Fourth Wing 2 Een ijzeren vlam recensie – Modern Myths

Fourth Wing 2: Een ijzeren vlam recensie – Revolutie of hoogverraad?

Na onze recensie van de romantasy Fourth Wing 1: In steen gebrand is nu ook deel twee van de Empyrean-serie uitgebracht door uitgeverij Zomers & Keuning: Fourth Wing 2: Een ijzeren vlam. Dit boek gaat verder waar het eerste deel ophield. Lees in onze Fourth Wing 2: Een ijzeren vlam recensie hoe Violets avontuur als tweedejaars cadet op het Basgiath oorlogscollege verder gaat. Zal ze weer een jaar overleven?

Lees ook Roxans Fourth Wing 1: In steen gebrand recensie. LET OP: deze recensie van het tweede deel bevat spoilers voor deel een van de Empyrean-serie. Als je Fourth Wing: In steen gebrand nog niet kent, lees die – of onze recensie van dat boek – dan eerst.

“Het eerste jaar is wanneer sommigen van ons ons leven verliezen. Het tweede jaar is wanneer de rest van ons onze menselijkheid verliest” – Xaden Riorson.

Toen Violet Sorrengail in Fourth Wing 1: In steen gebrand door haar moeder gedwongen werd toe te treden tot het bikkelharde Rijderskwartier van het Basgiath oorlogscollege had niemand verwacht dat zij het eerste jaar zou overleven. Zelfs Violet zelf niet. Nu heeft ze echter een band met niet één, maar zelfs twee draken: Tairn en Andarna. Dat is iets wat nooit eerder is voorgekomen en ook heeft Violet nu de zeldzame gave om bliksem te kunnen oproepen.

Maar het tweede jaar op het Basgiath oorlogscollege lijkt nog bruter en dodelijker te gaan worden dan het eerste. In Fourth Wing 2: Een ijzeren vlam doet de nieuwe vicecommandant er alles aan om Violet het leven zo moeilijk mogelijk te maken. Ze probeert haar zelfs te dwingen om haar geliefde Xaden te verraden die aan het front is gestationeerd.

Nieuwe gezichten die voor problemen zorgen

Tegelijkertijd begint een nieuwe lichting eerstejaars aan hun opleiding tot drakenrijders. Violet wil zich hier het liefste bij afzijdig houden, maar één van de cadetten is het zusje van Liam: Sloane. Liam kwam als eerstejaars om het leven toen hij Violet redde tijdens de oorlogsspelen.

Violet beloofde hem om voor zijn zusje te zorgen, maar Sloane maakt het Violet niet gemakkelijk. Ze geeft Violet namelijk de schuld van haar broers dood. En dan is daar nog een bekende uit haar eigen verleden die, zonder medeweten van zijn aristocratische familie, tot het Rijderskwartier is toegetreden.

Fourth Wing 2: Een ijzeren vlam recensie – Geheimen en gevaren

Alsof het overleven van de opleiding tot drakenrijder nog niet moeilijk genoeg was! Dit jaar draagt Violet ook nog een dodelijk geheim met zich mee. Aan het einde van het eerste jaar werden Violet en haar eskader tijdens de oorlogsspelen een hinderlaag ingestuurd door kolonel Aetos, nadat zijn zoon Dain Violets herinneringen had gestolen met haar gave. Ze kwamen erachter dat niet het buurland Poromiel met zijn griffioenrijders de vijand is van Navarre, maar de veel gevaarlijkere “venin”.

Venin zijn magiërs die hun krachten niet ontlenen aan hun bond met draken, maar die de aarde en alle levende wezens om hen heen leegzuigen. De legerleiding is hiervan op de hoogte, maar doet er alles aan om dit geheim te houden voor hun eigen bevolking.

De venin rukken op

Ondertussen heeft Xaden Riorson – de zoon van de belangrijkste rebellenleider – in het geheim zijn voorouderlijk huis weer opgebouwd. Hij leidt vanuit daar de rebellen die samenwerken met Poromielse griffioenrijders om samen de venin te bestrijden.

Die strijd gaat echter moeizaam en de venin komen steeds dichter bij Navarre, terwijl de schilden steeds vaker falen en het aantal burgerslachtoffers stijgt.

