Avatar: The Last Airbender collection recensie - Modern Myths

Avatar: The Last Airbender Collection – Oosterse wijsheden volgens Nickelodeon

Avatar: The Last Airbender Collection of “De Legende van Aang” is nu eindelijk verkrijgbaar op blu-ray. De schitterende integrale luxe boxset bevat de boeken Water, Aarde en Vuur op maar liefst negen discs met heel veel extra’s. De makers van de serie zijn sterk beïnvloed door de Chinese en Japanse cultuur. Het verhaal van monnik Aang is een meeslepend avontuur over opoffering, doorzettingsvermogen en het proberen te doen wat goed is. Lees onze Avatar: The Last Airbender Collection recensie!

Deze schitterende blu-ray boxset winnen? Doe mee met onze Avatar: The Last Airbender Collection winactie!

De Avatar: The Last Airbender tekenfilmserie ken ik van vroeger toen het op televisie werd uitgezonden door Nickelodeon. Ik keek met een schuin oog altijd mee met mijn zoontje. Hij keek natuurlijk ook naar andere series, zoals SpongeBob SquarePants, The Fairly OddParents en ga zo maar door. Ik vond Avatar altijd ver boven die andere series uitsteken. Er zat namelijk zoveel meer in dan alleen maar twintig minuten chaos en geschreeuw. Veel meer. Avatar is bedacht door de Amerikanen Michael Dante DiMartino en Bryan Konietzko. Bij het maken van de serie zijn ze sterk beïnvloed door de Chinese en Japanse cultuur.

Chinese en Japanse invloeden

Het grote voorbeeld van DiMartino en Konietzko is de Japanse filmmaker Hayao Miyazaki. Hij is mede-oprichter van Studio Ghibli (The Castle of Cagliostro, Princess Mononoke, Spirited Away). Verder kijken de heren heel graag naar het werk van studio Gainax (Gunbuster, Wings of Honneamise, Neon Genesis Evangelion) en verschillende Kung Fu-films. Al deze Oosterse invloeden – en nog veel meer – zie je terug in Avatar: The Last Airbender.

Aang - Oosterse vechtkunst

Avatar: The Last Airbender Collection recensie –
Boek 1: Water – Begin bij het begin

Lang geleden leefden vier verschillende naties – Water, Aarde, Vuur en Lucht – in vrede samen. Maar toen begon de Vuurnatie een oorlog tegen de andere naties. Alleen de Avatar, meester van de vier elementen, kon de Vuurnatie stoppen. Maar hij verdween spoorloos. Er gaan honderd jaar voorbij, tot Katara en haar broer Sokka een nieuwe Avatar vinden in het ijs. Deze spirituele meester van de vier elementen is een twaalfjarige jongen die Aang heet en lucht kan aansturen. Hij moet nog veel leren om ook de andere elementen te beheersen. Samen met Katara en Sokka reist hij af naar de Noordpool op zoek naar een leermeester van de Noordelijke Waterstam. De komst van de nieuwe Avatar blijft niet onopgemerkt. Aang en zijn vrienden worden achtervolgt door prins Zuko. Hij is de verbannen zoon van Vuurheer Ozai. Zuko mag alleen terugkomen naar de Vuurnatie als hij de Avatar weet te vangen. Een heftige strijd op de Noordpool tussen de Vuur- en Waternatie lijkt onvermijdelijk.

Aang en Sokka

Boek 2: Aarde – Voortzetting van de les

Na de slag op de Noordpool gaan Aang, Katara en Sokka op zoek naar een Aardemeester. Aang wil namelijk ook die krachten onder controle krijgen. Onderweg ontmoeten ze nieuwe bondgenoten, waaronder de blinde Toph Beifong. Het meisje is een Aardemeester en sluit zich aan bij de groep om de Vuurnatie te stoppen. Dit keer worden de helden achterna gezeten door Prinses Azula. Zij is de dochter van Vuurheer Ozai en zus van Prins Zuko. Na de mislukte pogingen de Avatar te vangen zwerft Zuko door het Aarderijk. De verraderlijke Azula deinst voor niets terug om Aang en zijn vrienden gevangen te nemen.

