De laatste verkenner recensie – Modern Myths

De laatste verkenner recensie + winactie – Korte scifi-verhalen van Johan Klein Haneveld

Hoewel auteur Johan Klein Haneveld ook fantasy en horror schrijft, is sciencefiction toch het eerste waar je bij hem aan denkt. Veel van zijn boeken spelen zich af op vreemde werelden of in de niet al te verre toekomst van onze eigen wereld. Daarnaast publiceert Johan korte verhalen in alle tijdschriften en websites die het fantastische genre hoog in het vaandel hebben staan. De laatste verkenner is een verzameling van een flink aantal van deze korte verhalen. De grootste gemene deler is daarbij “sciencefiction”, maar toont hoe divers Johan in dit genre zijn ideeën kan uitwerken. Lees onze De laatste verkenner recensie en maak kans op een bundel in het winactie kader!

In de bundel De laatste verkenner heeft veelschrijver Johan Klein Haneveld een selectie gemaakt van zijn korte sciencefictionverhalen van de afgelopen jaren. De verhalen zijn gepubliceerd in verschillende media in de jaren 2017 tot en met 2022. Je kon deze verhalen eerder lezen bij onder andere Godijn Publishing, HSF, SF Terra, Edge.Zero, Fantasywereld en andere on- en offline publicaties. Zo vind je het verhaal De laatste der parafanten ook hier op Modern Myths.

De bundel telt zevenentwintig korte verhalen, goed voor een totaal van iets meer dan 325 pagina’s. Je krijgt – ondanks het overkoepelende sciencefictiongenre – veel afwisseling, hoewel sommige verhalen een vergelijkbare premisse kennen. Je herkent daarbij ook meteen de kernonderwerpen die Johan bezig houden: het milieu, de destructieve aard van de mens en einzelgängers die de wereld redden. Desnoods ten koste van hun eigen leven.

Afwisselende verhalen met interessante vraagstukken

Wie het werk van Johan Klein Haneveld volgt (hier op Modern Myths vind je recensies van onder andere Het denkende woud, Hoeder van de vulkaan en De Zwijgende Aarde: IJsbrekers), zal zich al snel thuis voelen in deze bundel. Zoek je een boek om bekend te raken met deze veelzijdige auteur van het fantastische genre die zowel sciencefiction, fantasy als horror schrijft, dan is De laatste verkenner een goed begin.

Als je korte fictie schrijft, moet je bondig zijn en Johan weet als geen ander interessante sciencefictionvraagstukken duidelijk en ongecompliceerd op te schrijven. Zelfs als de antwoorden op die vragen niet eenvoudig te beantwoorden zijn.

De laatste verkenner recensie – Evolutie in stijl en tempo

En wil Johan een toekomstig dilemma toch nog eens van een andere kant belichten, dan schrijft hij er een nieuw verhaal over. Dat op zijn beurt toch ook interessant is op een heel eigen manier. Zo kom je in de bundel een aantal verhalen over onderzeeërs tegen en een aantal over eerste expedities naar vreemde werelden. Het is daarbij leuk om te ontleden wanneer Johan die verhalen schreef en hoe hij in de loop der jaren een evolutie doormaakte in schrijfstijl en tempo.

Enkele hoogtepunten

Het eerste verhaal in de bundel – De wachtende vrouw – is meteen een voorbeeld van hoe Johan wetenschappelijke kennis van nu gebruikt in sciencefiction. We weten bijzonder weinig van de denisovamens, maar in dit verhaal weet hoofdpersoon Ronald meer. Het tweede verhaal – Het breukvlak – is een spannende scifi-thriller en In de Rotterdamse haven een “ziltpunk”.

Gevallen engel zet je met een vleugje religie op het verkeerde been en Grafplaneet is huiveringwekkend. Niet alleen vanwege het lot van Theo Drapiers, maar vooral ook door hoe zijn collegae met hem omgaan. Het daaropvolgende verhaal Ongeluk gaat – net als Grafplaneet – over een onderzeeër. Misschien hadden die verhalen iets meer uit elkaar mogen staan, maar ze zijn divers genoeg om dat al snel te vergeten. Ongeluk is daarbij een hartverwarmend verhaal en een van mijn favorieten uit De laatste verkenner.

