Modern Myths - Sterrenvlucht - Brandon Sanderson

Sterrenvlucht recensie – Spannende nieuwe Nederlandstalige sciencefiction

Met Sterrenvlucht van Brandon Sanderson brengt uitgever Iceberg Books haar eerste vertaalde young adult sciencefictionboek uit. Het verhaal volgt Spensa, een meisje van 17. Zij wil niets anders dan piloot worden en het opnemen tegen de aliens die het voortbestaan van de mensheid bedreigen: de Krell. Sanderson werd vooral bekend met zijn fantasyboeken, zoals de Mistborn-trilogie. Weet hij ook binnen het sciencefictiongenre een goed verhaal neer te zetten? Laat je meenemen naar de sterren in Joanys Sterrenvlucht recensie!

In Sterrenvlucht – het eerste deel in de Skyward-serie van de Amerikaanse auteur Brandon Sanderson – is de mensheid decennia geleden gestrand op de kale planeet Detritus. De atmosfeer van Detritus hangt vol met ruimte-afval, zoveel dat je de sterren nauwelijks kunt zien door de lagen van puin. Telkens wanneer een deel van dat ruimtepuin naar beneden komt, vallen ook aliens aan: de Krell. Ze weten de kleine plukjes die over zijn van de menselijke beschaving steeds te vinden, waardoor die gedwongen zijn om ondergronds te leven. Nu hebben ze voor het eerst sinds jaren weer een basis gebouwd in de open lucht: de vliegbasis Alta.
Vanuit Alta vechten de mensen – die zich rebellen noemen – terug tegen de Krell. Met de paar “starfighters” die ze hebben, verweren ze zich tegen de aanvallen die erop gericht zijn de mensheid uit te roeien.

Spensa “de Spin”

Het verhaal volgt Spensa (pilotennaam: “Spin”), de dochter van een bekende piloot die in het “Gevecht om Alta” tegen de Krell vocht. Ze is klein van stuk, wil niets liever dan net als haar vader piloot worden, maar wordt door haar hele samenleving verguisd. Haar vader staat namelijk bekend als een lafaard: in het Gevecht om Alta – waar het lot van de mensheid werd beslist – vluchtte hij weg uit de strijd. Hij werd daarvoor door zijn vluchtgenoten uit de lucht geschoten en kwam om het leven.

Sindsdien staat Spensa bekend als de dochter van een lafaard. Al sinds ze klein was, wilde ze niets liever dan vliegen, maar dat wordt haar onmogelijk gemaakt. De leiders van het RVL – de luchtmacht van de rebellen – willen namelijk helemaal niet dat zij ooit de lucht in gaat. Ze zijn bang dat zij, net als haar vader, een lafaard blijkt te zijn en andere piloten in gevaar zal brengen wanneer ze vliegt.

De Sterrenvlucht

Daar laat Spensa het natuurlijk niet bij zitten. Ze doet ondanks alle weerstand mee aan het toelatingsexamen voor de vliegschool. Hoewel de admiraal van het RVL – Ironsides – haar niet toe wilt laten, neemt een veteraan-piloot haar onder zijn hoede. Cobbs was vroeger de “wingman” van Spensa’s vader en laat haar toe in zijn klas. Ze wordt onderdeel van de “Sterrenvlucht” en leert samen met andere cadetten hoe ze een starfighter moet besturen. En hoe ze moet vechten tegen de Krell.

Dat is geen gemakkelijke strijd. De Krell beschikken namelijk over superieure technologie, waardoor de menselijke piloten dat gat moeten zien te dichten met een feilloze strategie. Toch sneuvelen er bij elk gevecht piloten. Het is al jaren een verloren strijd en de mensheid lijkt op het randje van de afgrond te staan. In die strijd komt Spensa terecht. Ze vecht niet alleen tegen de Krell, maar ook tegen de vooroordelen die het RVL en haar medestudenten over haar hebben door de daden van haar vader.

Sterrenvlucht recensie – Nederlandstalige sciencefiction

Sterrenvlucht is uitgebracht en in het Nederlands vertaald door Iceberg Books, een nieuwe Nederlandse uitgever die zich inzet voor het beschikbaar maken van sciencefictionboeken in onze moerstaal. Dat kan ik alleen maar toejuichen! Veel pareltjes in de sciencefiction (en ook in de rest van het fantastische genre) blijven onvertaald, waardoor je ze alleen in het Engels kunt lezen. En dat is zonde, want daardoor bereiken deze ijzersterke boeken in Nederland in de regel toch een kleiner publiek.

Brandon Sanderson, groot in fantasy

Zo ook de Skyward-serie van Brandon Sanderson, terwijl hij in de fantasy-wereld een zeer grote naam is. Het is dus enorm leuk dat we deze serie nu toch in onze eigen taal kunnen lezen. In de vertaling valt het soms op dat het Engels vrij letterlijk naar het Nederlands vertaald is, iets waar ik in het begin echt aan moest wennen. Gelukkig gaat dat, naarmate je verder in het verhaal komt, steeds minder opvallen.

Sterrenvlucht recensie – Niet vernieuwend, wel leuk

Het plot van Sterrenvlucht is niet bijzonder vernieuwend. Tijdens het lezen kun je al een beetje voorspellen waar het in grote lijnen naartoe gaat. De mensheid wordt belaagd door een aliensoort waarmee ze niet kunnen communiceren en die er vooral op gebrand lijkt iedereen uit te roeien. Goed tegen kwaad dus. Maar wanneer er uiteindelijk wel communicatie mogelijk wordt, blijkt de situatie niet zo zwart-wit te zijn.

