Blood of Zeus recensie - Modern Myths

Blood of Zeus recensie – Griekse mythologie in Japanse stijl

Op Netflix kun je kijken naar de animatieserie Blood of Zeus. Het is een stijlvolle reeks die een frisse blik werpt op de verhalen uit de Griekse mythologie. Netflix werkt opnieuw samen met de Amerikaanse Powerhouse Animation Studios. Van deze studio is op de streamingdienst ook de vampierserie Castlevania te bewonderen. Castlevania is gebaseerd op de gelijknamige videogames, maar voor Blood of Zeus haalt Powerhouse zijn inspiratie ergens anders vandaan. Lees in onze Blood of Zeus recensie de achtergronden van deze mythologische animatieserie!

Blood of Zeus recensie - posterDe oude Grieken gebruikten hun verhalen als verklaring voor het ontstaan van de wereld en de mensheid. Tegenwoordig worden deze verhalen uitsluitend nog gebruikt als entertainment. Het is wel bijzonder dat deze eeuwenoude verhalen nog steeds zo populair zijn. Waar komt dat door?

Hiervoor kunnen we verschillende redenen bedenken. Ten eerste gaan de verhalen over personages die tot de verbeelding spreken. Ten tweede zijn de verhalen steeds weer een inspiratiebron voor schrijvers, tekenaars en filmmakers in onze huidige cultuur. Waar denk je dat al die ideeën voor superhelden vandaan komen? Zelfs George Lucas geeft toe dat er in Star Wars thema’s zitten uit de Griekse mythologie.

Blood of Zeus recensie - Titan

Goede tijden, slechte tijden… maar dan met goden

In Blood of Zeus woont de jonge Heron samen met zijn moeder in een hutje net buiten het dorp. Het leven is zwaar en Heron verdient de kost als mijnwerker. De bijgelovige dorpelingen beschuldigen zijn moeder van hekserij en willen haar zelfs verbranden. Hun enige vriend is de oude Elias. Als op een avond Heron wordt aangevallen door een demon, wordt hij gered door de Amazone Alexia. Ze waarschuwt het dorp voor de komst van meer demonen, onder leiding van Seraphim. Elias vertelt aan Heron dat demonen overblijfselen zijn van Giganten; monsters die zijn ontstaan na de grote strijd tussen de goden en de Titanen.

Als de dreiging van de demonen toeneemt, leert Heron meer over zijn eigen afkomst. Hij is een zoon van Zeus. Al die jaren heeft Zeus hem verborgen weten te houden voor zijn eigen vrouw, Hera. Het is niet de eerste keer dat de Griekse god zijn vrouw ontrouw is geweest, maar dit keer zweert ze op wraak en ontketent een oorlog tussen de goden.

Claudia Christian als Hera

Blood of Zeus recensie – Oude verhalen voor een nieuwe generatie

Aan het begin van de serie geven de makers aan dat de verhalen uit de Griekse mythologie mondeling werden overgebracht. Veel verhalen zijn nooit opgeschreven en zelfs verloren gegaan. Blood of Zeus is zo’n verhaal. Het is een slimme zet van de broers Charley en Vlas Parlapanides (Death Note), de bedenkers van de serie. Met deze inleiding pakken ze direct de vrijheid om de oude verhalen naar hun eigen hand te zetten, zonder wetenschappers die gespecialiseerd zijn in de oudheid voor de schenen te schoppen.

De broers zijn van Griekse afkomst en hebben al eens eerder gewerkt aan een verhaal uit de Griekse oudheid. De film Immortals uit 2011 van regisseur Tarsem Singh (The Cell, Self/less) is ook door hen geschreven. Heb je die film onlangs gezien, dan herken je zelfs wat gelijkenissen. Maar in een animatieserie is natuurlijk veel meer mogelijk. En dat laten de gebroeders Parlapanides goed merken.

Gryphon

Zwaarden en Sandalen – De rijke filmgeschiedenis van de Griekse oudheid

Na het zien van Blood of Zeus kon ik het niet laten om de (film)geschiedenisboeken in te duiken. Ik was benieuwd welke films en series de inspiratiebron zijn geweest voor deze animatiereeks. Het viel me op dat er heel veel films en series zijn gemaakt over de Griekse mythologie of erop zijn gebaseerd. Het zijn er teveel om allemaal te beschrijven, maar ik wil er toch een paar uitlichten.

