Black Widow recensie - Modern Myths

Black Widow recensie – Heerlijke aftrap van een nieuwe Marvel fase

Het Marvel Cinematic Universe (MCU) is terug van weggeweest. Met Black Widow trapt Marvel Studios hun “Phase Four” af in de bioscoop. Deze vierde fase was al op Disney+ gestart met de serie WandaVision, maar we hebben heel lang moeten wachten totdat de bioscopen weer open mochten. Én nog langer voordat er weer een Marvel film op het witte doek te zien was. Lees in onze Black Widow recensie hoe Marvel laat zien dat ze het nog niet verleerd zijn en weer alle registers opentrekken voor dit oorsprongsverhaal van Natasha Romanoff, beter bekend als Black Widow.

Black Widow recensie - PosterDe afgelopen lockdown heeft ervoor gezorgd dat de releasedatum van Black Widow verschillende keren is uitgesteld. De superheldenfilm zou oorspronkelijk op 1 mei 2020 in de bioscoop verschijnen. Vervolgens werd die datum opgeschoven naar 6 november van datzelfde jaar. Helaas was die datum ook niet haalbaar en werd er gekozen voor 7 mei 2021.

Uiteindelijk heeft het publiek nóg iets langer moeten wachten en is de officiële release in Nederland uiteindelijk 7 juli geworden. Daarnaast kun je Natasha Romanoff vanaf 9 juli ook op Disney+ verwelkomen met VIP-toegang. Voordat we aan de recensie beginnen, kan ik nu alvast al aangegeven dat de film het lange wachten waard was.

Scarlett Johansson als Natasha Romanoff - Black Widow

Black Widow – Als een spin in het web

Het is 1995. Je maakt kennis met de jonge Natasha Romanoff (Scarlett Johansson (The Avengers, Ghost in the Shell)) en haar zusje Yelena Belova (Florence Pugh (Malevolent, Midsommar)). Ze wonen samen met hun ouders in Ohio. Het lijkt een doorsnee Amerikaans gezin, maar daar komt verandering in als ze op een avond plotseling moeten vertrekken. Achtervolgd door S.H.I.E.L.D. weet het gezin te vluchten naar Cuba. Daar wordt duidelijk dat het gezin bestaat uit Russische spionnen.

Vader Alexei Shostakov (David Harbour (Stranger Things, Hellboy) is de Russische superheld Red Guardian en moeder Melina Vostokoff (Rachel Weisz (Constantine, Oz the Great and Powerful)) is een van de eerste Black Widows. Terwijl er verslag wordt gedaan van hun missie worden de kinderen gedrogeerd en meegenomen naar een geheime locatie: de Red Room. Hier worden ze opgeleid tot de meest gevaarlijke Russische huurmoordenaars die er zijn. Een nieuwe generatie Black Widows wordt geboren.

David Harbour als Alexei Shostakov in Black Widow

Verder na Captain America: Civil War

The Avengers 196 - Taskmaster
The Avengers #196

Vervolgens maakt de film een sprong in de tijd en belanden we na de gebeurtenissen in Captain America: Civil War. De Avengers zijn uit elkaar gevallen en Natasha Romanoff is op de vlucht voor de autoriteiten. Haar dagen als Russische huurmoordenaar liggen ver achter haar, maar Natasha wordt geconfronteerd met haar verleden als ze oog in oog komt te staan met haar “zus” Yelena Belova.

Samen gaan ze de strijd aan tegen een oude vijand die verantwoordelijk is voor het Black Widow programma. De zussen krijgen uit onverwachte hoek hulp in hun strijd tegen de Widows, maar komen ook oog in oog te staan met een dodelijke huurmoordenaar: Taskmaster. Deze mysterieuze man met “fotografische reflexen” is in staat elke beweging van zijn tegenstander feilloos na te bootsen. Je kon voor het eerst met hem kennis maken in The Avengers #195 (1980), waarna hij op de cover van The Avengers #196 zijn grote entree maakt in het Marvel stripuniversum.

Taskmaster close-up

Black Widow recensie – Is er leven na Avengers: Endgame?