Azula

Boek 3: Vuur – Een sidderend einde

Na de confrontatie tussen Azula en Aang staan onze helden nieuwe uitdagingen te wachten. In het grootste geheim begeven ze zich naar de Vuurnatie met als doel Vuurheer Ozai te verslaan. De duistere Vuurheer heeft zelf andere plannen om aan de macht te komen en de controle te krijgen over alle vier de naties. Zonder leermeester moet Aang proberen alle elementen te beheersen en zich voor te bereiden op de eindstrijd met Vuurheer Ozai. Gelukkig kan hij rekenen op zijn trouwe vrienden. Daarnaast vindt hij in het hart van de Vuurnatie onverwachte bondgenoten. Lukt het Aang een volledige Avatar te worden? Het lot van de wereld hangt ervan af.

Avatar: The Last Airbender Collection - Vuur

Reis naar het Oosten

Voor het maken van Avatar zijn de bedenkers ook de grens over gegaan. De animatie wordt verzorgd door een Koreaanse studio. De tekenstijl komt heel dicht in de buurt van anime, de Japanse tekenfilms. Deze stijl is herkenbaar aan de grote ogen van de personages, maar ook hun expressieve gezichtsuitdrukkingen en rare uitbarstingen. Talloze (kleine) schattige wezens worden ook veel gebruikt in anime en die zie je ook terug in Avatar. Aang en zijn vrienden reizen op de rug van een enorme vliegende bizon, Appa. Later ontmoeten ze ook het vleermuisaapje Momo. Dit soort details spreken me ontzettend aan als fan van Japanse animatiefilms. Het maakt van Avatar gewoon een leuke tekenfilm. Maar wat de serie echt bijzonder maakt, is de oosterse filosofie die erin is verwerkt.

Appa

Hindoeïsme, taoïsme en boeddhisme

Hoofdpersonage Aang is gebaseerd op boeddhistische monniken. Maar er zijn nog veel meer invloeden uit het hindoeïsme, taoïsme en boeddhisme. Dat zie je in veel aspecten van de serie terug. Neem bijvoorbeeld de andere personages, maar ook de locaties die worden gebruikt. De makers hebben voor het ontwerpen van de gebouwen in de tekenfilm goed de oosterse architectuur bestudeerd. Zo is de stad Ba Sing Se gemodelleerd naar de Verboden Stad in China. Je ziet heel veel van deze stijl terugkomen in de landschappen, huizen en tempels.

Ook de oosterse vechtkunst is een belangrijk onderdeel van de serie. De makers hebben zich hiervoor laten adviseren door vechtsportinstructeur Sifu Kisu. Hij heeft de cast en crew kennis laten maken met verschillende stijlen vechtkunsten. Daarnaast heeft hij advies gegeven welke technieken het beste passen bij het sturen van de verschillende elementen. De rustige bewegingen van Tai Chi passen goed bij het sturen van water. Voor het verschuiven van aarde wordt Hung Gar gebruikt, een traditionele Kung Fu-stijl. Noordelijke Shaolin Kung Fu maakt gebruik van sterke arm- en beenbewegingen en past goed bij de Vuurnatie. Voor luchtsturing passen de dynamische en cirkelvormige bewegingen van Ba Gua het beste.

Aang en Zuko

Avatar: The Last Airbender Collection recensie – Liefde en dood

In tegenstelling tot de meeste tekenfilms is Avatar niet voor alle leeftijden. Op de verpakking staat dat de serie bedoeld is voor 6 jaar en ouder. De serie bevat aardig wat actie en geweld. De oosterse filosofie zal de jongere kijker wellicht ontgaan, maar de makers gaan onderwerpen als liefde, dood, reïncarnatie en geesten niet uit de weg. Dit kan voor de jeugdige kijker misschien net iets teveel zijn. Hoewel ik niet denk dat het kijken van Avatar blijvende schade zal opleveren.

