Batman: The Long Halloween recensie - Modern Myths

Batman: The Long Halloween recensie – The Godfather in Gotham City

Batman bestaat al meer dan 80 jaar en in die periode zijn talloze verhalen verschenen over deze “Dark Knight”. Sommige daarvan bekijken de legende van de gemaskerde misdaadbestrijder in het duistere Gotham City op meta-niveau en raken daarmee aan de essentie van deze held. Zo ook de comicserie Batman: The Long Halloween van Jeph Loeb en Time Sale. Geen wonder dus dat deze klassieker als animatie toegevoegd wordt aan de films met het DC Universe Movie label. En nog wel in twee delen! Lees onze Batman: The Long Halloween recensie!

Wil je het eerste deel van dit klassieke Batman-verhaal op blu-ray of dvd winnen? Doe dan mee met onze Batman: The Long Halloween winactie! Lees ook Jeroens Batman: The Long Halloween Part Two recensie.

Iedereen kent Batman. In zijn klassieke televisieserie uit de jaren 60 of in zijn meest recente optredens in de films van regisseur Zack Snyder – Batman v Superman: Dawn of Justice en Zack Snyder’s Justice League – hoeft de gemaskerde misdaadbestrijder zich dan ook nooit te introduceren. In die verhalen is Batman een niet te stoppen, gefocuste held die alles doet om het kwaad te overwinnen.

In zijn solo-films grijpen filmmakers echter graag terug naar de beginjaren van miljonair Bruce Wayne. Wat drijft deze jongeman om een vleermuiskostuum aan te trekken en de moord op zijn ouders te wreken?

In Batman van Tim Burton uit 1989, Batman Begins van Christopher Nolan uit 2005 en straks in 2022 met The Batman van Matt Reeves zie je die vragen beantwoord. De laatste twee regisseurs uit dit rijtje lieten zich hierbij onder andere inspireren door de dertiendelige comicserie Batman: The Long Halloween van auteur Jeph Loeb en tekenaar Tim Sale.

Batman: The Long Halloween Part One - Batman

Bruce Wayne staat niet alleen

In Batman: The Long Halloween laten Jeph Loeb (het brein achter de Marvel Netflix series) en Tim Sale zien dat Bruce Wayne niet alleen staat in zijn strijd tegen de misdaad in Gotham City. Ook commissaris James Gordon en officier van justitie Harvey Dent proberen in de door corruptie geteisterde stad iets te veranderen. We bevinden ons hier een stukje verder in de carrière van de Dark Knight, in vergelijking met die andere klassieke comic die de beginjaren van de held belicht: Batman: Year One van Frank Miller en David Mazzucchelli.

In Batman: Year One zien we hoe Bruce als Batman beginnersfouten maakt en hoe Gordon als jonge luitenant leert dat de politie in Gotham City zo haar eigen afspraken heeft met de georganiseerde misdaad. In Batman: The Long Halloween draait het vooral om die georganiseerde misdaad, in de vorm van de Falcone maffiafamilie en hun strijd tegen hun concurrenten. Die concurrentie bestaat niet alleen uit misdaadbaas Sal Maroni, maar ook “freaks” als de Joker, Catwoman, Riddler, Penguin en alle andere kleurrijke schurken die sinds de aanwezigheid van Batman steeds talrijker lijken te worden in de stad.

Batman, James Gordon en Harvey Dent

Net als The Godfather

Jeph Loeb en Tim Sale zijn er wel eens van beschuldigd een Batman-versie van The Godfather gemaakt te hebben. En de verwijzingen naar de klassieke films van regisseur Francis Ford Coppola zijn dan ook onmiskenbaar. Maar juist daardoor krijgt The Long Halloween een duistere, realistische laag. Ondanks dat in elk deel van de stripserie ook een Batman-schurk op het toneel verschijnt.

De stilistische, dikke lijnen van Tim Sale – waarin zwart een grote rol speelt – maakt van Gotham City een gewichtige aanwezigheid. De openingszin “I believe in Gotham City” zet de toon en is de start van een sfeervol misdaaddrama, dat naast de ondergang van de maffia in Batmans stad, ook een moordmysterie is.

Bruce Wayne en Selina Kyle

Batman: The Long Halloween recensie – Wie is de Holiday Killer?

Terwijl Batman, Gordon en Dent alles op alles zetten om Carmine Falcone, het hoofd van de maffiafamilie, te arresteren, wordt er elke feestdag iemand van de Falcone-familie door een onbekende vermoord. Al snel krijgt deze figuur de bijnaam “de Holiday Killer”. Niet alleen het driemanschap Batman, Gordon en Dent tasten in het duister wat de identiteit van Holiday betreft, ook Carmine Falcone raakt steeds gefrustreerder. In elk deel van de stripserie staat een nieuwe feestdag centraal, waarop een nieuwe moord gepleegd wordt. Het verhaal zit bijzonder goed in elkaar en je wordt tot op de allerlaatste pagina in het ongewisse gelaten wie nu de dader is.

Zoals gezegd krijg je een geweldige, diepgravende blik op de drijfveren van zowel Bruce Wayne als James Gordon en Harvey Dent. Vooral de ontwikkeling van Harvey Dent is erg onderhoudend. Iedereen die de tragische geschiedenis van deze officier van justitie kent, weet waarom.

