Beau is afraid recensie – Modern Myths

Beau is afraid recensie – Surrealistische horror met een onwaarschijnlijke held

Heb je wel eens zo’n droom waarin je op een bepaalde plaats moet zien te komen, maar alles onderweg misgaat? Je bent bijvoorbeeld je schoenen kwijt, of er belt net iemand op, of het is plotseling twee uur later en de belangrijke afspraak waar je bij moest zijn is al afgelopen. Lees in onze Beau is afraid recensie hoe zo’n nachtmerrie een beetje aanvoelt als deze nieuwe surrealistische horrorfilm van regisseur Ari Aster (Midsommar, Hereditary).

Beau is afraid recensie – PosterIn het surrealistische horror-drama Beau is afraid volgen we de passieve en angstige Beau Wassermann (Joaquin Phoenix (Signs, Gladiator, Joker)). Hij is de zoon van de rijke zakenvrouw Mona Wassermann en heeft zijn vader nooit gekend. Nu Beau volwassen is, leeft hij alleen in een appartement in een slechte wijk.

Wanneer Beau plannen maakt om Mona (Patti LuPone (American Horror Story, The School for Good and Evil)) – die aan de andere kant van het land woont – op te zoeken, loopt alles in het honderd. Hij begint aan een epische, Kafkaiaanse reis naar het huis van zijn moeder.

Joaquin Phoenix als Beau Wassermann in Beau is afraid

The Hero’s Journey

The Hero with a Thousand Faces - Joseph Campbell
The Hero with a Thousand Faces – Joseph Campbell

De verhaalstructuur van Beau is afraid doet ergens aan denken. In verhalen en films wordt vaak gebruik gemaakt van “The Hero’s Journey”, voor het eerst zo beschreven in het boek The Hero with a Thousand Faces van Joseph Campbell. Het beschrijft een verhaalstructuur waar een held op avontuur gaat, in een crisis belandt en vervolgens veranderd terugkeert naar huis.

Met een beetje goede wil is een groot deel van de verhalen in de wereld in de mal van Campbell te passen. Of de held nu Frodo is uit In de ban van de ring, of Odysseus uit de Griekse mythe van de Odyssee; hun reis en verhaal van persoonlijke verandering kan bekeken worden vanuit The Hero’s Journey.

Zoe Lister-Jones als jonge Mona en Armen Nahapetian als tiener Beau

Beau is afraid recensie – Een besluiteloze held

Regisseur Ari Aster – die eerder Hereditary en Midsommar regisseerde – lijkt met Beau is afraid die heldenreis aan de tand te voelen. Beau is met al zijn besluiteloosheid en angst verre van je standaard held. Hij rolt van de ene absurde gebeurtenis in de andere. Aan veel dingen die hem overkomen, kan hij weinig doen. Maar tegelijkertijd probeert of durft hij er ook niets tegen te doen. Hij vraagt liever aan anderen wat zij willen dat hij doet, dan dat hij zelf een keuze maakt.

Beau zit dus vreselijk in de knoop met zichzelf. Als kijker blijf je wachten op het moment dat hij tot inzicht komt of tot verandering wordt gedwongen. Maar is hij daar wel toe in staat?

Joaquin Phoenix in Beau is afraid

Een evil comedy

Aster beschrijft de film als een “evil comedy”, en dat vat het gevoel van de film goed samen. Ik bereidde me voor op een horrorfilm toen ik in de bioscoopzaal ging zitten, maar hoewel Beau is afraid geen typische horror uitstraalt, is het niet altijd een gemakkelijke film om te kijken. Tijdens het verhaal raak je verzonken in de angst en het schuldgevoel dat Beau ervaart.

Nathan Lane als Roger, Joaquin Phoenix als Beau en Amy Ryan als Grace

Boeiend, maar soms net te absurd

Joaquin Phoenix levert wat dat betreft weer uitstekend acteerwerk. Hij weet het personage van Beau – dat op papier vrij vlak is in zijn passiviteit – een bijzondere diepte te geven. Heb je van Phoenix genoten in Joker, dan raad ik je Beau is afraid ook zeker aan. Het is een surrealistische film die op sommige momenten fascinerend boeiend is en op andere momenten net iets te absurd wordt.

Toch snijdt Ari Aster in alle absurditeit thema’s aan die je dagen later nog aan het denken houden. In hoeverre is onze opvoeding bepalend voor wie we zijn als individu? En is het mogelijk om die invloed van je af te schudden, of is er niet aan te ontsnappen? Kun je als persoon überhaupt je aard veranderen? De film stelt vragen, maar biedt geen kant-en-klare antwoorden. Die moet je als kijker zelf proberen te vinden. Het is heerlijk als fictie dat doet.

Cristóbal León en Joaquín Cociña - Beau is afraid

Beau is afraid recensie – Een oncomfortabele, komische koortsdroom

Mijn favoriete stuk in Beau is afraid was zonder twijfel het geanimeerde intermezzo in het bos, dat gemaakt is met de hulp van de Chileense kunstenaars Cristóbal León en Joaquín Cociña. Dit stop-motion-achtige deel van de film is als een duister sprookje binnenin het verhaal. Beau kijkt naar een theatervoorstelling en verplaatst zich zo in het verhaal, dat hij er onderdeel van wordt. Het is schitterend vormgegeven en vormt een kort verhaal binnen het grotere verhaal.

Alles samengevat: heb je zin in een koortsdroom van een film waar je bij kunt lachen en je je tegelijkertijd vreselijk oncomfortabel bij kunt voelen? En waar je je dagen later nog van af kunt vragen wat nu precies de boodschap was en hoe je je daarbij voelt? Ga dan zeker Beau is afraid kijken! Ik garandeer je dat hij je bij zal blijven, wat je er ook van vindt!

Beau is afraid draait vanaf 11 mei in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: Beau is afraid
Regisseur: Ari Aster