Le fatiche di Ercole
Le fatiche di Ercole

In Italië zijn er tussen 1958 en 1965 ontzettend veel historische en mythologische films gemaakt. Er is zelfs een subgenre naar vernoemd: de “Sword and Sandal”-films. Het was het Italiaanse antwoord op de grote Hollywood producties als Ben Hur (1959) en Cleopatra (1963). In veel films speelt Hercules – ook een zoon van Zeus – de hoofdrol. In prachtige titels als Le fatiche di Ercole (1958) en Ercole e la regina di Lidia (1959) speelt acteur Steve Reeves de rol van Hercules. Iedere keer wordt er wel weer een andere draai gegeven aan het verhaal rondom deze spierbundel.

Blood of Zeus recensie – Arnold Schwarzenegger en Kevin Sorbo

Hercules in New York
Hercules in New York

In 1970 vertolkt niemand minder dan Arnold Schwarzenegger de rol van Hercules in Hercules in New York. Hier wordt de held naar de aarde gestuurd, waar hij als bodybuilder aan de bak probeert te komen.

En natuurlijk mag een tekenfilmbewerking van Disney niet ontbreken. De studio produceerde in 1997 de film Hercules, waarin de held zichzelf moest bewijzen om zijn onsterfelijkheid terug te krijgen. Op het kleine scherm heeft Hercules ook succes gehad. Van 1995 tot 1999 speelde Kevin Sorbo de hoofdrol in Hercules: The Legendary Journeys.

Jason and the Argonauts

Een persoonlijke favoriet is nog altijd Jason and the Argonauts uit 1963. De film is van regisseur Don Chaffey, met prachtige stop-motionanimatie van Ray Harryhausen (bekend van de klassieke Sinbad-films). In deze film gaat de mythologische Griek Jason op zoek naar het Gulden Vlies. Tijdens zijn avontuur komt hij in aanraking met allerlei mythologische wezens die toen nog allemaal zonder computer op het witte doek werden getoverd.

Jason and the Argonauts - Triton
Jason and the Argonauts

Zwaarden en Sandalen – Van Troy tot Clash of the Titans

Troy - poster
Troy

De afgelopen 20 jaar zijn er ook voldoende films uitgebracht die laten zien dat de Griekse mythologie ons blijft boeien. In 2004 waagde regisseur Wolfgang Petersen zich aan Troy, het verhaal over de Trojaanse oorlog. Brad Pitt speelde hierin de rol van Achilles, een afstammeling van Zeus. Een heel ander avontuur is dat van 300, gebaseerd op de gelijknamige comics van Frank Miller. Regisseur Zack Snyder verfilmde in 2006 dit brute verhaal over de slag bij Thermopylae tegen de Perzen. De klassieke machtsstrijd van de mens tegen de goden komt aan bod in films als Clash of the Titans (2010) en Wrath of the Titans (2012).

Liam Neeson in Clash of the Titans
Liam Neeson in Clash of the Titans

Blood of Zeus recensie – Percy Jackson en Wonder Woman

Modern Myths Nieuws 2020 Week 19 20 - Percy Jackson boxset boeken
De Percy Jackson boeken

Rond dezelfde tijd verschenen ook Percy Jackson and the Lightning Thief (2010) en Percy Jackson and the Sea of Monsters (2013). Beide films zijn gebaseerd op de populaire young adult boekenreeks van schrijver Rick Riordan. Het is een moderne kijk op de Griekse mythologie waarin Percy Jackson ontdekt dat hij de zoon is van Poseidon, de god van de zee. Het eerste deel is overigens geregisseerd door Chris Columbus die ook verantwoordelijk was voor de eerste twee Harry Potter-films (op hun beurt ook weer vol elementen uit de mythologie). In dit rijtje past ook de eerder genoemde Immortals van de makers van Blood of Zeus.

Wil je een originele vertelling over de 12 werken van Hercules, kijk dan de film Hercules (2014) met Dwayne “The Rock” Johnson. De meest recente films gebaseerd op de klassieken zijn toch wel Wonder Woman (2017) en het vervolg Wonder Woman 1984 (2020) met de knappe Gal Gadot als de dochter van koningin Hippolyta en Zeus.

