Holly recensie – Modern Myths

Holly recensie – De nieuwe Stephen King staat als een huis

In het ontzagwekkende oeuvre van Stephen King vind je talloze verhalen met originele, bijzondere personages. Toch zijn er ook enkele van deze figuren die de auteur een grotere rol in meerdere boeken toebedeelt. Soms omdat lezers willen weten wat er met iemand gebeurd is (zoals Dan Torrance in Doctor Sleep) en soms omdat een personage King zelf nog veel meer te vertellen heeft. Zoals Holly Gibney. Na de Bill Hodges-trilogie, De buitenstaander en Als het bloed, draagt zij het mysterie in het nieuwe boek Holly. Onze eigen mystery-schrijfster Sylvia is fan van deze bijzondere privédetective. Lees in haar Holly recensie waarom ze deze thriller niet weg kon leggen!

Privédetective Holly Gibney had altijd al een lastige relatie met haar moeder. Nu zij is overleden, weet Holly eigenlijk niet zo goed wat ze met zichzelf aan moet. Ze is nog bezig het verlies van haar mentor Bill Hodges te verwerken. Echter, Holly kan niet lang bij alle beslommeringen stilstaan, want ze wordt gebeld door een wanhopige vrouw. Het is de moeder van Bonnie die Holly vraagt haar vermiste dochter op te sporen.

Zonder veel omhaal vertelt Bonnies moeder dat de politie geen oren naar deze zaak heeft; die zijn druk met andere bezigheden. Eigenlijk moet Holly de zaak afwijzen. Ze is namelijk met verlof en haar compagnon Pete is besmet met het coronavirus. Toch kan Holly geen nee zeggen en duikt in het mysterie.

Holly is terug van weggeweest

Zoals verwacht, graaft Holly diep en nog dieper. Er komen daarbij verontrustende feiten aan het licht die deze oplettende dame met elkaar in verband brengt. Ondertussen is een echtpaar – Harris – met kwaadaardige zaken bezig die het daglicht niet kunnen verdragen. In de kelder van hun huis bewaren ze een geheim.

Tot op heden is het echtpaar Harris onder de radar gebleven, omdat ze sluw en meedogenloos te werk gaan. Holly, die sinds haar eerste opwachting in de Bill Hodges-trilogie (Mr. Mercedes, Finders Keepers en End of Watch) een flinke persoonlijke groei heeft doorgemaakt, zet al haar vaardigheden in om dit stel tegen te houden en uit te vogelen wat er precies aan de hand is.

De dader is bekend

Laten we met de deur in huis vallen. Holly is zonder twijfel een spannend (detective-) verhaal en wat opvalt is dat de daders aan het begin van het boek direct kenbaar worden gemaakt. Dat is voor de lezer dus geen verrassing meer.

Dat is opvallend, maar absoluut geen dooddoener. En hoewel er aan de vorige boeken waarin Holly haar opwachting maakte vaak een bovennatuurlijk tintje zat, is dat in dit verhaal niet het geval. Wel is het erg bizar te noemen wat de daders doen en hoe ze tot hun daden zijn gekomen.

Holly recensie – Een bijzonder hoofdpersoon

Holly kun je absoluut lezen als je de andere boeken waar ze in voorkomt (Mr. Mercedes, De eerlijke vinder, Wisseling van de wacht, De buitenstaander en Als het bloed) niet gelezen hebt. Maar om eerlijk te zijn, is het wel leuker als je dat wel gedaan hebt. En als je fan bent van het Holly-personage, dan helemaal.

Het boek begint met een quote van haar overleden mentor Bill Hodges. Als je dan ook bekend bent met de andere verhalen, is dat een klein brok-in-je-keel momentje. Holly Gibney is een markant personage, gecreëerd door Stephen King. Ze wordt gespeeld door Justine Lupe in de Mr. Mercedes televisieserie en door Cynthia Erivo in de televisiebewerking van The Outsider.

Holly is gewoon Holly

King zei zelf over Holly dat hij van haar houdt en zou willen dat ze een echt persoon was. Als je jezelf aan Holly kan relateren, dan is die uitspraak erg begrijpelijk. Maar misschien hoeft dat niet eens. Holly is gewoon Holly. Gestructureerd, enigszins neurotisch, met een obsessief-compulsieve stoornis en een minderwaardigheidscomplex. Bovendien is ze een meester in het doen van ongefilterde uitspraken.

Van haar stopwoordje “ieuw!” wordt veelvuldig (ook door derden) gebruik gemaakt, wat best wel grappig is. Ik kan dan ook geen reden bedenken waarom je Holly niet zou mogen.

Holly recensie – Samenwerken met omwegen

Waar Stephen King in het verleden erg langdradig kon zijn met veel terzijdes, is hij hier de laatste paar boeken vanaf geweken. Fairy Tale was al zo’n juweeltje, maar ook Later mocht er zijn. Holly hoort in dit rijtje thuis. Het is spannend van begin tot het eind. Het verhaal loopt en heeft fijne personages zoals Jerome en zijn zusje Barbara. Maar ook de oude dichteres Olivia Kingsbury mag er zijn. Zij neemt Barbara onder haar hoede, wat deze jonge vrouw geen windeieren legt.

Barbara speelt in dit boek een belangrijke rol, Jerome een iets minder grote. Die verblijft in New York om zijn auteurscontract te ondertekenen. Helaas is de hond Odell naar de hondenhemel, dus we zullen het zonder de viervoeter moeten doen. En omdat bijna iedereen eigen bezigheden heeft, komt de hele zaak eigenlijk op Holly’s schouders. Maar uiteindelijk draagt toch iedereen op zijn of haar manier een steentje bij om deze zaak tot een goed einde te brengen.

Onder de rook van moeilijke tijden

Holly speelt zich af onder de rook van COVID, Trump en politiegeweld. Het is duidelijk welke mening King zichzelf hierover heeft toebedeeld. Die zet hij uiteen in het nawoord. Dat is een toevoeging, want anders was het geheel behoorlijk vingerwijzend over gekomen.

Van sommige zaken kan de lezer misschien zelfs wel het belachelijke inzien. Mensen begroeten elkaar in het verhaal steevast met hun naam en met welk vaccin ze zijn ingeënt. Nu de epidemie alweer een tijdje achter ons ligt, komt dat wat surrealistisch over.

Holly recensie – Een solide pareltje

Maar dit 516 pagina’s tellende verhaal staat als een huis; King gaat nergens over de top. Het boek wordt, zoals eerder vermeld, niet bovennatuurlijk of echt heel eng en bloederig (‘ieuw!’). Holly is vooral heel erg spannend en verveelt niet!

Titel: Holly
Auteur: Stephen King
Vertaling: Annemarie Lodewijk