Monster Uitsnede

Boekrecensie: Monster – Meesterlijk verhaal met morele dillema’s

In Monster van Young Adult-schrijver Michael Grant ga je verder waar de zesdelige serie GONE eindigde. Vier jaar na het vallen van de koepel komen de meteorieten weer naar de Aarde. In een meesterlijk geschreven verhaal maak je kennis met nieuwe personages en keren oude FAKZ-leden (kinderen uit de Fall-out Alley Kinder Zone) van Perdido Beach weer terug. Maar zijn deze personen met hun nieuw verworven krachten helden, schurken of monsters?

MonsterWe zijn vier jaar verder in de tijd. Vier jaar na het vallen van de koepel over Perdido Beach. Vier jaar na het verhaal wat zich afspeelt in de vorige boekenserie GONE. Het begint allemaal met de geobsedeerde Shade Darby. Zij was erbij toen de koepel viel en zag haar moeder in de chaos sterven. Nu blijkt dat er wederom meteorieten op de aarde zullen inslaan, zet zij alles op alles om daar een stuk van te pakken te krijgen en betrekt hierin haar nieuw verworven vriend(in) Cruz. Maar zij is niet de enige die haar zinnen op de stenen heeft gezet. Deze zogenaamde AROs (Afwijkende Ruimte Objecten) trekken namelijk de aandacht van meerdere personen.

De strijd om de AROs

Zo is er de jonge kunstenaar Justin DeVeere, een naar eigen zeggen briljante psychopaat; een jong monster. Nadat deze de computer van Martin Darby, Shade’s vader en wetenschapper in dienst van de Amerikaanse overheid, heeft laten hacken, weet ook DeVeere waar deze AROs terecht zullen komen. Dan is er nog de CIA met Tom Peaks die alles op alles zet om ervoor te zorgen dat de AROs in handen van die organisatie zullen blijven en dat de buitenwereld zo min mogelijk van de potentiele gevaren mee krijgt. Want de AROs zijn niet zonder gevaar; het zijn niet zomaar meteorieten die neerslaan op Aarde. Alles wijst erop dat deze AROs kunnen zorgen voor buitengewone bijzondere krachten. Krachten die eerder bij de kinderen van Perdido Beach onder de koepel tot uiting kwamen.

Sterke schrijfstijl

Het hele verhaal in Monster is meeslepend en sterk geschreven. Van begin tot het einde blijft het verhaal je boeien. Hierdoor kun je het boek ook bijna niet wegleggen. Zelfs zonder enige voorkennis van GONE stap je zo in dit verhaal. Michael Grant zorgt ervoor dat missende kennis wordt aangevuld, waardoor het verhaal soepel loopt. Gruwelijkheden worden met behoorlijke details omschreven, waardoor je alles ook echt voor je ziet. De morele dillema’s waarmee de hoofdrolspelers te maken krijgen worden goed uitgemeten. De soms bizarre hersenkronkels waarmee de personages hun daden goed proberen te praten klinken ineens heel logisch. Zo mag je natuurlijk honderden mensen de dood in sleuren in een woede uitbarsting, zeker wanneer je eigenlijk alleen maar kunst wil maken en verder met rust gelaten wil worden.

Held, schurk of monster?

In het verhaal komt regelmatig de vraag terug wat de personages zelf denken te zijn. Held, schurk of monster? Gebruiken ze hun nieuw verworven krachten om de wereld te redden, of willen ze alleen maar macht? Maar aan de vraag welke van de drie ze zijn, denk ik dat je er ook nog heel goed een vierde element aan toe kan voegen: Slachtoffer. Zeker met de terugkeer van enkele oude personages zoals Dekka Talent uit de GONE-serie past deze vierde categorie echt in het rijtje. Want al zien sommige personages zichzelf meer als held of monster, uiteindelijk lijken ze toch allen slachtoffer van de ARO’s te zijn.

Een absolute aanrader

Monster is een meesterlijk geschreven fantastisch verhaal dat je van begin tot einde meesleurt in een wereld vol chaos, helden, schurken en monsters. Zelfs zonder de serie GONE gelezen te hebben is dit boek goed te volgen. Maar aangezien Monster al zo ontzettend goed is, ben ik nu wel genoodzaakt om GONE ook te gaan lezen. Kortom, dit smaakt naar meer.

Titel: Monster

Schrijver: Michael Grant

Uitgever: HarperCollins