De laatste verkenner recensie – New weird en verrassende twists

Een andere favoriet is De cactus liep voorbij. Je zou dit verhaal onder het genre “new weird” kunnen scharen, waarbij het tot nadenken stemt dat een jonge generatie rebelleert tegen de oudere. In een reusachtig rijdend ruimteschip proberen de mensen de moordende zon voor te blijven, wachtend op een reddingsmissie. Het schip wordt houtje-touwtje bij elkaar gehouden, zonder dat er nagedacht wordt over het hoofdprobleem. Komt er wel een reddingsmissie en moeten er geen stappen ondernomen worden om het steeds dichterbij komende probleem op een andere manier op te lossen? Stof tot nadenken.

Ook Kille ontmoeting is een bijzonder leuk verhaal, hoewel het me nu opvalt dat dit het derde verhaal op rij is met een duikboot er in, na Ongeluk en Grafplaneet. Dus het is meteen bewezen: Johan kan met dezelfde elementen totaal verschillende verhalen vertellen. Ook de twist op het eind van dit verhaal weet te verrassen. De strijd der dryaden is een voorbeeld van hoe de mensheid, net als op aarde, op verre planeten ook meer geeft om grondstoffen dan om de lokale flora en fauna. Het eerder genoemde De laatste der parafanten draagt deze deprimerende gedachte ook uit.

Verontrustende toekomstverhalen

Naast bovenstaande uitgelichte verhalen staan er nog veel meer onderhoudende vertellingen in De laatste verkenner. Een verhalenbundel is ook fijn om op je nachtkastje te hebben liggen en af en toe een verhaal erbij te pakken. Met deze sciencefictionverhalen droom je weg naar verre werelden en toekomsten, hoewel het vaak niet zulke vriendelijke plekken zijn.

Johan stelde niet voor niets de klimaatbundels Voorbij de storm en Welkom in de Broeikaswereld samen. Bijna elk kort verhaal in De laatste verkenner heeft ook een waarschuwing of iets om van wakker te liggen.

De laatste verkenner recensie – Hopelijk niet de laatste?

Maar dat is ook het doel van goede sciencefiction. De laatste verkenner is daarbij meteen een mooi overzicht van het sciencefictionwerk van Johan Klein Haneveld. Ook in onze rubriek Moderne Mythes: verhalen vind je enkele vertellingen van zijn hand, waarmee duidelijk wordt dat er nog genoeg werk van Johan is voor meer bundels.

Als die vervolgens net zo lekker weglezen als De laatste verkenner, mogen die wel eerder verschijnen dan eens in de vijf tot zes jaar. Dus laten we hopen dat dit niet de laatste (verkenner) was!

Titel: De laatste verkenner
Auteur: Johan Klein Haneveld
Uitgever: Godijn Publishing
ISBN: 978-94-646-4101-1

De laatste verkenner winactie: Reageer en win een bundel!

Johan Klein Haneveld winactieWil je zelf lezen wat Johan Klein Haneveld om het hoekje van onze samenleving in de toekomst heeft gezien? Doe dan mee met onze De laatste verkenner winactie. Reageer op een of meerdere van de social media posts die bij deze recensie/winactie horen of post een bericht in de comments onder dit artikel. Delen en liken wordt gewaardeerd en als je ons nog niet volgt, vergeet je dan niet te abonneren op onze kanalen!

We verloten in samenwerking met Johan Klein Haneveld een bundel onder iedereen die voor 18 september gereageerd heeft op onze social media posts of op dit artikel. De winnaar krijgt de verhalenbundel thuisgestuurd. Je vindt ons op social media op Facebook, Twitter en Instagram.

UPDATE: En de winnaar van de bundel is “oheirman” via Instagram!

De laatste verkenner recensie: © 2023-2024 Modern Myths

Johan Klein Haneveld banner 9-23 – Modern Myths