Bijltijd, Wolfnacht, Runenkracht recensie – Modern Myths

Bijltijd, Wolfnacht, Runenkracht recensie – De duistere plannen van Loki

Wat zou jij doen als je ineens in een andere wereld terechtkomt? Het overkomt Gunnar Gudmundson in het eerste deel van Rick Vermunts duologie Bijltijd, Wolfnacht, Runenkracht. Voor Modern Myths ging Roxan op reis in de wereld van Vikings en Noorse goden. Een reis die langs alle werelden voert die rusten op de takken van de wereldboom Yggdrasil. Lees onze Bijltijd, Wolfnacht, Runenkracht recensie, waarin ook het tweede deel van de duologie – De Maker, de Sloper, de Breker – aan bod komt.

De hoofdpersoon van Bijltijd, Wolfnacht, Runenkracht is Gunnar Gudmundson. Hij is een jonge, succesvolle taalkundige, gefocust op zijn carrière. Hij probeert een stenen tablet te ontcijferen, maar krijgt de schrik van zijn leven als een mysterieuze roodharige vreemdeling in zijn werkkamer opduikt. Deze vreemdeling dwingt Gunnar om een spreuk uit te spreken van de tablet en verdwijnt daarna. Plotseling is Gunnar niet meer in onze wereld.

Hij komt terecht in een wereld die niet de zijne is en waarin Noorse mythen werkelijkheid zijn. Gewapend met niets meer dan zijn buitengewone talenknobbel, moet Gunnar zien te overleven in de ruige wereld van de Noormannen. Als blijkt dat niemand minder dan de Noorse god Loki de oorzaak is van Gunnars penibele situatie, wil hij maar één ding – zo snel mogelijk de weg naar huis vinden. Maar wat voert Loki de deugniet in zijn schild?

Verdwaald tussen Vikings

Gunnar komt terecht in het Noormannendorp Birka, dat wordt geleid door de hoofdman Módolfr en zijn vrouw Ylfa. Waar hij eerst wordt gewantrouwd en aangezien wordt voor een elf, ziet de sluwe hoofdman al snel het nut in van een geleerde die magische spreuken kent. Zo kan hij een boot transporteren als de mannen van het dorp op rooftocht gaan. Loki zit Gunnar echter op de hielen, omdat hij zijn magische gaven wil gebruiken voor zijn eigen snode plannen.

Gesteund door een leger van de doden die het land teisteren, is Loki een machtige vijand. Gelukkig wordt Gunnar bijgestaan door de dappere Walkure Sigrdrífa. Hij begint aan een speurtocht die uiteindelijk veel groter blijkt te zijn dat het vinden van de weg naar huis. Als hij Loki niet weet te stoppen, zal dit het einde van de negen werelden – inclusief de zijne – betekenen.

Bijltijd, Wolfnacht, Runenkracht recensie – De juiste volgorde

Pas nadat ik Bijltijd, Wolfnacht, Runenkracht uit had gelezen, kwam ik erachter dat dit deel na het boek De Maker, De Sloper, De Breker is uitgekomen. Dat is niet helemaal logisch, want het boek speelt zich een paar jaar later af en heeft als één van de hoofdpersonen Gunnar die inmiddels op Asgard woont.

Als je Bijltijd, Wolfnacht, Runenkracht niet eerst hebt gelezen, is het denk ik heel onduidelijk hoe hij daar terecht is gekomen en wat zijn relatie met Sigrdrífa en de Noorse goden is. Ik zou lezers daarom aanraden om toch met Bijltijd, Wolfnacht, Runenkracht te beginnen en pas daarna verder te lezen in De Maker, De Sloper, De Breker.

Een mens, een elf, een dwerg en een Walkure

In De Maker, De Sloper, De Breker maken we kennis met de alleenstaande moeder en succesvolle schrijfster Dagmar Karlsson. Zij wordt geplaagd door onheilspellende dromen. Als haar lezing over haar boek The Powerless Gods wordt onderbroken door het nieuws dat de Vesuvius is uitgebarsten en dat ongekende natuurrampen op de hele wereld plaatsvinden, keert zij machteloos terug naar haar hotelkamer. Om vervolgens wakker te worden in een gigantisch paleis.