Aang

Meer Avatar dan ooit…

De eerder uitgebrachte dvd’s van Avatar: The Last Airbender bevatten uitsluitend de afleveringen. Maar de boxset Avatar: The Last Airbender Collection komt met heel veel leuke en interessante extra’s. Aan de hand van verschillende features krijg je een goed beeld over de totstandkoming van de serie. Daarnaast geven de makers je een uitgebreide blik achter de schermen. Bij een aantal afleveringen wordt er audiocommentaar gegeven niet alleen door de makers, maar ook door de cast en crew. Het is onmogelijk alle extra’s hier te beschrijven, daarvoor is er gewoon teveel. Vandaar dat ik een kleine selectie heb gemaakt.

Aang verkleed

Avatar: The Last Airbender Collection recensie – Stemmen en storyboards

De stemmen zijn belangrijk in een tekenfilm als Avatar. In Behind the Scenes: The Voices of Avatar maken we kennis met onder andere Zachary Tyler Eisen, die zijn stem geeft aan Aang. Hij vertelt wat meer over zijn personage en we krijgen een kijkje in de opnamestudio. Normaal gesproken kijk ik tekenfilms in hun originele taal, maar voor Avatar heb ik toch voor de Nederlandse variant gekozen. Dit komt omdat ik gewend ben aan de Nederlandse stemmen (een stukje sentiment), maar ook omdat het jammer is dat deze box geen Nederlandse ondertiteling bevat. Dit was ook al zo bij de eerder verschenen dvd’s en dit is dus ook zo overgenomen. De Nederlandse stem van Aang wordt verzorgd door Jimmy Lange.

Hoe een aflevering zich vormt, is goed te zien in Original Uncut Animatic Episode #15 Bato of the Water Tribe. Je ziet de volledige aflevering in animatics, een bewegend storyboard. Dit geeft de animators een idee wat ze moeten maken. Een aantal afleveringen worden op deze manier gepresenteerd. De animatics worden groot weergegeven, terwijl het eindresultaat in een kader wordt getoond.

Makers Dante DiMartino en Bryan Konietzko laten ons in Avatar pilot with commentary voor het eerst de pilot zien van Avatar. Daarbij voorzien zij deze van commentaar. De pilot verschilt niet veel van de serie en DiMartino en Konietzko hadden al goed voor ogen hoe de personages er uit zouden zien en wat ze wilden gaan doen met het verhaal. In de pilot zie je een paar bekende scènes uit de serie terug. Alleen wat goedkoper gemaakt.

Aang - The Last Airbender

Van Amerika naar Korea en weer terug

Bryan Konietzko neemt ons mee op reis naar Korea voor Inside the Korean Animation Studios. De Avatar-serie is in Amerika bedacht, maar de animatie wordt gedaan door de Koreaanse studio JM Animation. Verschillende medewerkers komen aan het woord over de productie en hun favoriete momenten van de serie.

Avatar Super Deformed Shorts zijn een paar korte en grappige filmpjes in Chibi-stijl. De figuren worden dan schattiger gemaakt door ze een klein postuur met een groter hoofd en ogen te geven. In Japan is het een sport om van bekende animefiguren Chibi’s te maken.

Voor Avatar wordt maar weinig gebruik gemaakt van de computer. Elke aflevering bevat ongeveer 15.000 tekeningen. De tekeningen die ter voorbereiding worden gemaakt zijn hier niet meegerekend. Dit wordt duidelijk in Book 3 Finale Pencil Test. Aan de hand van originele tekeningen komt het eindgevecht van Avatar tot leven. De extra’s sluiten af met Into the Fire Nation at San Diego Comic-Con. In het panel komen de makers van de serie aan het woord ter voorbereiding van het derde seizoen. De interactie tussen de fans en de makers is leuk om te zien, net als de reactie op de eerste tekeningen en beelden van het derde seizoen.

