Cytonic recensie - Modern Myths

Cytonic recensie – Nieuwe onthullingen in de Skyward-serie

Cytonic is het derde deel van de Skyward-serie van de Amerikaanse fantasy- en sciencefictionschrijver Brandon Sanderson (Mistborn, The Stormhouse Archive). Net als de voorgaande twee delen wordt dit deel in Nederland uitgegeven door Iceberg Books. Starfighter-piloot Spensa staat in dit derde deel opnieuw voor een stevige uitdaging. Weet zij uit handen van de vijand te blijven? Lees het in onze Cytonic recensie!

Let op: in deze recensie staan spoilers voor de eerste twee delen van Skyward. Wil je de Skyward-serie van Brandon Sanderson liever zelf ontdekken? Dan kun je het beste eerst Joanys spoilervrije Sterrenvlucht recensie lezen en daarna zelf aan het eerste deel beginnen! Daarna kun je ook onze Sterrenzicht recensie lezen.

In het vorige deel van de Skyward-serie – Sterrenzicht – kwam Spensa tot de ontdekking dat de oorlog met haar vijand – de Krell – minder zwartwit in elkaar steekt dan ze dacht. In plaats van een vijandige groep aliens in exoskeletten die erop gebrand waren de mensheid te vernietigen, bleken de Krell als het ware de gevangenisbewaarders van de mensheid.

Eeuwen geleden probeerden mensen namelijk het heelal te veroveren. Dit lukte op de valreep niet, en sindsdien worden de kleine groepjes mensen die het overleefden streng bewaakt op een verlaten planeet: Detritus. De Superioriteit (de machthebbers van het heelal) doet er alles aan hen daar ook vooral te laten blijven.

Escape from Detritus

Spensa weet van Detritus te ontsnappen in het schip van een neergestorte alien. Ze doet zich een tijd voor als diezelfde alien om zo undercover te gaan bij de Superioriteit. Maar wanneer haar dekmantel valt, moet ze onverhoopt vluchten, samen met haar Kunstmatige Intelligentie M-bot en Doemslak, haar huisdier.

In plaats van terug te reizen naar Detritus, gaat Spensa op zoek naar antwoorden om de oorlogsplannen van de Superioriteit tegen te houden en haar volk te helpen. Ze belandt in het “nergens”, een stukje ruimte tussen het bekende universum en de plek waar de Delvers wonen. Maar ze moet haast maken: degenen die zich in het tussengebied wagen, raken, naarmate ze er lang blijven, steeds meer van zichzelf kwijt.

Cytonic recensie – De allesverwoestende Delvers

Nadat we erachter zijn gekomen hoe de Superioriteit op het gebied van politiek en organisatie precies in elkaar steekt, is het in Cytonic tijd om de andere kant van het verhaal te verkennen: de Delvers. Waar dit in de eerste twee delen vooral verwoestende fenomenen waren (ze worden aangetrokken door Cytonics en eenmaal ergens aangekomen vagen ze alles weg dat ze vinden), weet Spensa in Cytonic contact te leggen met een Delver.

De Superioriteit wil de wezens gebruiken om een grootschalige oorlog mee te beginnen, waardoor Spensa hen moet leren begrijpen om het tij te kunnen keren.

Verwarrende worldbuilding

Die Delvers zijn wezens met een bewustzijn, maar zitten flink anders in elkaar dan alle andere wezens die we tot nu toe in de Skyward-serie zijn tegengekomen. Dat kan een beetje verwarrend worden, vooral wanneer Spensa met haar ietwat hippe taalgebruik aan de lezer probeert uit te leggen dat deze wezens tijd niet als lineair ervaren, maar juist overal tegelijk bestaan.

Die ingewikkelde worldbuilding schuurt af en toe met de toon van het verhaal. Tegelijkertijd weet je dat je een diep uitgedachte wereld en magie (of in dit geval, wetenschap) kunt verwachten wanneer je een boek van Sanderson oppakt.

Leuke illustraties

Het is leuk dat er ook illustraties in het boek te vinden zijn. Zo staat er op een pagina een weergave van een aantal buitenaardse wezens die we in het boek tegenkomen, zoals de harige Burls, kleine Kitsens en insectachtige Varvax. Dit is een leuke aanvulling op de tekst, ook al kan het gek aanvoelen als je je de wezens in de eerdere delen heel anders had voorgesteld als de afbeelding (dit had ik bijvoorbeeld met de Burls).

Ook de gevechtsschepen krijgen hun eigen illustratie, waardoor je een goed beeld krijgt van bijvoorbeeld Spensa’s schip.

Cytonic recensie – Meanderend verhaal met twists en onthullingen

Cytonic bouwt, na een ietwat meanderend verhaal, op naar een finale met de nodige plot twists en onthullingen die het boek het lezen zeker waard maken. Nu is het wachten op het volgende deel: Skyward 4: Defiant. Deze is in de originele taal op dit moment nog niet uitgebracht, maar wordt verwacht in 2023. Wij wachten natuurlijk even tot de vertaling van het slotdeel ook uit is!

Cytonic recensie – Meer Skyward: De novelles

Skyward Flight - Brandon SandersonKun je niet wachten om nog meer over dit universum te lezen, dan kun je je verdiepen in de extra (Engelse) eBook novelles Sunreach, waarin je Spensa’s vriendin FM volgt, en ReDawn die zich afspeelt tussen Sterrenzicht en Cytonic. Daarna kun je Evershore lezen, een novelle die direct volgt op Cytonic. In die novelles ontdek je wat er op Detritus gebeurde in Spensa’s afwezigheid. De drie novelles zijn in het Engels trouwens ook gebundeld tot het boek Skyward Flight.

Zou jij die verhalen ook liever in het Nederlands lezen? Dan hebben we goed nieuws: Uitgeverij Iceberg Books heeft ons laten weten dat deze ook in het Nederlands zullen verschijnen! Ze zijn niet per se nodig om Cytonic te begrijpen, maar vullen het verhaal wel op een positieve manier aan. En of Defiant nu uiteindelijk ook écht het laatste deel wordt of niet, er blijft dus veel te beleven in de Skyward-reeks!

Titel: Cytonic
Auteur: Brandon Sanderson
Uitgever: Iceberg Books