Batman: The Long Halloween Part One - Holiday

Leer het epische verhaal kennen

Laat ik voorop stellen dat de geanimeerde DC Universe Movie Batman: The Long Halloween een prima manier is om dit epische verhaal te leren kennen als je geen comics leest. De makers hebben erg hun best gedaan trouw te zijn aan de stripserie. Het lukt hen ook redelijk goed om het complexe verhaal meeslepend te houden, maar toch wringt het hier en daar. De keuze om de film in twee delen uit te brengen is begrijpelijk, gezien de lengte van het verhaal. Maar de kleine aanpassingen die gedaan zijn, storen soms.

Zo begint elke deel van de stripserie met de aankondiging van de feestdag die in dat nummer centraal staat. In de animatiefilm gebeurt dit aan het eind van elk “hoofdstuk”. Hierdoor zijn de overgangen wat abrupt en moet je vaak even schakelen voor je begrijpt dat het verhaal zich alweer een aantal weken later afspeelt.

The Long Halloween Part One - Batman

Batman: The Long Halloween recensie – Veel onnodige actie

Ook de actiescènes worden onnodig gerekt. The Long Halloween is vooral een “noir” misdaadverhaal zoals The Godfather en geen actiespektakel. De langere achtervolging tussen Batman en Catwoman op de daken van Gotham of het gevecht tussen Batman en een aantal overdreven triade (Chinese maffia) vechters was niet nodig geweest. Goed, het is een animatiefilm en het grote publiek verwacht waarschijnlijk wat stripboekenactie, maar het valt hier uit de toon. Je wil als kijker snel terug naar het mysterie zelf.

Ook de rol van de Joker wordt in Batman: The Long Halloween Part One wat groter gemaakt. Joker is jaloers op Holiday en wil weten wie zijn spotlight steelt. Er is namelijk maar ruimte voor één moorddadige maniak in Gotham City waar alle kranten over mogen schrijven. In de comics is die drijfveer van Joker een serieuze dreiging, in de animatieversie komt hij kinderachtig over.

Merry Christmas Joker

Gilda, verwijten en verdriet

Tot slot is ook Gilda – de vrouw van Harvey Dent – in deze animatieversie net wat te apathisch, net wat te neerslachtig. In de strips staat hun relatie onder druk door de lange uren die Harvey maakt, maar Gilda draagt het; ze snapt het. Ook al zou ze het liever anders zien. In Batman: The Long Halloween Part One krijg je vooral medelijden met Harvey: hij doet zijn best om iets te betekenen voor Gotham en krijgt van Gilda niets anders dan verwijten en verdriet. Hier hadden de filmmakers wel iets meer invulling aan de kijker mogen overlaten.

Gilda Dent

Minimalistische animatie, grote stemmen

Wat de animatie betreft wijkt deze film een beetje af van de stijl gebruikt in bijvoorbeeld Batman: Soul of the Dragon, die ik in maart van dit jaar besproken heb. Waarschijnlijk probeert de film de stijl van Tim Sale na te bootsen, maar dat is niet overal een goede keuze. In The Long Halloween gebruikt Sale vaak dikke lijnen, wat op papier diepte en contrast geeft. In de animatieversie lijken de figuren daardoor soms houterig, slordig zelfs. De minimalistische stijl werkt in de regenachtige, duistere straten van Gotham City prima, maar is nogal grof in close-ups van de personages.

Fans van Supernatural kunnen in de stem van Batman acteur Jensen Ackles (My Bloody Valentine, Smallville)) herkennen. De stem van de Joker wordt ditmaal door stemacteur Troy Baker verzorgd, die grappig genoeg in veel LEGO DC animaties de stem van Batman doet. De getergde Harvey Dent krijgt de stem van Josh Duhamel (de Utopian in Jupiter’s Legacy) en Billy Burke (Charlie Swan in Twilight) speelt Gordon. Catwoman wordt gespeeld door de helaas te vroeg overleden Naya Rivera (Glee). Dit is dus allemaal dik in orde.

Batman in The Long Halloween Part One

De extra’s: Nog meer animatie

De extra’s op de blu-ray van Batman: The Long Halloween Part One zijn aardig. Je krijgt een uitgebreide blik op Batman: The Long Halloween Part Two die in augustus wordt uitgebracht. De filmmakers kloppen zich hierin wel erg op de borst, maar ze tonen wel passie voor het verhaal.

Daarnaast krijg je wat previews van andere DC Animated Movies en – wat erg leuk is – er staan twee afleveringen van Batman: The Animated Series op. Deze twee afleveringen passen thematisch bij de film. Ik had op zich nog graag Jeph Loeb en Tim Sale in beeld gezien over hun meesterwerk, maar helaas. Wil je meer diepgang over The Long Halloween, dan kan ik je Absolute Batman: The Long Halloween aanraden. Dit is een van de mooiste en compleetste uitvoeringen van de comicserie.

Solomon Grundy, Born on a monday

Batman: The Long Halloween recensie – Prima animatie met alles wat Batman leuk maakt

Nu is het dus wachten tot augustus om deel twee te kijken. Met die twee blu-rays heb je een geweldig Batman verhaal in je filmkast die de essentie van de gelijknamige stripserie prima vangt.

Alle punten die ik hierboven benoem, zijn waarschijnlijk vooral voor stripliefhebbers belangrijk. Ben je dat niet, dan heb je met Batman: The Long Halloween Part One gewoon een fijne animatiefilm die je alles geeft wat Batman leuk maakt: misdaad, mysterie, (gekke) schurken en actie. Mét een The Godfather sausje. Kijk smakelijk!

Batman: The Long Halloween is verkrijgbaar op blu-ray en dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: Batman: The Long Halloween Part One
Regisseur: Chris Palmer