Avatar: The Last Airbender collection - vriendschap

Nieuwe reïncarnaties van de Avatar

Dante DiMartino en Bryan Konietzko vertellen met Avatar: The Last Airbender een mooi afgerond verhaal. Ze blijven hier niet mee doorgaan totdat de personages je gaan tegenstaan. Dat is ook de kracht van de serie. Het succes van Avatar heeft er wel voor gezorgd dat er een soort vervolg kwam. De Legende van Korra, zoals deze serie heet, speelt zich zeventig jaar af na de originele serie. Het gaat over het meisje Korra, die de nieuwe Avatar wordt. De serie is ook een inspiratiebron geweest voor een speelgoedlijn, comics en diverse videogames.

The Legend of Korra
The Legend of Korra

The Last Airbender door M. Night Shyamalan

The Last Airbender - poster
The Last Airbender

Een verfilming in de vorm van The Last Airbender van regisseur M. Night Shyamalan (The Sixth Sense) verscheen in 2010. Het was de verfilming van het eerste boek. Het was de bedoeling om uiteindelijk elk boek te verfilmen, maar zover is het nooit gekomen. De ontwikkeling van de film had wel wat tegenslag. De naam Avatar mocht niet gebruikt worden als titel. Die ging naar de gelijknamige film van James Cameron. Paramount Pictures moest de naam dus veranderen in The Last Airbender.

De makers van de tekenfilm waren erg enthousiast over M. Night Shyamalan. Op een van de extra’s in deze boxset houden ze zelfs een interview met de regisseur. Toch kreeg Shyamalan ook genoeg commentaar, met name vanwege “whitewashing”. Fans begrepen niet waarom de regisseur Amerikaanse acteurs gebruikte in een film waarvan de personages gebaseerd zijn op de Aziatische cultuur. Ondanks dat de film het financieel niet slecht heeft gedaan zijn de vervolgen uitgebleven.

Aang naar Netflix

Een van de laatste ontwikkelingen omtrent Avatar is de ontwikkeling van een live-action serie voor Netflix. Helaas hebben DiMartino en Konietzko het project verlaten. Het is afwachten waarmee Netflix gaat komen, maar het zal anders zijn dan wat de oorspronkelijke makers voor ogen hadden. Verdere details over de serie ontbreken, maar vanwege het coronavirus zal het nog wel even duren voordat de serie verschijnt op de streamingsdienst.

Aang en vuurstuwen

het laatste oordeel

Avatar: The Last Airbender Collection - packshotIk ben erg blij met deze blu-ray uitgave van Avatar: The Last Airbender. De legende van Aang heeft er op fysieke media nog nooit zo goed uitgezien. Over de vormgeving is zeer goed nagedacht. De stevige box ziet er verzorgd uit. De inhoud bevat een soort boekwerk met daarin de negen schijfjes. Het boekwerk is voorzien van prachtige, originele tekeningen van de personages.

Het is alleen jammer dat de boxset met rond de 80 euro wel aan de prijzige kant is. En daarbij dus geen Nederlandse ondertiteling bevat. Als alternatief kun je de serie ook kijken op Netflix, of de goedkopere import boxset aanschaffen. Die beschikt alleen niet over een Nederlands geluidsspoor en bevat ook geen Nederlandse ondertiteling. Maar in vergelijking met de serie op Netflix, is het beeld en geluid op de blu-ray wel veel beter. De extra’s zijn een echte aanvulling op de serie en – naast de mooie box – ook de belangrijkste reden waarom ik deze set wilde hebben. Ik kan niet wachten tot er een vergelijkbare versie uitkomt van De Legende van Korra om het Avatar-avontuur écht helemaal compleet te krijgen.

Avatar: The Last Airbender Collection is nu verkrijgbaar op blu-ray. Bekijk hier een trailer:

Titel: Avatar: The Last Airbender Collection
Bedenkers: Michael Dante DiMartino, Bryan Konietzko