaar. Senator Jennifer Brown haalt ondertussen hard uit naar de president in het bijzijn van de pers en Yorick vraagt zijn vriendin Beth ten huwelijk. Al loopt dit niet helemaal zoals gepland.

Ben Schnetzer als Yorick Brown en Juliana Canfield als Beth

Zestig dagen de toekomst in

In een andere staat maken we kennis met Agent 355 (Ashley Romans (NOS4A2)). Deze vrouw werkt voor een organisatie die zo geheim is dat eigenlijk niemand er vanaf weet. Na een succesvolle missie wordt ze dicht bij de president geplaatst omdat er een onmiddellijke dreiging is geïdentificeerd. Als vervolgens alle mannen dood neervallen wordt in ieders leven radicaal aan de noodrem getrokken.

Dan gaan we zestig dagen de toekomst in. Senator Brown is als een van de laatst overgebleven senatoren tot President benoemd. In de chaos probeert ze alles in goede banen te leiden en een sprankje hoop te vinden voor de mensheid. Als ze Agent 355 op pad stuurt om haar dochter te vinden, blijkt dat Yorick en zijn kapucijnaapje Ampersand de ramp ook hebben overleefd. Yorick wordt door zijn moeder naar een wetenschapper gestuurd die de laatste redding voor de mensheid kan zijn. Al zou Yorick zelf liever op zoek gaan naar zijn verloofde. Toch stemt hij in met het plan en gaat met Agent 355 op weg.

Ashley Romans als Agent 355

Y: The Last Man recensie – Meer politiek dan post-apocalyptisch

Y: The Last Man gooit het in de eerste drie afleveringen die Modern Myths vast mocht zien voornamelijk over de politieke boeg. Je krijgt slechts een handjevol scènes die je zou mogen verwachten in een post-apocalyptische serie. Dat is zonde, want wat je krijgt te zien, ziet er goed uit en trekt je meteen de juiste sfeer in. Ook is de discussie tussen de traditionele republikeinen en de democraten/liberalen goed weggezet, mede door de toevoeging van een zeer conservatief personage.

Dan is er een transgender personage dat enkele vraagstukken die in de comic niet echt behandeld worden een stuk duidelijker maakt. De serie heeft bijna uitsluitend rollen voor vrouwen, waardoor de actrices een goede kans krijgen te laten zien wat ze in huis hebben. Rollen (en zeker hoofdrollen) zijn voor hen vaak wat gelimiteerd, dus een serie met bijna alleen maar vrouwen creëert kansen voor actrices die we normaal niet zo snel in een bepaalde rol zouden zien.

Y: The Last Man recensie

De laatste slacker op aarde

Misschien valt het daardoor extra op dat Yorick irriteert als slacker die constant zijn eigen ding wil doen. Hij krijgt het voor elkaar om als enige man in een wereld vol vrouwen naar de achtergrond te verdwijnen. Ondertussen is het verhaal van zijn zus Hero behoorlijk veranderd ten opzichte van het bronmateriaal. En ook niet ten goede. Het voelt allemaal erg onlogisch aan.

Olivia Thirlby als Hero Brown

Y: The Last Man recensie – Zien we Yorick voor het laatst?

Y: The Last Man zit vol interessante en goede ideeën, die uiteindelijk niet goed uitgewerkt worden. Het is bijna of de personages naar de achtergrond verdwijnen en op den duur bijna stereotype worden. Dat is juist iets wat je wil vermijden in een serie met zoveel potentie.

De derde aflevering is een schoolvoorbeeld van degelijke televisie, maar er komen zoveel plotlijnen aan bod dat het moeilijk is om je voor te stellen hoe dit op een natuurlijke manier samen kan komen. Het kan natuurlijk en het zou mooi zijn als ik er volledig naast zit als dit in de komende zeven afleveringen meesterlijk samensmelt. Ik ga ook zeker verder kijken, maar ik ben bang dat Y: The Last Man het verkeerd aangepakt heeft en niet vernieuwd gaat worden voor een tweede seizoen. Maar hopelijk zien we Yorick dus niet voor het laatst…

Y: The Last Man streamt vanaf 22 september op Disney+. Bekijk hier de trailer:

Titel: Y: The Last Man
Regisseurs: Louise Friedberg, Daisy von Scherler Mayer, Destiny Ekaragha