Daar treft ze een mens, een elf, een dwerg en een Walkure. Zij zijn bijeengebracht door de oppergod Odin. Allemaal worden ze geplaagd door dezelfde dromen van onheil en verwoesting. Volgens Odin vormen zij “Het Verbond” dat als taak heeft om de oorzaak te vinden van de rampspoed die het voortbestaan van alle negen werelden bedreigt.

Bijltijd, Wolfnacht, Runenkracht recensie – Waar is Gunnar?

De Walkure Sigrdrífa zal de leden van Het Verbond met haar leven beschermen. Tegelijkertijd hoopt ze nieuws te vinden over Gunnar, die inmiddels een avonturier is in dienst van Odin. Hij is nooit teruggekeerd van zijn laatste missie.

Gunnar ontdekte tijdens die missie dat een machtig wezen het op hem gemunt heeft. Met de hulp van de norse half-elf Ai’Laenor en de nisse Gelaris (lid van een onderaards volk dat iets weg heeft van kobolden) moet Gunnar zijn weg terug zien te vinden naar Asgard. Het wordt steeds duidelijker dat het voortbestaan van het universum op het spel staat. Wie erachter zit, weet niemand, maar in de negen werelden wordt gefluisterd over een oppermachtig wezen: “de Maker, de Sloper, de Breker”.

Een moderne blik op de Noorse mythologie

Ik heb genoten van de wereld die Rick Vermunt heeft gecreëerd in deze duologie. Het idee om een moderne academicus uit onze realiteit te laten stranden in een wereld waar hij de taal niet spreekt, waar je als man geacht wordt een krijger te zijn en waar magie werkelijkheid is, wordt heel goed uitgewerkt.

Omdat de boeken langs de negen werelden voeren, krijg je de kans om met een moderne blik naar de cultuur van de Noormannen en naar de Noorse mythologie te kijken. Een wereld met een hele andere moraliteit dan de onze, waar de moderne alledaagse gemakken die wij voor lief nemen zeker niet vanzelfsprekend zijn.

Bijltijd, Wolfnacht, Runenkracht recensie – Meer van hetzelfde

Maar dit geldt voor mij vooral voor het boek Bijltijd, Wolfnacht, Runenkracht. Daarin worstelt de talenkundige Gunnar met het Oud-Noors van de Noormannen in het dorp waar hij terecht komt, maar krijgt dat al snel onder de knie. Zo heeft Het Verbond meteen geen moeite om elkaar te verstaan.

Dagmar echter is geen taalkundige. Het Verbond bestaat bovendien uit wezens van verschillende werelden. Ook zijn Dagmar en Gunnar beide academici uit dezelfde westerse wereld en hebben zij een heel vergelijkbare kijk op de wereld waarin ze terecht komen. Dat maakt het tweede (of dus eerste) verhaal voor mij minder interessant dan wanneer Rick Vermunt voor een nieuwe hoofdpersoon met een hele andere culturele en sociale achtergrond had gekozen.

Loki’s plannen zijn bekend

Ook vind ik het jammer dat het plot van De Maker, De Sloper, De Breker zoveel lijkt op dat van Bijltijd, Wolfnacht, Runenkracht. Loki’s plan is bekend vanuit de Noorse mythologie. Dat een paar jaar later dan weer de negen werelden in gevaar zijn en dat de goden weer een mens nodig hebben om dit tot een goed einde te brengen, viel naar mijn smaak erg in herhaling.

Wel krijgen we in De Maker, De Sloper, De Breker meer van de negen werelden van Yggdrasil te zien. Dat is zeker interessant als je geïnteresseerd bent in een nieuwe (en zeer losse) interpretatie van de Noorse mythologie.

Bijltijd, Wolfnacht, Runenkracht recensie – Red de negen werelden

Hoewel ik  Bijltijd, Wolfnacht, Runenkracht dus met veel plezier heb gelezen, was ik De Maker, De Sloper, De Breker op een gegeven moment een beetje moe. Ik had liever gezien dat Rick Vermunts ideeën in één boek gecombineerd waren geweest.

Nu kreeg ik het gevoel dat ik eigenlijk twee keer bijna hetzelfde boek heb gelezen. Weliswaar met een paar extra personages, maar met hetzelfde doel: om de negen werelden te redden.

Bijltijd, Wolfnacht, Runenkracht en De Maker, De Sloper, De Breker zijn nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: Bijltijd, Wolfnacht, Runenkracht en De Maker, De Sloper, De Breker