The Umbrella Academy seizoen 2 recensie - Modern Myths

The Umbrella Academy Seizoen 2 – Disfunctionele Netflix superheldenfamilie keert terug

Het eerste seizoen van The Umbrella Academy op Netflix was verfrissend. Superhelden, maar dan anders. Anders, omdat het hier een behoorlijk disfunctionele familie betreft. De serie is gebaseerd op de comics van My Chemical Romance’s zanger Gerard Way. Het eerste seizoen is losjes gebaseerd op de eerste verhaallijn van de strips: Apocalypse Suite. Het tweede seizoen – vanaf 31 juli op Netflix – volgt losjes het tweede verhaal: Dallas. Tijd om de superfamilie weer op te zoeken in onze The Umbrella Academy seizoen 2 recensie!

Let op: Heb je The Umbrella Academy seizoen 1 nog niet gezien, dan kan deze recensie kleine spoilers uit het eerste seizoen bevatten.

The Umbrella Academy seizoen 2 - posterIn het eerste seizoen van The Umbrella Academy hebben we gezien dat op 1 oktober 1989 drieënveertig vrouwen spontaan bevallen, zonder dat hier enige vorm van zwangerschap aan vooraf ging. De wereldberoemde uitvinder, miljardair en Olympische gouden medaillewinnaar Sir Reginald Hargreeves (Colm Feore (The Chronicles of Riddick, Thor)) probeert de kinderen te kopen. Dat lukt bij zeven babies. Maar druk bezette miljardairs hebben natuurlijk geen tijd voor dingen als namen geven, dus krijgen de kinderen allemaal een nummer. Tot de nanny ze voorziet van namen. Zes van de zeven kinderen ontwikkelen superkrachten en de afstandelijke, keiharde Reginald maakt er een team van: de “Umbrella Academy”.

Zes gevarieerde superkrachten

Luther/Nummer 1/Spaceboy (Tom Hopper (Game of Thrones)) is supersterk. Diego/Nummer 2/The Kraken (David Castañeda) kan kinetische energie manipuleren, waardoor hij de baan van projectielen kan aanpassen. Allison/Nummer 3/The Rumor (Emmy Raver-Lampman) kan de realiteit aanpassen door een zin te beginnen met “I heard a rumour”. Klaus/Nummer 4/The Seance (Robert Sheehan (Mortal Engines)) kan contact maken met de doden en ze zelfs even tastbaar maken.
The Boy/Nummer 5 (Aidan Gallagher) maalde niet om iets onbelangrijks als een naam. Zijn kracht om door het ruimte/tijd continuüm te springen maakt hem overmoedig, waardoor een tijdsprong gruwelijk verkeerd gaat. Hij keert terug als 58-jarige in het lichaam van een dertienjarige met nieuws uit de toekomst. Ben/Nummer 6/The Horror (Justin H. Min) is overleden tijdens een van de vroegere missies. Hij kon een portaal openen vanuit zijn lichaam, waar gruwelijke tentakels uit voort kwamen. Toch heeft hij nog regelmatig contact met Klaus. Vanya/Nummer 7/The White Violin (Ellen Page (X-Men: Days of Future Past, Inception)) heeft kennelijk geen krachten en voelt zich buitengesloten van de rest.

Het team valt uit elkaar en pas bij het overlijden van Sir Reginald Hargreeves – jaren later – komen de zes weer bij elkaar. Dit zet een keten van gebeurtenissen in gang die culmineren in een cliffhanger van temporale proporties.

Aidan Gallagher - Nummer vijf

The Umbrella Academy seizoen 2 recensie:
Een nieuwe apocalyps

The Umbrella Academy seizoen twee sluit naadloos op de cliffhanger aan en toont dat de tijdsprong niet helemaal gelukt is. Nummer 5 landt in Dallas aan het einde van 1963. Meteen blijkt dat door de komst van de familie de tijdlijn zo is verstoord dat een nieuwe apocalyps is begonnen. Zijn broers en zussen zijn tussen 1960 en 1963 verspreid rond Dallas aangekomen en sommigen zijn dus al jaren in de stad. 5 krijgt een beetje hulp uit onverwachte hoek en leert dat er nog tien dagen zijn om de toekomst die hij zag af te wenden. Maar eerst moet hij zijn familie vinden in de Texaanse stad.