Wonder Woman blu-ray 1
Gal Gadot als Wonder Woman

De krachtige stijl van Powerhouse Animation Studios

Na Castlevania scoort Powerhouse Animation Studios opnieuw goed met Blood of Zeus. De serie werd eerst aangekondigd als Gods & Heroes, maar is uiteindelijk aangepast naar de huidige titel. Deze zou beter aansluiten bij het thema van de serie. De stijl van Powerhouse Animation Studios is herkenbaar en doet erg denken aan klassieke animes als Vampire Hunter D (1985) en Fist of the North Star (1986). De tekenstijl vind ik persoonlijk wat houterig, maar er is ontzettend veel aandacht geschonken aan de prachtige achtergronden. Het ziet er in ieder geval erg strak uit.

De serie wordt begeleid door de krachtige en bombastische soundtrack van de Britse componist Paul Edward-Francis. Hij weet klassiek en modern te combineren met een indrukwekkende korenzang die perfect past in de sfeer van de serie. De muziek is een hommage aan de films uit de gouden eeuw van Hollywood. Net als bij Castlevania heeft ook Blood of Zeus een uitstekende cast van Engelse stemacteurs, waardoor ik niet snel een andere geluidstrack zou kiezen.

Blood of Zeus recensie - De goden trekken ten strijde

Blood of Zeus recensie – Nog veel meer anime op Netflix

Het valt op dat (Japanse) animatie het goed doet op Netflix. Als ik specifiek kijk naar anime, heeft Netflix een flink aanbod aan films en series. De Ghibli-films zijn natuurlijk fantastisch, maar er zitten ook een aantal interessante Netflix Originals tussen. Waaronder dus Blood of Zeus. Ondanks dat er een Amerikaanse studio achter zit, schaar ik de reeks wel onder de animetitels. Dan kan ook niet anders, als je ziet hoe Blood of Zeus is gemaakt en hoeveel Aziatische animators betrokken zijn bij het maken van deze serie.

Voor 2021 staan er overigens nog veel meer originele anime titels op de planning: Rilakkuma’s Theme Park Adventure, Thermae Romae Novae, High-Rise Invasion, Thus Spoke Kishibe Rohan en The Way of the Househusband. Houd hiervoor onze site en Netflix goed in de gaten.

Jessica Henwick als Alexia

Goddelijke tekortkomingen

De acht afleveringen van Blood of Zeus kijk je achter elkaar weg. Voordat je het weet zit het eerste seizoen er al op. De serie zit vol actie, geschiedenis, drama, liefde, overspel, haat en intriges. Het mag duidelijk zijn dat de machtige goden eigenlijk allemaal dezelfde tekortkomingen hebben als de mens. Vooral Zeus neemt het niet zo nauw met de huwelijkstrouw als hij weer de bloemetjes buiten de berg Olympus zet.

Dit zet natuurlijk kwaad bloed bij zijn vrouw Hera. Deze onderwerpen – maar ook de horror en gore – maken van Blood of Zeus een tekenfilm voor volwassenen. De serie is absoluut niet geschikt voor jeugdige kijkers. Die kunnen naar een wat rustigere tekenfilmserie kijken op Netflix, zoals bijvoorbeeld Avatar: The Last Airbender.

Goddelijke liefde

Blood of Zeus recensie – Prachtige Griekse mythologie in strakke animatie

Netflix heeft laten weten dat er ook een Blood of Zeus seizoen 2 komt. Het verhaal wordt in het eerste seizoen netjes afgerond, maar er zijn nog wel open eindjes. De avonturen van Heron gaan dus verder, maar ook de goden spelen opnieuw een grote rol. Meer details zijn nog niet bekend, maar de gebroeders Parlapanides hebben laten weten dat ze genoeg ideeën hebben om vijf seizoenen te vullen. Maar of die er komen is natuurlijk afhankelijk van de kijkcijfers. Als een serie niet genoeg kijkers heeft, trekt Netflix er zonder pardon de stekker uit.

Ga dus genieten van het eerste seizoen van Blood of Zeus. De prachtige verhalen uit de Griekse mythologie en de strakke animatiestijl van Powerhouse Animation Studios zijn een uitstekende combinatie. De serie zal zowel reguliere tekenfilmliefhebbers als animefans aanspreken.

Blood of Zeus streamt nu op Netflix. Bekijk hier de trailer:

Titel: Blood of Zeus
Regisseur: Shaunt Nigoghossian