Blood Conscious recensie - Modern Myths

Blood Conscious recensie – Meesterlijke spanning met weinig personages

Blood Conscious is een film met een erg kleine cast bij een blokhut in een bos. Een vergelijking met The Blair Witch Project of The Evil Dead is dan natuurlijk snel gemaakt. Deze Imagine 2021 film heeft ook wel enkele kleine hommages aan The Evil Dead, maar is absoluut geen kopie. Het is een originele twist aan een bekend gegeven. Lees onze Blood Conscious recensie!

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2021 special.

Blood Conscious recensie - PosterHelaas is er dit jaar weer geen fysieke editie van het Imagine Film Festival. De sfeer van een festival is online natuurlijk niet te evenaren. Tot het weer kan, is het kijken vanuit het gemak van je eigen huis echter de enige optie. Maar hopelijk kunnen we snel weer genieten van het samenstellen van een schema, de lichte paniek als je het zaalnummer niet meer weet en het met een sliding net op tijd bij de juiste stoel aankomen.

Gelukkig is er tijdens Imagine 2021 online wel genoeg te zien, zoals Blood Conscious van regisseur Timothy Covell. Na enkele shorts is dit zijn eerste speelfilm.

Oghenero Gbaje als Kevin

Moord rond een vakantiehuisje

Kevin (Oghenero Gbaje (Black Is King)) is met zijn zus Brittney (DeShawn White (Motherless Brooklyn)) en haar verloofde Tony (Lenny Thomas (Ruthless)) op weg naar het vakantiehuisje van hun ouders. De blokhut aan een meer midden in de bossen is een welkome afwisseling met het drukke leven in de stad. Echter zit Kevin, zoals een echte puber betaamt, niet te wachten op deze sociale isolatie zonder zijn vrienden.

Aangekomen bij het huisje vinden ze al snel hun ouders. Doodgeschoten. Het blijkt dat ook de buren hetzelfde lot zijn ondergaan. De schutter laat zich al snel zien en zegt dat hij op demonen jaagt. Kennelijk zijn de mensen rond het meer bezeten geraakt. Hoe kan hij weten of Kevin, Brittney en Tony wel menselijk zijn?

Blood Conscious recensie - Nick Damici als The Stranger

Blood Conscious recensie – Rare dingen, ’s nachts in het bos

De drie weten de man (Nick Damici (Dark Was the Night)) te overtuigen dat ze misschien toch mensen zijn, waardoor hij ze in leven laat. Wel steelt hij hun telefoons en auto. Uren verwijderd van de bewoonde wereld besluiten ze in de blokhut te wachten tot de ochtend, voor ze hulp gaan zoeken. Maar sprak de moordenaar de waarheid over de demonen? En is hij er wel echt vandoor? ‘s Nachts in het bos ga je rare dingen zien. Zeker na zulke traumatische gebeurtenissen. Als dan ook nog een schim de blokhut nadert, is het de vraag of deze vrouw te vertrouwen is.

Tony - Blood Conscious

Sociaal bewuste horrorfilm

Met de huidige trend van sociaal bewuste horrorfilms als Get Out en Us ligt Blood Conscious hier volledig in het verlengde van. Racisme is een groot onderdeel van de film, maar het ligt er nergens zo dik bovenop dat de film lijdt onder de boodschap (I’m looking at you Black Christmas uit 2019!).

Verder spelen ook massahysterie en wantrouwen een groot onderdeel. De acteurs zijn allen relatief onbekend op een aantal bijrollen na. Al had Nick Damici de hoofdrol in de weerwolf film Late Phases (ook zeker een aanrader!). De drie hoofdrolspelers zijn het grootste gedeelte van het verhaal samen en weten de film goed te dragen.

Brittney, Kevin en Tony in Blood Conscious

Blood Conscious recensie – Spanning met slechts vijf personages

Blood Conscious draait eigenlijk volledig om vijf personages. Dit lijkt weinig, maar toch kunnen films met slechts een paar personages je op het puntje van je stoel houden. Tel met ons af in de volgende voorbeelden:

Who’s Afraid of Virginia Woolf? – vier personages

Who's afraid of Virginia Woolf?In Who’s Afraid of Virginia Woolf? maken we kennis met twee echtparen. Het oudere echtpaar (Richard Burton en Elizabeth Taylor) meten hun huwelijkse ongenoegens breed uit in het bijzijn van het jongere echtpaar (Sandy Dennis en George Segal). Het gaat al snel van kwaad tot erger.