Wat was het gaaf toen we in Iron Man 2 (2010) voor het eerst kennismaakten met Black Widow. Het was toen nog niet helemaal duidelijk wat voor belangrijke rol ze zou gaan spelen in het MCU. Haar personage is in de afgelopen tien jaar wel veranderd. Dit heeft natuurlijk niet alleen te maken met de overname door het wat bravere Disney, maar ook door de huidige “MeToo” ontwikkelingen. In verschillende interviews geeft Scarlett Johansson zelf aan dat haar rol in Iron Man 2 hyper geseksualiseerd was. Natasha Romanoff was toen de sexy secretaresse die in het geheim voor S.H.I.E.L.D. werkte.

Het gebruik van haar seksualiteit paste toen goed bij haar rol. Het maakte van haar een levensgevaarlijke spion. Zelf een slimme kerel als Tony Stark trapte er met open ogen in. Maar tegenwoordig is ze meer een vrouwelijke Jason Bourne. Gelukkig weet Johansson nog steeds een uitstekende sexy Black Widow neer te zetten, hoewel daar nu minder de focus op ligt. Waarschijnlijk is dit ook haar laatste optreden als Black Widow en hangt ze haar zwarte pak straks aan de wilgen.

Black Widow recensie - Scarlett Johansson

Een nieuwe spin in het web

Mocht dit het geval zijn, dan hebben de makers al goed nagedacht over een opvolgster, namelijk Yelena Belova. In de comics kruist ze regelmatig het pad van Natasha. Belova is ook getraind tot Black Widow, maar weet te ontsnappen aan haar opdrachtgevers. Yelena is de verbindende factor tussen het verleden en het heden van Natasha in het MCU.

Hiermee is Black Widow ook niet een standaard “origin story” van een superheld. Regisseur Cate Shortland (Lore, Berlin Syndrome) gaat ervan uit dat kijkers redelijk bekend zijn met het personage. Er worden ook verschillende verwijzingen gemaakt naar eerdere films, zoals de eerder genoemde Captain America: Civil War.

Scarlett Johansson als Black Widow en Florence Pugh als Yelena Belova

Verweving van films en Disney+

Toch weet Shortland genoeg nieuwe elementen toe te voegen om Natasha Romanoff nog meer diepgang te geven. Het is daarbij leuk om te zien dat Scarlett Johansson regelmatig uit de schijnwerpers stapt om het podium te geven aan haar jongere tegenspeelster. Maar ook aan haar “ouders”.

We gaan Florence Pugh zeker terugzien als Yelena Belova in de serie Hawkeye die in de loop van dit jaar op Disney+ moet verschijnen. Hiermee bewijst Disney wel weer dat ze de films uit het Marvel Cinematic Universe mooi kunnen verweven met de series op hun eigen streamingsdienst. Zo wordt het Marvel Universe nog uitgebreider.

Rachel Weisz als Melina Vostokoff in Black Widow

Black Widow recensie – The Itsy Bitsy Spider

Marvel Fanfare 11
Marvel Fanfare #11

Mijn eerste kennismaking met Black Widow was in de comic Marvel Fanfare #11 (1983). Ik was toen nog helemaal niet bekend met comics, maar de cover – met het tekenwerk van George Perez – had een enorme aantrekkingskracht. Vervelend genoeg duurde het nog een aantal jaren voordat ik het verhaal compleet had.

Op papier gaat het personage al een tijd mee bij Marvel. Ze is bedacht door niemand minder dan Stan Lee, Don Rico en Don Heck. Ze introduceerden haar in 1964 in Tales of Suspense #52. In haar eerste optredens was ze nog een gewone spion van de Sovjet-Unie, maar later krijgt ze een kostuum met technische snufjes. Haar kenmerkende zwarte kostuum draagt ze voor het eerst in The Amazing Spider-Man #86 (1970). In de jaren 70 treedt ze op in verschillende series, waaronder Daredevil (1971 – 1975). Ze krijgt een relatie met de blinde superheld Matt Murdock en de titel van de reeks wordt zelfs tijdelijk aangepast naar Daredevil and the Black Widow. In deze periode staan schrijver Gerry Conway en tekenaar Frank Miller aan het roer van de serie.