Emmy Raver-Lampman - Allison Hargreeves

Ieder zijn eigen weg in het leven

Luther werkt als chauffeur voor een belangrijke Texaan en verdient zijn geld met straatvechten. Klaus staat aan het hoofd van een sekte, tot afgrijzen van Ben. Allison vecht voor gelijkheid en Diego zit in een gesticht, omdat hij het constant heeft over de veiligheid van president John F. Kennedy. Vanya tot slot is haar geheugen kwijt op een boerderij ergens net buiten Dallas. De onderlinge verhoudingen tussen de familieleden hebben dus weer een behoorlijke knauw gekregen. Maar willen ze het einde van de wereld tegenhouden, zullen ze het toch snel moeten bijleggen.

The Umbrella Academy seizoen 2 Tom Hopper - Luther Hargreeves

Problemen en Sir Reginald Hargreeves

Door het verschil in tijd hebben sommige helden een nieuw leven opgebouwd. Luther vindt een nieuw vaderfiguur in de eigenaar van een louche bar, Klaus wordt vereerd als de messias en Allison is zelfs getrouwd. Vanya heeft niet de luxe om haar acties uit het eerste seizoen in alle rust te verwerken. Ze wordt direct aangereden na haar aankomst en herinnert zich dus niets meer. Het gezin wat haar aanrijdt neemt haar in huis en zo vindt ze toch haar plekje. 5 heeft de taak iedereen bij elkaar te zoeken en ook nog uit te leggen wat er gaat gebeuren als ze (weer) niet doen wat hij zegt. Daar komt nog bovenop dat de aanjager van het eerste seizoen – de pater familias Sir Reginald Hargreeves – nu nog leeft en in zijn topjaren zit.

Sir Reginald Hargreeves - Colm Feore

Niet rommelen met de tijdlijn!

The Umbrella Academy is anders dan andere superheldenverhalen. Het bouwt veel meer op familiedrama dan de meeste andere series over dit onderwerp. Maar nog wel met tijdreizen en flinke knokpartijen, dat wel. Ook hier hebben de broers en zussen onderling nog meer dan genoeg uit te praten, terwijl ze ondertussen nog even de wereld moeten redden. Maar hebben al deze bemoeienissen met de geschiedenis geen weerslag op het nu? Klaus, die zijn geliefde uit het eerste seizoen probeert te waarschuwen voor zijn lot, bereikt nou niet echt het gewenste effect. Ook Diegos pogingen om een grote gebeurtenis te veranderen blijkt ijdele hoop te zijn. Wat in de serie heel goed gedaan wordt, is dat bepaalde gebeurtenissen al bekend zijn bij jou als kijker en de superheldenfamilie zelf. Hierdoor loop je – net als de personages – constant te gissen naar het hoe en waarom van alles. En dan hebben we het nog niet eens over de inmenging van de commissie die de tijdlijn wil behouden…

Mary J. Blige en Cameron Britton

Ga zitten en binge

Het tweede seizoen van The Umbrella Academy volgt heel losjes de verhaallijn van de strip van Gerard Way, maar er is dusdanig veel aangepast dat ook fans van de comics er blanco ingaan. Al zitten er wel voldoende knipogen in. The Umbrella Academy seizoen 2 is weer zeer geslaagd, met voldoende ontwikkeling van de personages, maar ook flink wat actie. En al vind ik bepaalde onthullingen tegen het einde niet helemaal werken, de cliffhanger is ook nu weer fenomenaal. Waren we maar vast in de toekomst voor The Umbrella Academy seizoen 3. Kortom, mocht je seizoen een van deze superheldenserie nog niet gezien hebben, begin er dan gelijk aan, zodat je het tweede er meteen achteraan kunt bingen. Ik kan je garanderen dat de fantastische soundtrack van deze serie ook nog weken in je hoofd zal zitten!

The Umbrella Academy seizoen 2 streamt vanaf 31 juli op Netflix. Luister hier naar de song Here Comes The End uit het tweede seizoen door Gerard Way en Judith Hill en bekijk hier de trailer:

Titel: The Umbrella Academy seizoen 2
Regisseur: Divers