De meesterlijke acteerprestaties maken dit een ijzersterke film. En dat met een cast van precies vier spelers.

10 Cloverfield Lane – drie personages

10 Cloverfield LaneIn 10 Cloverfield Lane zagen we hoe Michelle (Mary Elizabeth Winstead) wakker wordt in een bunker na een auto-ongeluk. Howard (John Goodman) is de eigenaar van de bunker en vertelt haar dat er een chemische aanval heeft plaatsgevonden aan de oppervlakte en dat ze dus niet weg kan. Michelle vertrouwt de man niet, maar de andere bewoner van de bunker, Emmett (John Gallagher Jr.) gelooft dat het waar is.

De claustrophobische setting van de bunker staat garant voor ijskoude rillingen, maar de echte horror komt voort uit de keuzes van de hoofdrolspeelster. Als haar gevoel over de man juist is, overleeft ze het niet. Maar als hij de waarheid spreekt en ze ontsnapt, overleeft ze het ook niet. Door slechts drie personages te gebruiken – waarvan er een misschien volledig doorgedraaid is – illustreert deze film hoe alleen Michelle is.

Hell in the Pacific – twee personages

Hell in the PacificIn Hell in the Pacific zien we hoe een Amerikaanse piloot (Lee Marvin) strandt op een onbewoond eiland. Hij zit daar vast, samen met schipbreukeling Tsuruhiko Kuroda (Toshirô Mifune) die ook nog eens een Japanse marine kapitein blijkt te zijn.

De twee moeten samen zien te overleven, wat samenkomt in een krachtige film met als ultieme boodschap dat menselijkheid conflicten kan overwinnen.

Films met één personage

BuriedMaar ook slechts één enkele acteur in een kleine ruimte kan een boeiende film opleveren. Of het nu Tom Hardy is in een auto van Londen naar Birmingham die een hoop te bespreken heeft via zijn handsfreeset in Locke; Robert Redford op een vlot in All is Lost of Ryan Reynolds begraven in een kist met enkel een aansteker in Buried.

Elk van deze films weet ontzettend te boeien, met enkel uitstekende acteerprestaties en een plot dat weet te boeien.

Blood Conscious recensie – Film die je te pakken neemt

Zo weet Blood Conscious je ook te pakken te krijgen. De spanning wordt meesterlijk opgebouwd. We krijgen in de openingsscène precies genoeg te weten over de personages en de onderlinge verhoudingen om met ze mee te leven. Het bos werkt dusdanig desoriënterend dat de dreiging overal vandaan kan komen. Maar welke dreiging precies is niet geheel duidelijk, omdat we slechts hetzelfde weten als de personages. En dat is precies de kracht van de film.

Als op het einde de puzzelstukjes in elkaar vallen, blijf je met minstens een opgetrokken wenkbrauw zitten. En misschien zelfs wel met een open mond. Aanrader!

Blood Conscious is online te zien op Imagine Film Festival 2021 op 14 april om 21:30. Tickets en tijden vind je op de Blood Conscious pagina. Bekijk hier de trailer:

Titel: Blood Conscious
Regisseur: Timothy Covell
Acteurs: Nick Damici, Oghenero Gbaje, Lori Hammel, DeShawn White
Productie: Old Bear Film
Genre: Thriller

Imagine Film Festival 2021

Imagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Film Festival 2021 van 7 t/m 17 april online naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Laat je meevoeren naar andere werelden. Of kijk anders naar onze eigen wereld. Daarbij onderzoekt het festival nieuwe vormen om fantastische verhalen te ervaren. Zoals virtual reality en fantastische games. In verdiepende programma’s biedt het festival achtergronden, geschiedenis en context. Voor onze recensies van de films en een interview kijk je bij onze Imagine Film Festival 2021 special!

Imagine Film Festival 2021 bannerLees meer Modern Myths recensies!

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Old Bear Film

Lenny Thomas als Tony