Fourth Wing 2: Een ijzeren vlam recensie – Liefde of vriendschap?

Violet wil Xaden niet verraden, maar hem juist helpen omdat zij het gevaar van de venin met eigen ogen heeft gezien. Maar ze staat onder enorme druk om het geheim te bewaren. Kolonel Aetos is namelijk een levensgevaarlijker vijand die het op Violet en de rest van haar eskader heeft voorzien. Hij zal er niet voor terugdeinzen om haar vrienden kwaad te doen.

Tegelijkertijd heeft Violet te kampen met de enorm(e) chagrijnige en gevaarlijke draak Tairn die zijn partner mist – Sgaeyl, de draak van Xaden. Haar andere draak Andarna is daarnaast aan het puberen en een sadistische vicecommandant is er op uit om haar zowel mentaal als fysiek te breken. Tel daar haar eigen relatieproblemen met Xaden bij op, die tegen haar gelogen heeft over zijn rol als rebellenleider en die nog steeds geheimen voor haar bewaart. Het resultaat is een explosieve mix. Geen wonder dat Violet haar bliksemkrachten soms niet onder controle heeft.

Spannend en intrigerend

Fourth Wing 1: In steen gebrand, het eerste boek van de Empyrean-serie, was voor mij de verrassing van 2023. Het tweede deel maakt mijn hooggespannen verwachtingen gelukkig helemaal waar. De originele en uitgebreide world-building van het eerste deel wordt in Een ijzeren vlam nog verder uitgediept. Zo komen we meer te weten over Navarre’s buurland Poromiel en zijn griffioenrijders en zien we zowel de overeenkomsten als de verschillen in hun manier van magie gebruiken, hun cultuur en hun opleiding.

Ook leren we meer over de geschiedenis van het land Navarre en hoe en waarom het magische schild werkt dat Navarre beschermd. Maar schrijfster Rebecca Yarros geeft zeker nog niet al haar geheimen weg. Er wordt slechts een tipje van de sluier opgelicht wat betreft de draak Andarna en welke krachten zij met Violet deelt. Iets wat ongetwijfeld een grote rol gaat spelen in de volgende delen van de serie.

Nog lekker veel delen te gaan

Er staan in totaal vijf delen in de planning voor de Empyrean-serie. Ik ben nu al benieuwd wat Rebecca Yarros nog meer in petto heeft voor ons. Het derde deel van de serie – Fourth Wing 3: Onyx Storm – zou in december van dit jaar in het Engels verschijnen, maar vanwege gezondheidsproblemen heeft de schrijfster dit uitgesteld naar 21 januari 2025. Het is dus nog even geduld hebben voor fans daarvan kunnen genieten…

Fourth Wing 2: Een ijzeren vlam recensie – Toch een kleine kanttekening

Hoewel ik echt heb genoten van dit boek en Fourth Wing 2: Een ijzeren vlam ongetwijfeld één van mijn favorieten van 2024 gaat worden, vond ik het wel iets moeilijker te lezen dan het eerste deel van de serie. Niet omdat het verhaal slechter geschreven was of minder spannend, maar vooral omdat het voor mijn gevoel op sommige punten een stuk grafischer was dan het eerste boek. In beide delen gaan veel personages op brute en bloedige wijze dood. Dat is nou eenmaal de realiteit van het Basgiath oorlogscollege dat Rebecca Yarros voor haar personages heeft bedacht.

Maar in het tweede boek zijn er een aantal scènes waarin Violet en haar eskaderleden fysiek en mentaal mishandeld worden door de leidinggevenden van de school om te leren hoe ze ondervragingen door de vijand moeten weerstaan. Die scènes zaten voor mij soms op het randje van wat ik nog comfortabel vond om te lezen. Zoiets is natuurlijk heel erg persoonlijk en doet niet af aan het plezier wat ik heb gehad met het verhaal. Ook Fourth Wing 2: Een ijzeren vlam heb ik weer in één ruk uitgelezen en ik kan niet wachten op het derde deel!

Titel: Fourth Wing 2: Een ijzeren vlam
Auteur: Rebecca Yarros
Uitgever: Uitgeverij Zomer & Keuning