Cursed recensie - Modern Myths

Cursed op Netflix – Koning Arthur, step aside voor Nimue

De Netflix Original Cursed is gebaseerd op de gelijknamige graphic novel van Frank Miller (300, The Dark Knight Returns) en Tom Wheeler (The LEGO Ninjago Movie). In deze hervertelling van de Arthuriaanse legendes speelt niet koning Arthur de hoofdrol, maar de jonge tovenares Nimue. Lees onze Cursed recensie over deze “Lady of the Lake” en het mythische zwaard Excalibur.

Cursed posterAls dochter van een belangrijke Fey-priesteres zou Nimue (Katherine Langford (Knives Out)) een gemakkelijk leventje moeten lijden. Ze wordt echter gehaat door de mensen in haar dorp, omdat ze vervloekt zou zijn door de duistere goden toen ze een klein meisje was. Als haar dorp echter verwoest wordt door Rode Paladijnen, smeekt haar moeder haar om het magische zwaard dat ze altijd verborgen heeft gehouden naar de magiër Merlijn (Gustaf Skarsgård (Vikings, Westworld)) te brengen.

What if the sword has chosen a queen?

Nimues reis is gevaarlijk. Het land wordt zowel geteisterd door Rode Paladijnen die het voorzien hebben op alle Fey uit naam van hun geloof, als Vikingen van verschillende clans. En dan is er ook nog het leger van de koning, Uther Pendragon, zelf. Allemaal zijn ze op zoek naar het zwaard van Macht. Want wie het zwaard bezit, is de Ware Koning. Maar het zwaard heeft een eigen wil. Hoe vaker Nimue het gebruikt, hoe meer macht het over haar krijgt. En hoe moeilijker het wordt om die macht los te laten. Zeker omdat meer en meer Fey hun hoop op haar vestigen om hen te redden.

Cursed recensie - Uther Pendragon soldaat

Nimue, Viviane of Nineve: de Vrouwe van het Meer

Cursed is slechts zeer losjes gebaseerd op de klassieke Arthuriaanse legendes. Hoewel de Arthuriaanse verhalen zelf sinds de middeleeuwen natuurlijk ook op veel verschillende manieren worden verteld. Nimue (ook bekend als onder andere Viviane of Nineve) is in sommige legendes de “fairy godmother” van ridder Lancelot. In andere verhalen is zij de Vrouwe van het Meer en de leerling van Merlijn. Daarin neemt ze de tovenaar gevangen nadat hij haar alles heeft geleerd. In weer een andere legende brengt ze het zwaard Excalibur naar koning Arthur. Genoeg inspiratie dus voor de producers van Cursed om uit te putten. En dan heb ik de modernere vertalingen in films en andere tv-series nog niet eens genoemd.
Katherine Langford als Nimue

Cursed recensie: Arthuriaanse legendes in de blender

Maar in deze nieuwe Netflix-versie van de Arthuriaanse legendes moet je soms wel erg zoeken naar de oorspronkelijke verhalen. Als de personages niet de welbekende namen van weleer hadden gekregen en Nimue een magische bijl of boog had gehad, had de hele serie voor een compleet ander verhaal kunnen doorgaan. Zo is Arthur in een huurling veranderd en is hij in de verste verte niet van koninklijke bloede. Morgana, zijn zus, is een non en een verzetsstrijder. Gawain is een Fey-ridder en Percival en Lancelot laat ik even een verrassing. Ook Merlijn is niet de magiër die we allemaal kennen, maar een dronkaard die al 700 jaar vergeefs probeert koningen te adviseren. Hij is zijn lange leven moe.

Gustaf Skarsgård als Merlijn

Visueel spektakel

Visueel is de serie Cursed prachtig gemaakt. De Fey-dorpen met hun hemelsblauw geklede bewoners staan in sterk contrast met de wrede in het rood geklede Paladijnen, die brandend en moordend door het land trekken. En dan zijn er ook nog de in het zwart geklede soldaten van het leger van Uther Pendragon. Sommige scènes zijn zo sterk grafisch dat je er bijna een pagina van een graphic novel overheen zou kunnen leggen. Ook de geanimeerde overgangen tussen scènes zijn heel erg mooi gemaakt. De stijl doet erg denken aan de film 300, die ook geproduceerd werd door Frank Miller en gebaseerd is op een van zijn comicseries. Inclusief de vele afgehakte hoofden, ledematen en rondvliegend bloed en de twijfelachtige binnenhuisarchitectuur van decoratie met schedels en botten. Tegelijkertijd wordt er gebruik gemaakt van prachtige natuurlijke achtergronden om het verhaal kracht bij te zetten. Dit gebeurt op een manier die mij doet denken aan de verfilming van The Lord of the Rings door Peter Jackson.

Cursed recensie - Its good to be king

Cursed recensie: Ingewikkelde intriges en plotwendingen

Hoewel Cursed visueel heel mooi gemaakt is en een origineel verhaal verteld, vond ik het toch moeilijk om me in te leven in het “coming of age” verhaal van Nimue. Een deel van het probleem was dat het voor mij voelt alsof de producenten met alle macht hebben geprobeerd om alle bekende personages uit het verhaal van koning Arthur in de serie te proppen. En dat soms op een heel erg kunstmatige manier doen. Ook zijn er voor mij gewoon teveel legers, facties en duistere figuren van onbekende oorsprong en motief. In zo ongeveer elke nieuwe aflevering duikt een nieuw personage op, zonder duidelijke achtergrond of reden. Maar met een grote hoeveelheid aan snode plannen. Vaak zijn deze na één aflevering echter ook alweer uit het verhaal verdwenen en blijven hun motieven en achtergrond onduidelijk. In ieder geval ging het wel met veel bloed en geweld gepaard.

Ik weet dus niet zo heel goed wat ik van de serie vind. Als je naar een serie wilt kijken waarin je niet teveel diepgang zoekt, is Cursed prachtig gemaakt vanuit een originele invalshoek. Maar als je echt op zoek bent naar een nieuwe, getrouwe verfilming van de Arthuriaanse legendes, valt deze serie echter een beetje tegen.

Cursed streamt nu op Netflix. Bekijk hier de trailer:

Titel: Cursed
Regisseur: Divers