Dat thema lees je de laatste jaren vaker in sciencefictionboeken van grote namen. Bijvoorbeeld in Slapen in een Zee van Sterren van Christopher Paolini. Op zich niet bijzonder dus, maar het verhaal weet zeker te boeien. Spensa is namelijk erg geloofwaardig neergezet. In de loop van het verhaal zie je haar opgroeien van een koppig – en soms kinderachtig – meisje, tot een jonge vrouw die de realiteit van haar situatie goed begrijpt. En serieuze keuzes durft te nemen. Ze verliest vrienden in de strijd tegen de Krell, maar vormt ook hechte banden met haar vluchtgenoten. Je leeft tijdens het lezen echt met haar mee.

Een vleugje magie

Naast de sciencefictiontechnologie van de starfighters en ruimtevluchten is er in Sterrenvlucht ook ruimte voor een vleugje magie. Er zijn namelijk mensen die de sterren kunnen “horen”. Dat talent kunnen ze gebruiken om ruimteschepen op een feilloze manier te sturen. Er wordt verder niet echt uitgelegd waar dat talent vandaan komt of wat de mensen die deze “afwijking” hebben er precies mee kunnen. Veel informatie over dit talent is namelijk verloren gegaan in de gevechten tegen de Krell.

Wat er over is van de mensheid weet eigenlijk heel weinig over zichzelf, haar geschiedenis en de oorsprong van het conflict met de Krell. In een van de aanvallen werden ook de archieven vernietigd, samen met alle leiders van de rebellen. Dat zorgt voor een goede dosis mysterie, waardoor je steeds door wilt lezen.

Sterrenvlucht recensie – Realistische gevechten

De gevechtsscènes tussen de mensen en de Krell worden op een manier beschreven die je van Sanderson gewend bent. Het doet een beetje denken aan het “hard magic”-systeem uit bijvoorbeeld de Mistborn-trilogie. Je weet van tevoren precies waar de starfighters toe in staat zijn: ze kunnen schieten met hun destructors, ze kunnen van dichtbij het schild van hun vijanden uitschakelen en met hun lichtlans bijzondere manoeuvres uitvoeren. In de confrontaties met de Krell zie je de personages die technieken op creatieve manieren gebruiken om hun vijand te snel af te zijn.

Dat laat de actie bijzonder realistisch aanvoelen: je ziet het echt voor je tijdens het lezen. Aan spanning ontbreekt het ook niet: vanwege de overmacht aan Krell sneuvelen er veel piloten tijdens de gevechten. Je hebt dus nooit het gevoel dat Spensa en haar vrienden veilig zijn.

Een spannend einde

Het verhaal neemt een aanloop naar een enorm spannende ontknoping. Ik moest het laatste gedeelte van het boek dan ook in één keer uitlezen. Op de laatste bladzijden worden alle losse eindjes vrij snel aan elkaar geknoopt en krijg je antwoord op de meeste mysteries. Hierdoor voelt Sterrenvlucht – ondanks dat het onderdeel is van een meerdelige reeks – toch aan als een vrij rond geheel. Hoewel ik liever had gezien dat het boek nog iets meer vragen onbeantwoord liet om je over te halen de rest van de serie ook te lezen, ben je als lezer wel benieuwd hoe het verder gaat.

Sterrenvlucht recensie – Op naar Sterrenzicht

Iceberg Books is op dit moment met de vertaling bezig van het vervolg: Sterrenzicht. Dit tweede deel van de Skyward-serie staat voor deze zomer gepland. Je hoeft dus gelukkig niet lang te wachten om verder te lezen over Spensa. Ondertussen werkt Brandon Sanderson hard aan het derde deel. Iceberg Books is al met hem aan het onderhandelen over de Nederlandse vertaling.

Ik hoop in ieder geval dat Iceberg Books zo de deur opent voor nog meer scifi in eigen taal. Misschien kan ik daardoor ooit mijn favoriete sciencefictionboeken – de Wayfarers-serie van Becky Chambers – gewoon in het Nederlands lezen. Maar op dit moment hebben we dus genoeg om naar uit te kijken als het op Nederlandstalige sciencefiction aankomt!

Sterrenvlucht winactie: Schrijf je in en win het boek!

Skyward 1 Sterrenvlucht - coverOm te vieren dat Iceberg Books de Nederlandse sciencefictionmarkt is komen versterken, verloten we in deze Sterrenvlucht winactie een exemplaar van hun eerste boek. In samenwerking met Iceberg Books maak je kans op Sterrenvlucht door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief. Iedereen die op 25 juni is ingeschreven voor onze nieuwsbrief dingt mee naar het sciencefictionboek. Ben je al ingeschreven, dan doe je op dit moment dus al mee! Nog niet ingeschreven? Aanmelden kan hier.

LET OP: schrijf je in met een e-mailadres dat je regelmatig checkt. Als je een prijs wint, willen we namelijk contact met je opnemen via dat adres.

UPDATE: En de winnaar van een exemplaar van Sterrenvlucht is: W. Remmers!

Titel: Sterrenvlucht