Black Widow versus Taskmaster

Natasha Romanoff in de comics

Black Widow - The Itsy Bitsy Spider
Black Widow: The Itsy Bitsy Spider

Natuurlijk sluit ze zich uiteindelijk aan bij The Avengers, maar Black Widow heeft ook een aantal eigen (mini)series op haar naam staan. In een van haar bekendste verhalen – The Itsy Bitsy Spider – speelt Yelena Belova ook een belangrijke rol. De serie is geschreven door Devin Grayson en getekend door J.G. Jones. Het verhaal is in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar; zelfs in het Nederlands bij Dark Dragon Books.

Vanwege de film is Marvel een paar maanden geleden gestart met een nieuwe Black Widow comicreeks. In deze achtste serie zetten schrijver Kelly Thompson en tekenaar Elena Casagrande de wereld van Natasha Romanoff opnieuw op zijn kop. Het is een nieuw, spannend avontuur met prachtig tekenwerk. De acteurs van het MCU kunnen dan wel afscheid nemen van hun personages, maar de kunstenaars bij Marvel weten hun helden na al die jaren nog steeds fris en fruitig te houden.

Scarlett Johansson en Florence Pugh

Black Widow recensie – Bioscoop of Disney+?

Nu het lange wachten voorbij is, heb je de keuze waar je Black Widow gaat kijken. Kies je nu voor een volle zaal in de bioscoop of kijk je vanaf 9 juli gezellig op de bank naar Disney+? Persoonlijk ga ik voor de bioscoop, omdat een film als Black Widow daar veel beter tot z’n recht komt. Daarnaast blijf ik het een hoop geld vinden om de film – naast het Disney+ abonnement zelf – (tijdelijk) aan te schaffen voor € 21,99. Uiteraard krijg je de film later dit jaar gratis te zien met je huidige abonnement.

Waar je ook voor kiest, Marvel trapt de vierde fase in ieder geval goed af met Black Widow. Het is een superheldenfilm met een held zonder superkrachten. Mijn voorkeur gaat overigens altijd uit naar de verhalen die zich gewoon op de aarde afspelen en niet en niet in de ruimte, op verre planeten of in vreemde dimensies. Een avontuur met Spider-Man, Punisher of Black Widow komt een stuk realistischer over, hoewel in die verhalen ook genoeg onwaarschijnlijke dingen gebeuren.

David Harbour als Red Guardian

Spannend spionageverhaal boordevol actie

Black Widow weet je de volle 133 minuten te boeien. Regisseur Cate Shortland neemt je mee naar verschillende locaties en brengt een spannend spionageverhaal boordevol actie. Op sommige momenten lijkt de film een mengelmoes van James Bond, Jason Bourne, Atomic Blonde en Red Sparrow. Maar dan wel met die bekende Marvel uitstraling!

Voor mijn gevoel had het verhaal wel wat donkerder gemogen, vooral wat het duistere verleden van Black Widow betreft. Die wordt door Disney toch weer wat schoongepoetst. Er valt gelukkig ook nog wel wat te lachen en die verdienste komt vooral toe aan de rollen van David Harbour en Florence Pugh. Scarlet Johansson zelf blijft aan de serieuze kant, maar in ieder geval krijgt Natasha Romanoff eindelijk de aandacht en de afsluiting die ze verdient. Zoals gebruikelijk bij Marvel films loont het de moeite om tot het einde van de aftiteling te blijven zitten.

Natasha Romanoff en Yelena Belova

Black Widow recensie – Nog meer fantastische verhalen

Producent Kevin Feige heeft grootse plannen voor het Marvel Cinematic Universe en laat zien dat de studio voorlopig nog niet klaar is met het vertellen van fantastische verhalen. Zowel op het grote, als op het kleine scherm. Later dit jaar verschijnen Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings en Eternals nog in de bioscoop, maar dat is dan. Ga nu eerst genieten van Black Widow!

Black Widow draait nu in de bioscoop en streamt vanaf 9 juli met VIP-toegang op Disney+. Bekijk hier de trailer:

Titel: Black Widow
Regisseur: Cate Shortland